Hviezda

29.09.18
Od Považskej Bystrice sa severným smerom tiahne dlhý bočný hrebeň Javorníkov, oddeľujúci Marikovskú a Papradniansku dolinu. V dĺžke viac než 30 km ním vedie modrá turistické značka, končiaca na Malom Javorníku. Trasa asi nie je veľmi frekventovaná, skôr na ňu zablúdia cykloturisti. V každom prípade poteší možnosť ukryť sa v novovybudovanom prístrešku.

Nachádza sa na bočnom hrebeni Javorníkov, v plytkom sedielku medzi vrchmi Lopušná a Žeravica, na rozhraní chotárov obcí Hatné (v Marikovskej doline) a Stupné (v Papradnianskej doline). Modrá TZT prechádza bezprostredne povedľa lúky, na okraji ktorej je prístrešok vybudovaný.

• modrá z Považskej Bystrice, žel. stanica, 3:10 h,
  • žltá + modrá z Považského Podhradia, 2:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy) + modrá, 2:30 h,
  • žltá + modrá z Papradna, 2:40 h,
  • modrá z Malého Javorníka, 6:10 h,
  • neznačenými cestami z obcí v susedných dolinách asi 2,5 až 3 km.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 4 x 5 m. Štyri hrubé neotesané kmene nesú drevený krov a sedlovú strechu pokrytú vlnitým plechom. Steny sú úplne voľné, podlahu tvorí udupaná hlina. "Interiér" obsahuje drevený stôl s lavicou pozdĺž jednej strany. Do podkrovia vedie pevný rebrík, a tu vidno, že (napriek vročeniu 2017 na čelnej doske) prístrešok ešte nie je úplne dokončený. Hore sú ešte voľné dosky a penové tabule (asi na zateplenie strechy). Záujemcovia o prípadný mocľah si musia priestor trochu upratať. Na zem a do podkrovia sa dokáže uložiť zo 10 - 12 osôb, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Na lúke pri prístrešku je ohnisko tvorené murovanou skružou s kladami na sedenie okolo, na rovnejšom mieste natiahnutá sieť na volejbal či nohejbal, pri ceste je kríž a informačné tabule (na jednej z nich povesť viažuca sa na lokalitu). Prameň som v bezprostrednom okolí nezaregistroval, možno by sa voda dala vypýtať v neďalekej samote Hviezda, ale na prítomnosť ľudí v nej by som sa nespoliehal.

Za objekt môžeme vďačiť poľovnému združeniu z Prosného. Snáď bude v dobrej kondícii slúžiť všetkým milovníkom prírody.

Hviezda 30/09/18 15:36 2 príspevky

Prístrešok Žiar nad Záklapím Pri jarnej potulke som sa na mnohokrát navštívený skalnatý vrch Klapy vybral inými neznačenými chodníkmi. V lesoch nad Šebešťanovou som natrafil najprv na prameň a o chvíľu na malú lúku Žiar so zanedbanou chatkou. Je síce zamknutá, ale pod lesom stojí prístrešok. Vedomosť o jeho existencii sa môže zísť. 01/06/19 Michal Bukvai Javorníky
Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj

Túra Malá Studená dolina s deťmi Ďalší, v poradí piaty diel zo seriálu Tatranské doliny s deťmi nás privádza do Malej Studenej doliny, v ktorej sa nachádza hneď dvojica chát. Zamkovského chata na jej začiatku a Téryho chata v jej hornej časti, vďaka čomu ide o jednu z najnavštevovanejších tatranských dolín. Na letný turistický výlet sme sa vybrali s ďalšou rodinkou, spolu štyri decká, čo znamenalo, že túra si žila svojím životom a jej opis by bol viac o deťoch ako o doline. Preto robím výnimku a dolinu si obieham ešte raz, tentokrát sólo a v jesennom období. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Túra Pača – Úhorná – Hekerová – Smolník Horské poľany a Volovské vrchy, to je taký trocha oxymoron, keďže v tomto pohorí vo veľkej miere prevládajú lesy. Aj keď notoricky známou je Kojšovská hoľa, dá sa tu nájsť ešte jedna horská lúka, ktorá je možno ešte krajšia ako slávnejšia hoľa. včera Henrich Tomáš Volovské vrchy
Túra Jesenný okruh Súľovskými skalami Nie – nešiel som tam kvôli dĺžke trasy, nešiel som tam kvôli veľkým prevýšeniam a náročnosti trasy. Tento okruh je v ponímaní slovenských turistov veľmi otrepaný a stokrát prechodený krížom-krážom. To stokrát je samozrejme myslené, len ako metafora. 15/06/19 Vladimír Popluhár Súľovské vrchy

Hviezda 30/09/18 15:36 2 príspevky
    • Javorníky: v sedielku medzi vrchmi Žeravica a Lopušná v lokalite Hviezda

• 12 ľudí v podkroví s vlastným spacákom a karimatkou

• trojsezónna, bez vykurovacieho telesa