Želobudzká skalka a zaujímavosti Poľany

15.09.18

Detva, časť Stavanisko – Kaľamárka – Horná Chrapková – Mačinová dolina – Boriakova skala – skalné útvary – sedlo Príslopy – Príslopy – Želobudzká skalka – Hrbatá lúčka – Skalica – Očová

Autobus zo Zvolena nás priviezol skoro ráno až na Stavanisko pod Kaľamárkou. Keďže dnes neplánujeme obdivovať krásne skalné steny Kaľamárky, vyšli sme k horárni pohodlne asfaltovou cestou.

Aj červenou značkou sme tentoraz pohrdli a lesnou cestou cez lúky sme sa vydali k horárni Horná Chrapková. Náš prvý cieľ bol totiž chránený areál Horná Chrapková, ktorý by v tomto období mal byť zakvitnutý chráneným kosatcom sibírskym. A aj bol! Lokalita je to malá a fotiť sa dá aj z okraja chráneného územia, takže netreba porušovať zákon.

Keď sme sa už dosť natešili modrej krásy, zbehli sme lúkami a lesom do doliny Mačinová, ktorá je hodne navštevovaná hlavne v zime kvôli nádherným ľadopádom. Teraz sme sa cez ňu len prehupli a dobrou lesnou cestou sme sa vydali západným smerom. Čoskoro sme našli nenápadnú odbočku k Boriakovej skale.

Boriakova skala je skalnaté zakončenie malého hrebienka severne od hradiska Kaľamárka. Sú z nej krásne výhľady na Podpoľanie a do Zvolenskej kotliny. Po malom oddychu sme sa pustili na sever lesnou cestou smerom k sedlu Príslopy. Cesta nás viedla cez horské lúky, pekné úseky bukového i zmiešaného lesa a našlo sa aj zopár menších skalných útvarov. Z jednej rúbane bolo vidieť náš cieľ – Želobudzkú skalku, a zdala sa ešte pekne ďaleko.

Až do sedla Príslopy sme sa neštverali, lebo neďaleko západným smerom sa nachádza prírodná rezervácia Príslopy, a tak sme si ju išli obzrieť. Rezerváciou je malá mokrá lúka, ohradená drevenou ohradou. Teraz bola nádherne zakvitnutá páperníkmi. Keďže je to malá lúka, zase netreba vchádzať do rezervácie, ale dá sa pekne fotiť aj spoza drevenej ohrady.

No, a už nás čakal len výstup na Želobudzkú skalku, ktorú sme videli rovno pred nami. Vidieť sme videli, ale medzi nami a ňou bola široká horská lúka, ktorou bolo potrebné zdolať asi 150 výškových metrov v čoraz viac páliacom poludňajšom slnku. No bolo to skôr plazenie ako výstup a les sa zdal neskutočne ďaleko.

Ale nakoniec sme došli a tešili sa na výhľady. Tie však boli trochu sklamaním, pretože vrchol je zarastený a výhľad je len východným smerom do sedla Príslopy. Želobudzká skalka patrí ku kopcom, ktoré sú oveľa krajšie pri pohľade z diaľky. Naobedovali sme sa a oddýchli si v príjemnom tieni listnáčov, trochu poobzerali skaly a potom sme sa pustili na severozápad lesnou cestou smerom na Hrbatú lúčku. Cestou nás zlákala odbočka k malej skale zakreslenej na mape.

A tu nás čakalo najväčšie prekvapenie dnešnej túry. Uprostred rúbane stála malá, ale pomerne vysoká skala - taký skalný krtinec a oň opretý rebrík! Samozrejme, hneď sme išli hore. Na vrchole skaly stojí parádna, pomerne masívna drevená lavica, dobre zabezpečená reťazami. Tri sme sa pohodlne na ňu zmestili a výhľad ponad rúbaň a koruny stromov na časť Zvolenskej kotliny nás očaril.

Rozveselení nečakaným zážitkom blížili sme sa lesnými cestami i necestami k doline potoka Skalica. Cesta ubiehala pozvoľne, len občas nám krok zrýchlili pomerne čerstvé medvedie stopy v blate na ceste.

Trochu unavení náročným terénom obávali sme sa posledného asfaltového úseku cesty do Očovej. Asfaltový dojazd na konci túry v páliacom slnku je nočná mora väčšiny turistov. Čakalo nás však niečo ešte horšie ako asfalt – úplne rozbitá lesná cesta plná štrku. Naše nohy trpeli a nebyť nášho záchrancu, asi by naše spomienky na túru mali aj nepríjemnú príchuť. Naším záchrancom bol horár, ktorý asi 3 kilometre od dediny chystal drevo. Mal plnú vlečku a bol na odchode. Na otázku, že či by nás neodviezol, odpovedal, že samozrejme. Naložil nás, a tak posledný úsek sme sa odviezli kráľovsky - tereňákom. Stihli sme aj pivko v Očovej a úspešný deň bol za nami.

