Hviezda

29.09.18
Od Považskej Bystrice sa severným smerom tiahne dlhý bočný hrebeň Javorníkov, oddeľujúci Marikovskú a Papradniansku dolinu. V dĺžke viac než 30 km ním vedie modrá turistické značka, končiaca na Malom Javorníku. Trasa asi nie je veľmi frekventovaná, skôr na ňu zablúdia cykloturisti. V každom prípade poteší možnosť ukryť sa v novovybudovanom prístrešku.

Nachádza sa na bočnom hrebeni Javorníkov, v plytkom sedielku medzi vrchmi Lopušná a Žeravica, na rozhraní chotárov obcí Hatné (v Marikovskej doline) a Stupné (v Papradnianskej doline). Modrá TZT prechádza bezprostredne povedľa lúky, na okraji ktorej je prístrešok vybudovaný.

• modrá z Považskej Bystrice, žel. stanica, 3:10 h,
  • žltá + modrá z Považského Podhradia, 2:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy) + modrá, 2:30 h,
  • žltá + modrá z Papradna, 2:40 h,
  • modrá z Malého Javorníka, 6:10 h,
  • neznačenými cestami z obcí v susedných dolinách asi 2,5 až 3 km.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 4 x 5 m. Štyri hrubé neotesané kmene nesú drevený krov a sedlovú strechu pokrytú vlnitým plechom. Steny sú úplne voľné, podlahu tvorí udupaná hlina. "Interiér" obsahuje drevený stôl s lavicou pozdĺž jednej strany. Do podkrovia vedie pevný rebrík, a tu vidno, že (napriek vročeniu 2017 na čelnej doske) prístrešok ešte nie je úplne dokončený. Hore sú ešte voľné dosky a penové tabule (asi na zateplenie strechy). Záujemcovia o prípadný mocľah si musia priestor trochu upratať. Na zem a do podkrovia sa dokáže uložiť zo 10 - 12 osôb, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Na lúke pri prístrešku je ohnisko tvorené murovanou skružou s kladami na sedenie okolo, na rovnejšom mieste natiahnutá sieť na volejbal či nohejbal, pri ceste je kríž a informačné tabule (na jednej z nich povesť viažuca sa na lokalitu). Prameň som v bezprostrednom okolí nezaregistroval, možno by sa voda dala vypýtať v neďalekej samote Hviezda, ale na prítomnosť ľudí v nej by som sa nespoliehal.

Za objekt môžeme vďačiť poľovnému združeniu z Prosného. Snáď bude v dobrej kondícii slúžiť všetkým milovníkom prírody.

Hviezda 30/09/18 15:36 2 príspevky

Prístrešok Vrchlúky Z Ružomberka je vyznačených viacero alternatív prístupu na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry. Všetky sa stretávajú v oblasti Vlkolínskych lúk na západnom úpätí vrchu Sidorovo. V okolí Vlkolínca je tiež viacero trás NCH a pravdepodobne v rámci ich budovania postavili aj niekoľko prístreškov. Jeden sa nachádza na Vrchlúkach. 07/12/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Prístrešok Pod Krkavou skalou Po dlhšom čase som si ako prístup na liptovskú vetvu hrebeňa Veľkej Fatry zvolil zelenú značku z Ružomberka ponad Vlkolínec. Celý čas som šliapal hustou hmlou s dohľadnosťou len pár desiatok metrov. Zrovna keď som dorazil k malej kaplnke, hmla sa začala trhať a povyše na okraji lesa som zbadal prístrešok. 23/11/19 Michal Bukvai Veľká Fatra a Choč
Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry

Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Túra Zadné Meďodoly a Gombošov vrch z Tatranskej Javoriny Naplánovaný jesenný turistický výlet v Tatrách musím na poslednú chvíľu modifikovať. Horská služba totiž hlási, že po poslednom snežení panujú vo vysokých polohách zimné podmienky, k čomu nemám potrebné skúsenosti a s výnimkou čiapky ani výstroj. Ostávajú teda iba nižšie položené miesta, z čoho sa rozhodujem pre Zadné Meďodoly. Miesto mi učarovalo už pri našom letnom rodinnom prechode Kopským sedlom, kvôli deťom som si ho však patrične nevychutnal. Aby to nebola len taká seniorská prechádzka, po návrate do Tatranskej Javoriny si ešte vybehnem na Gombošov vrch preveriť výhľady zo zjazdovky. včera Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry

Hviezda 30/09/18 15:36 2 príspevky
    • Javorníky: v sedielku medzi vrchmi Žeravica a Lopušná v lokalite Hviezda

• 12 ľudí v podkroví s vlastným spacákom a karimatkou

• trojsezónna, bez vykurovacieho telesa