Prístrešok Hviezda
Prístrešok Hviezda Zatvoriť

Od Považskej Bystrice sa severným smerom tiahne dlhý bočný hrebeň Javorníkov, oddeľujúci Marikovskú a Papradniansku dolinu. V dĺžke viac než 30 km ním vedie modrá turistické značka, končiaca na Malom Javorníku. Trasa asi nie je veľmi frekventovaná, skôr na ňu zablúdia cykloturisti. V každom prípade poteší možnosť ukryť sa v novovybudovanom prístrešku.

Javorníky: v sedielku medzi vrchmi Žeravica a Lopušná v lokalite Hviezda
510 m n. m.
12 ľudí v podkroví s vlastným spacákom a karimatkou
trojsezónna, bez vykurovacieho telesa

Nachádza sa na bočnom hrebeni Javorníkov, v plytkom sedielku medzi vrchmi Lopušná a Žeravica, na rozhraní chotárov obcí Hatné (v Marikovskej doline) a Stupné (v Papradnianskej doline). Modrá TZT prechádza bezprostredne povedľa lúky, na okraji ktorej je prístrešok vybudovaný.

• modrá z Považskej Bystrice, žel. stanica, 3:10 h,
  • žltá + modrá z Považského Podhradia, 2:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy) + modrá, 2:30 h,
  • žltá + modrá z Papradna, 2:40 h,
  • modrá z Malého Javorníka, 6:10 h,
  • neznačenými cestami z obcí v susedných dolinách asi 2,5 až 3 km.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 4 x 5 m. Štyri hrubé neotesané kmene nesú drevený krov a sedlovú strechu pokrytú vlnitým plechom. Steny sú úplne voľné, podlahu tvorí udupaná hlina. "Interiér" obsahuje drevený stôl s lavicou pozdĺž jednej strany. Do podkrovia vedie pevný rebrík, a tu vidno, že (napriek vročeniu 2017 na čelnej doske) prístrešok ešte nie je úplne dokončený. Hore sú ešte voľné dosky a penové tabule (asi na zateplenie strechy). Záujemcovia o prípadný mocľah si musia priestor trochu upratať. Na zem a do podkrovia sa dokáže uložiť zo 10 - 12 osôb, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Na lúke pri prístrešku je ohnisko tvorené murovanou skružou s kladami na sedenie okolo, na rovnejšom mieste natiahnutá sieť na volejbal či nohejbal, pri ceste je kríž a informačné tabule (na jednej z nich povesť viažuca sa na lokalitu). Prameň som v bezprostrednom okolí nezaregistroval, možno by sa voda dala vypýtať v neďalekej samote Hviezda, ale na prítomnosť ľudí v nej by som sa nespoliehal.

Za objekt môžeme vďačiť poľovnému združeniu z Prosného. Snáď bude v dobrej kondícii slúžiť všetkým milovníkom prírody.