Masív Veľkého Bukovca – výhľad z Runiny
Masív Veľkého Bukovca – výhľad z Runiny Zatvoriť

Túra Náučné chodníky NP Poloniny – minisprievodca 1

Najviac navštevovaná časť Bukovských vrchov (NP Poloniny) je poľsko-slovenský hraničný hrebeň, ktorý vedie cez najvyššie vrcholy hôr. Málo turistov schádza nižšie, v južnom smere, možno preto, že turistických chodníkov je tam len niekoľko a neponúkajú možnosť vystúpiť na ďalšie vrcholy. Toto vôbec neznamená, že lokalita je menej atraktívna. Naopak, nájdeme tam veľa zaujímavých, krásnych miest a zavedú nás do nich náučné chodníky, ktorých je zatiaľ deväť. V prvej časti seriálu predstavujem náučné chodníky severnej časti Bukovských vrchov.

Väčšinu rozlohy Bukovských vrchov zaberá Národný park Poloniny. Na území NP sa smieme pohybovať len po vyznačených chodníkoch – turistických, náučných a cyklistických. Mimo hraníc NP Poloniny je slobodný pohyb turistov povolený. Všetky náučné chodníky sú značené zeleným pásom v bielom poli. Chodníky, okrem jedného, sú veľmi dobre vyznačené, ale v niektorých prípadoch chýba značenie cesty, ktorá vedie do východiskového bodu. Všetky náučné chodníky sú veľmi dobre udržiavané.

1. Medzinárodný lesnícky náučný chodník Udava - Solinka

Veľmi atraktívny chodník, ktorý vedie cez prírodnú rezerváciu Udava. Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Príroda rezervácie Udava a historické reálie oblasti.

• Počet zastávok: 10
  • Dĺžka: 2,2 km
  • Čas: 1 hodina
  • Prevýšenie: 190 m
    trasa

Popis trasy: Trasa sa začína pri vstupnej bráne do rezervácie Udava. K bráne vedie 5 km dlhý, žlto značený turistický chodník, ktorý má začiatok v obci Osadné. Od centra obce pokračujeme v severnom smere, vychádzame z obce na lúky (výhľady) a minieme prameň minerálnej vody. Stále mierne stúpame starou asfaltkou, potom cez les najprv asfaltkou a ďalej spevnenou lesnou cestou prichádzame k bráne. Odtiaľ sa začína dosť strmé stúpanie celkom pohodlným lesným chodníkom s občasnými drevenými mostíkmi (krásna príroda). Celý čas pokračujeme žltou značkou. Na trase sú drevené lavičky. Chodník sa končí na poľsko-slovenskom vrchu Balnica (712 m).

Ďalšie možnosti: V obci Osadné môžeme navštíviť kryptu vojakov z I. svetovej vojny. Z Balnice pokračuje poľská časť chodníka Udava - Solinka, má dĺžku 7 km (v jednom smere) a predstaví prírodné, kultúrne a historické zaujímavosti oblasti. Odtiaľ môžeme tiež pokračovať červenou značkou (Východokarpatská magistrála) po hrebeni Bukovských vrchov cez vrcholy Černiny a Strop do Ruského sedla, a potom zísť do obce Runina (je to veľmi dlhá túra, spolu od Osadného do Runiny má dĺžku 35 km, pre skúsených turistov).

2. Náučný chodník Zvonica pod vrchom Skory

Na bojisku I. svetovej vojny pod vrchom Skory. Ponúka možnosť vystúpiť na vrch Skory, nachádzajúci sa mimo značkovaného chodníka. Náučný chodník vybudoval Klub vojenskej histórie Beskydy.

Téma: Bojové činnosti I. svetovej vojny v blízkosti obce Hostovice.

• Počet zastávok: 4
  • Dĺžka: 6,5 km
  • Čas: 2 hodiny
  • Prevýšenie: 450 m
    trasa

Popis trasy: Začiatok trasy v obci Hostovice pri obecnom úrade (prvá tabuľa), odbočíme ako ukazuje smerovník. Trasa na začiatku vedie pohodlnou a mierne stúpajúcou asfaltovou cestou cez dedinu, potom cez lúky a polia (výhľady). Po 2 km odbočíme na rázcestí doľava (smerovník), a potom pokračujeme starou deravou asfaltkou cez les. Nakoniec odbočíme najprv doprava (smerovník) a potom doľava (druhá tabuľa) a strmo stúpame vyše 1 km lesným chodníkom. Chodníkom dôjdeme priamo ku zvonici. Pri zvonici sa nachádza odpočívadlo a ohnisko. Návrat rovnakou cestou.

Ďalšie možnosti: Vrchol Skory (857 m) sa nachádza približne 10 metrov mimo hranice NP Poloniny, preto je možné naň vystúpiť. Pred zvonicou odbočíme doprava, najprv vyšliapaným chodníkom, a potom mimo chodníka ľahko stúpame 5 minút. Vrchol neponúka výhľady.

3. Náučný chodník Ruské

Časť chodníka vedie starou kamennou cestou Porta Rusica. Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Príroda a dejiny územia NP Poloniny.

