Chata

Horská chata pod Kráľovou hoľou

13.10.18
Nízke Tatry sú o jednu horskú chatu bohatšie. Z nevyužívanej búdy v Prednom sedle pod Kráľovou hoľou sa po rekonštrukcii stala menšia horská chata. Predné sedlo je jedným z miest, kde návštevný poriadok Národného parku Nízke Tatry dovoľuje prenocovanie. Aktuálne to je s výrazne vyšším komfortom, ak sa vám ujde miesto na chate, ktorej kapacita je dosť malá. Chata poskytuje aj stravovacie služby a je otvorená denne.

Chata sa nachádza v Prednom sedle s nadmorskou výškou 1451 m n. m. Leží na modrej značke vedúcej z obce Šumiac na Kráľovu hoľu, približne v polovici výstupu, teda asi 1 hodinu a 40 minút od obce.

Z histórie

Búda bola pôvodne určená pre obsluhu vysielača na vrchole Kráľovej hole. Slúžila aj ako garáž pre snežné pásové vozidlo (ratrak). V 90-tych rokoch s nástupom automatizácie stratila jej prevádzka svoj účel a chátrala. Vzhľad a interiér pôvodného objektu v roku 2011 si môžete pozrieť v tomto článku.

V roku 2015 chatu odkúpili a začali s jej rekonštrukciou miestni športovci Peter Kalman a Vlado Jambrich. Bránu nahradili veľkým oknom, pridali ďalšie okná, urobili nový vonkajší obklad i podlahy, vymenili omietky. Plechová strecha dostala nový náter. V júni 2018 bola slávnostne otvorená.

Ubytovanie a strava

Chata je otvorená každý deň, čiže celoročne. Poskytuje možnosť prenocovania pre 6 - 8 ľudí na posteliach. Nocľah si treba vopred telefonicky dohodnúť.

Vnútorný priestor je rozdelený na spoločenskú miestnosť, kuchynku, izbu s posteľami, splachovacie WC a sprchu a návštevnícke toalety. Vonku je tiež latrína.

Chata poskytuje stravovacie služby. V ponuke je čaj, polievka (jeden alebo dva druhy), remeselné pivo Predná hora, domáce klobásy, párky a domáca ťahaná štrúdľa. Chata má zavedenú pitnú vodu.

Iné

Chatári sa snažia byť čo najviac ekologickí s dôrazom na minimum odpadov a využívanie lokálnych zdrojov. 90 % energie sa získava zo slnka, v zime sa výnimočne používa generátor, tiež majú malý krb na drevo. Pivo je lokálne, voda pochádza zo studne s pitnou vodou, minerálka sa predáva tatranská, v skle. Plastový riad sa nepoužíva, všetko sa podáva v skle a na tanieroch. Odpadky sa separujú a zvážajú dole.

Poznámka redakcie

Lúčnatý priestor Predného sedla je na základe Návštevného poriadku Národného parku Nízke Tatry vyhlásený za oficiálne táborisko, ktoré slúži pre jednorazové prenocovanie (bivak alebo vlastný stan).

Letné fotografie: Chata pod Kráľovou hoľou
Zimné fotografie: Ľubomír Mäkký

Horská chata pod Kráľovou hoľou 14/10/18 13:39 4 príspevky

Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 28/11/19 Soňa Mäkká Svet
Správa Počet úrazov na slovenských horách rastie Horská záchranná služba (HZS) počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny zaznamenala zvýšenie návštevnosti v slovenských horách a s tým súvisiaci aj nárast počtu úrazov. V tejto sezóne museli ošetriť 593 úrazov, 34 z nich bolo smrteľných. 08/11/19 Soňa Mäkká Správy

PR Pozvanie na čaj v Maroku je príležitosť spoznať miestnych Korenistá exotika medzi púšťou a oceánom! Tisíce uličiek a ani jedna rovnaká! Cestovateľské kino v utorok 19. novembra v KC Dunaj vyzýva nasadnúť na lietajúci koberec a vojsť do labyrintu farieb, vzorov a vôní, v ktorom sa miesia kultúry arabského sveta, Afriky a Európy. Návštevníci budú mať možnosť nahliadnuť pod pokrievku tohto pestrého kultúrneho tajinu a ochutnať všetko, čo Maroko ponúka. Večerom bude sprevádzať skúsená cestovateľka Katarína Líšková. dnes sponzorovaný článok Festivaly a premietania
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Príbeh Večer pelendrekom, ráno metlou?! Som už postarší človek – čas uteká okolo mňa ako splašený kôň. Ale s tým už nič nenarobím. Sem-tam sa vrátim mysľou do minulosti. Spomeniem si na niektoré zážitky, ktoré som zažil v mojom živote. Keď si už spomeniem, tak si ich radšej aj zapíšem, možno už za 20 rokov si na ne nespomeniem, tak ak bude všetko v poriadku – aspoň si ich potom prečítam. dnes Vladimír Popluhár Príbehy

Horská chata pod Kráľovou hoľou 14/10/18 13:39 4 príspevky
    • Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry: južne pod Kráľovou hoľou v Prednom sedle

• 6 - 8 osôb na posteliach

• Celoročná (každý deň)

• Pitná v chate (vodovod)

• Cena
    • 23,- eur človekonoc s raňajkami

• Šumiac (bus) - Predné sedlo (modrá) 1,5 h Kráľova hoľa – Predné sedlo (modrá) 1.00 h., zo sedla Snehová jama – neznačená cesta po asfaltovej komunikácii do 45 minút