Zhodnotenie

Mám rada trochu dobrodružné blúdenie krajinou, keď len tušíš, čo ťa za rohom môže čakať. Samozrejme, že mám občas strach, ale bez určitej dávky adrenalínu by ani nebol život!

Autorky fotografií: Alenka Bencová a Danka Tomášiková

Želobudzká skalka a zaujímavosti Poľany 18/09/18 19:16 4 príspevky

Túra Želobudzká skalka a zaujímavosti Poľany Poľana je celkom divoké pohorie s peknými, zašitými lokalitami a našťastie to nie je NP, takže sa tam dá okrem malopošných rezervácií pekne tárať aj mimo značiek. Želobudzká skalka je skalný útvar, dobre viditeľný z mnohých miest Zvolenskej kotliny. Lákala ma už dávno, no cez víkend verejná doprava do Podpoľania chodí veľmi zriedka, takže som to odložila až na dôchodok. Vo štvrtok, posledný májový deň, sme sa konečne vybrali pozrieť si ju zblízka. 15/09/18 Danka Tomášiková Poľana
Túra Na Poľane s biológom Petrom Urbanom Aj keď sa slovenskou prírodou najradšej túlame sami, alebo v malej skupinke, občas nám dobre padne ísť s turistickým oddielom na nejakú akciu. Jednak sa dostaneme na miesta, kde verejná doprava nechodí, alebo len zriedka, taktiež sa netreba zaťažovať organizovaním akcie a tiež je občas dobré vypočuť si názory a skúsenosti aj iných turistov, dozvedieť sa čo ich trápi v turistike po Slovensku. 31/08/18 Danka Tomášiková Poľana
Túra Vápeč s 2,5-ročným dieťaťom zo sedla Homôľka Moje deti už dávno odrástli, ale mám neter, ktorá má dve rozkošné princezné. Kým boli mladí bez detí, boli zvyknutí veľa cestovať, no po narodení Vikinky cestovanie výrazne obmedzili. Honzovi turistika veľmi chýbala a keď na Vianoce dostal detský nosič, začal plánovať túry. Keď mala Vikinka 2,5 roka, vybrali sme sa na Rokoš, ktorý princeznička v nosiči skoro celý prespala. Honzu to neodradilo a o mesiac sme sa vybrali na Vápeč. 23/08/18 Danka Tomášiková Strážovské vrchy

Túra Krížový vrch z Levočskej doliny Počas našich turistických výletov po východnom Slovensku sme jedno pohorie neustále obchádzali. Levočské vrchy so svojou povesťou bývalého vojenského priestoru a s jednou turistickou značkou tiahnucou sa krížom cez pohorie nemohli byť lákadlom pre rodinnú turistiku. Keď sme však už v iných pohoriach zaznamenávali druhú, či ešte častejšiu návštevu, prinútil som sa nulu na konte Levočských vrchov zmazať. Po detailnom štúdiu máp padol výber na Krížový vrch, ktorý leží dostatočne na okraji pohoria, aby sme to štýlom tam a späť zvládli s našimi školákmi bez vážnejších problémov. dnes Peťo Nový Levočské vrchy
Túra Lanovka Vogel - Júlske Alpy s dieťaťom Sme štvrtý deň v okolí jazera Bohinj. Po dvoch slnečných dňoch strávených na túre a jednom upršanom dni, sme sa rozhodli ostať dlhšie, než sme plánovali. Je tu naozaj nádherne. Pri rozhodovaní sa, kam pôjdeme, nás zvádza možnosť využiť blízku lanovku a skúsiť trochu turistiky vo vyšších horských polohách. Doteraz to boli skôr údolia a kaňony s vodopádmi. včera Danka Laciková Svet
Cyklotúra Vajskovská dolina Už dlhšiu dobu nás lákala Vajskovská dolina, ktorú mnohí prirovnávajú k divokej Tichej doline v Tatrách. Je jednou z najkrajších dolín Nízkych Tatier a v celej doline je režim ticha. Nachádza sa tu Vajskovský vodopád vysoký 9 m. V Kulichovej doline je pamätník jednej z najväčších lavínových tragédií na Slovensku, v roku 1956 tu zahynulo pod snehom 16 lesných robotníkov. včera Tatiana Filipková Nízke Tatry

Želobudzká skalka a zaujímavosti Poľany 18/09/18 19:16 4 príspevky
    • Poľana (CHKO Poľana - biosférická rezervácia) a Zvolenská kotlina

• max: 1116 m n. m. – Želobudzká skala

• min: 390 m n. m. – Očová

• jar

• 31.05.2018

• Detva (vlak, bus) - Detva-Stavanisko (bus)