• Počet zastávok: 6
  • Dĺžka: 2,4 km
  • Čas: 1 hodina
  • Prevýšenie: 220 m
    trasa

Popis trasy: Začiatok chodníka na konci vysťahovanej obce Ruské. Sem dôjdeme modrou značkou z obce Runina alebo na bicykli cyklotrasou od vodárenskej nádrže Starina. V tom druhom prípade sa dá celý chodník prejsť na bicykli. Počas letných víkendov môžeme dôjsť peši k závore pri nádrži od cesty Stakčín - Príslop, a potom si stopnúť auto, ktoré pôjde do Ruského. Bývalí obyvatelia zaniknutej obce Ruské majú povolené ísť autom na svoje pozemky a často tam prichádzajú na víkendy. Od Ruského pokračujeme celý čas spoločne s modrou značkou na Ruské sedlo. Trasa do Ruského sedla stále stúpa a vedie cez lúky (vedľa pamätníka Červenej armády, výhľady) a les vyšliapaným chodníkom. Posledný úsek je pohodlná a široká lesná cesta, ktorá je dávnou obchodnou cestou. Pred Ruským sedlom doprava odbočí lesný chodník, ktorý vedie k drevenej turistickej útulni a prameňu rieky Cirocha.

Ďalšie možnosti: Návšteva chodníka sa môže stať súčasťou veľmi atraktívnej celodennej túry na Ďurkovec cez Ruské sedlo. Začiatok v Runine, modrou značkou cez lúky (výhľady) a lesom do bývalej obce Smrekovica, potom cez sedlo Zálomy do Ruského (veľmi atraktívny úsek) a nakoniec náučným chodníkom do Ruského sedla. Odtiaľ po hrebeni červenou značkou do sedla pod Ďurkovcom (výhľady), potom zeleno značeným strmým chodníkom stále dole do obce Runina. Pred obcou na rázcestí Pšeničište môžeme odbočiť doľava a navštíviť pútnické miesto Tri studničky (žltá značka). Potom sa rovnakou cestou vrátime na modrý chodník a cez lúky (výhľady) prichádzame do Runiny. Na konci chodníka sa nachádza veľmi atraktívna panoramatická mapa Runinskej kotliny s popísanými všetkými vrcholmi.

4. Náučný chodník Šianec barských konfederátov

Chodník vedie pozdĺž veľmi dobre zachovaného vojnového šianca z 19. storočia. Náučný chodník vybudovali poľská bádateľská skupina "Orly histórie" a Štátne lesy v Cisnej.

Téma: Bojové udalosti od I. polovice 19. storočia do II. svetovej vojny na území súčasného poľsko-slovenského pohraničia Bukovských vrchov a Bieszczad.

• Počet zastávok: 11
  • Dĺžka: 450 m
  • Čas: 30 minút
  • Prevýšenie: 120 m
    trasa

Popis trasy: Začiatok v Ruskom sedle. Ďalej pokračujeme ako vedie červená značka (Východokarpatská magistrála) v smere k vrcholu Kruhliak. Trasa je krátka, ale čaká nás strmé stúpanie.

Ďalšie možnosti: Keďže trasa vedie červeným turistickým chodníkom, jeho návšteva môže byť súčasťou dlhšej túry po hrebeni Bukovských vrchov. Odtiaľ vedie tiež modro značený turistický chodník, ktorý schádza cez zaniknutú obec Ruské a sedlo Zálomy do obce Runina.

5. Náučný chodník Pod tmavou oblohou

Keď je tma a máme dobré počasie, uvidíme nebo plné hviezd (úžasný zážitok). Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Park tmavej oblohy v NP Poloniny, svetelné znečistenie, meteorit Kňahyňa a zaujímavé miesta na území Polonín.

• Počet zastávok: 5
  • Dĺžka: 1,2 km
  • Náročnosť: 1
  • Čas: 30 minút
  • Prevýšenie: 75 m
    trasa

Popis trasy: Z centra obce Nová Sedlica ideme červenou značkou v smere vrchu Kremenec a rýchlo prichádzame k informačnému stredisku NP Poloniny. Tu je začiatok chodníka. Pokračujeme vedľa stavby strediska (prvá tabuľa), za strediskom mierne stúpame lesným vyšliapaným chodníkom a prichádzame k veľkej lúke (výhľady). Odtiaľ mierne stúpame severozápadným smerom k osamelému stromu, rastúcemu v strede lúky, za ním sa nachádza poľovnícky posed. Potom mierne klesáme juhozápadným smerom do hája, kde nájdeme vyšliapaný chodník (pozor, nie je to dobre označené) a chodníkom k tabuli číslo 4. Za tabuľou sa nachádza ďalší vyšliapaný chodník, ktorý vedie lesíkom a je dobre značený. Privedie nás na hlavnú cestu v Novej Sedlici, kde sa náučný chodník končí.

Ďalšie možnosti: Chodník môžeme navštíviť, ak budeme vystupovať červenou značkou na Kremenec. Návšteva chodníka sa môže stať súčasťou túry na Čierťaž (zelená značka) a Jarabú skalu (žltá značka) – stačí sa potom vrátiť kúsok červenou značkou v smere na centrum obce a na moste odbočiť doprava.

Užitočné publikácie

1. Po náučných chodníkoch v Národnom parku Poloniny / v Chránenej krajinnej oblasti Vihorlat / v Užanskom národnom prírodnom parku, 2016, vydala Štátna ochrana prírody SR (po slovensky, anglicky a ukrajinsky), bezplatná publikácia dostupná v každom informačnom centre v NP Poloniny,
  2. Medzinárodná biosférická rezervácia "Východné Karpaty". Prírodno-kultúrna mapa s informátorom, 2018, vydal poľský Bieszczadzki Park Narodowy (obsahuje celé územie NP Poloniny, po slovensky),
  3. Turistická mapa Bieszczadzkie Pogranicze polsko-słowacko-ukraińskie, 2017, vydavateľ Compass (obsahuje celé územie NP Poloniny, po poľsky).