Hviezda

29.09.18

Nachádza sa na bočnom hrebeni Javorníkov, v plytkom sedielku medzi vrchmi Lopušná a Žeravica, na rozhraní chotárov obcí Hatné (v Marikovskej doline) a Stupné (v Papradnianskej doline). Modrá TZT prechádza bezprostredne povedľa lúky, na okraji ktorej je prístrešok vybudovaný.

• modrá z Považskej Bystrice, žel. stanica, 3:10 h,
  • žltá + modrá z Považského Podhradia, 2:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy) + modrá, 2:30 h,
  • žltá + modrá z Papradna, 2:40 h,
  • modrá z Malého Javorníka, 6:10 h,
  • neznačenými cestami z obcí v susedných dolinách asi 2,5 až 3 km.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 4 x 5 m. Štyri hrubé neotesané kmene nesú drevený krov a sedlovú strechu pokrytú vlnitým plechom. Steny sú úplne voľné, podlahu tvorí udupaná hlina. "Interiér" obsahuje drevený stôl s lavicou pozdĺž jednej strany. Do podkrovia vedie pevný rebrík, a tu vidno, že (napriek vročeniu 2017 na čelnej doske) prístrešok ešte nie je úplne dokončený. Hore sú ešte voľné dosky a penové tabule (asi na zateplenie strechy). Záujemcovia o prípadný mocľah si musia priestor trochu upratať. Na zem a do podkrovia sa dokáže uložiť zo 10 - 12 osôb, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Na lúke pri prístrešku je ohnisko tvorené murovanou skružou s kladami na sedenie okolo, na rovnejšom mieste natiahnutá sieť na volejbal či nohejbal, pri ceste je kríž a informačné tabule (na jednej z nich povesť viažuca sa na lokalitu). Prameň som v bezprostrednom okolí nezaregistroval, možno by sa voda dala vypýtať v neďalekej samote Hviezda, ale na prítomnosť ľudí v nej by som sa nespoliehal.

Za objekt môžeme vďačiť poľovnému združeniu z Prosného. Snáď bude v dobrej kondícii slúžiť všetkým milovníkom prírody.

Hviezda 30/09/18 15:36 2 príspevky

Prístrešok Hviezda Od Považskej Bystrice sa severným smerom tiahne dlhý bočný hrebeň Javorníkov, oddeľujúci Marikovskú a Papradniansku dolinu. V dĺžke viac než 30 km ním vedie modrá turistické značka, končiaca na Malom Javorníku. Trasa asi nie je veľmi frekventovaná, skôr na ňu zablúdia cykloturisti. V každom prípade poteší možnosť ukryť sa v novovybudovanom prístrešku. 29/09/18 Michal Bukvai Javorníky
Búda Zrub Moravské Počas potuliek v slovensko - poľskom pohraničí na Kysuciach som pri zostupe z vrchu Kykula prechádzal okolo pekného zrubu s terasou. Na moje prekvapenie, bol otvorený, zariadenie vysťahované a okolie postupne zarastá burinou. Zrejme sa ho vlastník (podľa katastra Lesy SR) rozhodol opustiť. 07/07/18 Michal Bukvai Kysucké Beskydy
Búda Koliba pod Suchým hrádkom Počas túry po Tatranskej magistrále som v oblasti medzi rázcestím pod Bystrou a Račkovou dolinou prechádzal krajinársky pekným úsekom na pomedzí lesa (čo je v týchto končinách vzácnosť) a rozsiahlych lúk a pasienkov. Z viacerých objektov ma zaujala stará koliba, ktorá by mohla poskytnúť útočište. 11/11/17 Michal Bukvai Západné Tatry

Túra Roklina Piecky Jar sa blíži k svojmu koncu, ale teploty dosvedčujú skôr letné obdobie, množstvo búrok cez týždeň za horúcich dni to len potvrdilo. Moje milované Slanské vrchy mám prejdené v podstate celé, a tak sa snažím vyraziť aj inde do hôr. Spoznať miesta z našej prekrásnej slovenskej prírody. Jedným z takýchto miest je Slovenský raj. V rovnomennom NP je množstvo prírodných zákutí, ktoré stoja za návštevu a ich spoznanie. Nebudem ich spomínať, ale sa zameriam na tiesňavu, kam dnes pôjdem. Bude to roklina Piecky s Veľkým a Terasovým vodopádom. dnes Marián Jaššo Slovenský raj
Túra Hadia dolina a krasové zaujímavosti v jej okolí Koniec júla 2018 je na môj vkus nechutne horúci a navyše v popoludňajších hodinách hrozia búrky. Ale sedieť doma sa mi nechce. V takýchto horúcich dňoch volím túru do roklín, tienistých horských dolín alebo aspoň prevažná časť túry musí viesť lesom. včera Danka Tomášiková Starohorské vrchy, Kremnické vrchy, +
Extra 4 286 km naprieč Amerikou Pacific Crest Trail je diaľková trasa vedúca od mexickej po kanadskú hranicu cez USA s dĺžkou 4286km. V roku 2017 ju celú absolvoval cestovateľ Miloslav Daníšek z Višňového pri Žiline. S Milom sme sa porozprávali o tom, čo ho k tomu viedlo, ako to na trase funguje, čo všetko zažil a tiež čo mal na tomto treku v batohu. 19/10/18 Soňa Mäkká Rozhovory

Hviezda 30/09/18 15:36 2 príspevky
    • Javorníky: v sedielku medzi vrchmi Žeravica a Lopušná v lokalite Hviezda

• 12 ľudí v podkroví s vlastným spacákom a karimatkou

• trojsezónna, bez vykurovacieho telesa