Výhľad z chodníka k Mergancovmu kameňu nad Uličom
Výhľad z chodníka k Mergancovmu kameňu nad Uličom Zatvoriť

Túra Náučné chodníky NP Poloniny – minisprievodca 2

Náučné chodníky na území Bukovských vrchov nám umožňujú navštíviť lokality, kam nevedie značkovaný turistický chodník. Ponúkajú možnosť vystúpiť na ďalšie vrcholy, pozrieť si vzácne prírodné rezervácie a spoznať dejiny výnimočného územia. Bohužiaľ, sú turistami zriedkavo navštevované. Možno preto, že nie všetci o nich vedia. V druhej časti seriálu predstavujem náučné chodníky južnej časti Bukovských vrchov.

6. Náučný chodník Havešová

Vedie cez prírodnú rezerváciu Havešová, zapísanú v UNESCO. Návšteva je možná len v sprievode pracovníka Správy NP Poloniny. Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Bukové pralesy.

• Počet tabúľ: 1
  • Dĺžka: 2,5 km
  • Čas: 2 – 3 hodiny
  • Prevýšenie: 120 m
    trasa

Popis trasy: K náučnému chodníku ideme 6 km dlhou lesnou cestou od obce Kalná Roztoka. Začiatok chodníka je pri náučnom paneli. Trasa NCH je okružná. Čiastočne vedie starou poľovníckou cestou a malý kúsok hrebeňom masívu Nastaz. Nie sú tu žiadne turistické značky. Celý čas ideme veľmi hustým, vo svojej prirodzenosti zachovaným lesom s impozantnými starými bukmi, tak je chodník pre milovníkov prírody veľmi atraktívny. V priebehu návštevy pracovník Správy NP Poloniny rozpráva o úlohe bukových lesov pre prírodu a pre človeka.

7. Náučný chodník Rožok

Čiastočne vedie cez prírodnú rezerváciu Rožok, zapísanú v UNESCO. Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Bukovské pralesy, zvieratá a rastliny Polonín.

• Počet tabúľ: 5
  • Dĺžka: 3,75 km
  • Čas: 2 hodiny
  • Prevýšenie: 300 m
    trasa

Popis trasy: K chodníku prichádzame od obce Uličské Krivé. Od centra obce ideme v južnom smere a odbočíme doľava, ako vedie červeno značený turistický chodník. Pokračujeme celý čas starou asfaltovou cestou, opustíme červenú značku, ktorá odbočí na lesný chodník doľava, a ďalej pokračujeme asfaltkou (dĺžka celej asfaltky je 3,5 km). Na rázcestí odbočíme doprava a pokračujeme na lesnú čistinku, kde sa nachádza začiatok chodníka. Odtiaľ stúpame dobre označeným lesným chodníkom. Keď minieme tretí panel, na rázcestí odbočíme doľava. Hneď za štvrtým panelom, pred ležiacimi stromami, trasa odbočí doprava a dohora. Vystúpime na kopec a na kopci odbočíme doprava a vrátime sa na rázcestie, kde odbočíme doľava. Teraz celý čas mierne klesáme a konečne sa napojíme na červeno značkovaný chodník. Cez lúky a kúsok starej asfaltky sa vrátime do Uličského Krivého. Trasa chodníka je okružná a vedie cez krásnu prírodnú lokalitu.

Poznámka: na území NP Poloniny sa nachádzajú tri prírodné rezervácie zapísané v UNESCO. Tretia je PR Stužica, cez ktorú vedie červeno značený chodník na vrchol Kremenec.

Ďalšie možnosti: Keďže náučný chodník sa spája na konci s červeno značeným turistickým chodníkom, týmto chodníkom môžeme pokračovať do Uliča. Trasa vedie ďalej vedľa vrcholu Bablička (405 m, výhľady), prejdeme cez mostík ponad Uličku a pokračujeme žltou značkou. Môžeme tiež postupovať červenou značkou až do časti zachovanej Arpádovej línie (maďarského obranného opevnenia z II. svetovej vojny), a keď potom vyjdeme na starú asfaltku, odbočiť doprava a cestou prichádzame do Uliča.

8. Školský náučný chodník k Mergancovmu kameňu

Krátky, ale veľmi atraktívny chodník, ktorý ponúka krásne výhľady. Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Príroda Polonín a zaujímavosti obce Ulič.

• Počet tabúľ: 8
  • Dĺžka: 2,5 km
  • Náročnosť: 1
  • Čas: 1 hodina
  • Prevýšenie: 80 m
    trasa

Popis trasy: Chodník sa začína v obci Ulič, v starom parku oproti základnej škole. Vstup drevenou bránou. Mierne stúpame cez park a prichádzame k rybníku, vedľa ktorého sa nachádzajú lavičky, Dvere do sveta Polonín a náučná lokalita, zaoberajúca sa prírodou, kultúrou a dejinami oblasti. Odbočíme doľava a najprv poľným (výhľady) a potom lesným chodníkom ideme celý čas rovno. Od šiesteho panelu sa začína krátky úsek strmého stúpania. Chodník sa končí pod vrcholom Veľká Ostrá (518 m), na ktorý výstup zatiaľ nie je možný. Pri posledným paneli sa nachádza kamenný pamätník venovaný hájnikovi Rudolfovi Mergancovi. Návrat je teoreticky možný žltou značkou, ktorá vedie vedľa náučného chodníka. Turistický chodník je však zle značený a jeho horný úsek zničený dopravnými vozidlami. Keďže prebieha veľmi blízko náučného chodníka, lepšie je vrátiť sa rovnakou cestou. Keby niekto chcel ísť žltou značkou, mal by najprv ísť lesnou cestou naľavo od náučného chodníka, pri šiestom paneli zísť cestou dole doprava, a potom pokračovať po lúke pozdĺž lesa.

Ďalšie možnosti: Keďže náučný chodník je krátky, návštevu môžeme spojiť s výstupom na vrchol Holica (Náučný chodník Miroslava Poliščuka). V Uliči, v starom parku na druhej strane cesty, sa nachádza minigaléria drevených kostolíkov.

9. Náučný chodník Miroslava Poliščuka

Pomenovaný je po ochranárovi Miroslavovi Poliščukovi. Ponúka možnosť vystúpiť na vrchol Holica, na ktorom sa nachádza vyhliadková veža. Náučný chodník vybudovala Správa NP Poloniny.

Téma: Aktivita Miroslava Poliščuka, historické zaujímavosti z oblasti Bukovských vrchov, príroda Polonín.

• Počet tabúľ: 7
  • Dĺžka: 10 km
  • Čas: 4 hodiny
  • Prevýšenie: 290 m
    trasa

Popis trasy: Začiatok chodníka pri obecnom úrade v centre Uliča. Pokračujeme k hlavnej ceste Stakčín – Nová Sedlica a odbočíme doľava v smere Kolbasov. Celý čas ideme po ceste, až vyjdeme z obce, minieme polia a prichádzame k osamelo rastúcemu dubu. Pred dubom odbočíme doľava, postupujeme poľnou spevnenou cestou (minieme druhú tabuľu) a prichádzame k riečke Ulička. Kúsok ideme pozdĺž riečky, prekročíme mostík a za mostíkom, už dobre značeným chodníkom, začíname stúpať. Po vrchol Holica väčšinou ideme lesom. Za tretím panelom, na rázcestí odbočíme doprava a pokračujeme celý čas rovno k lesnej lúke Valalština (455 m, výhľady). Tu sa nachádza odpočívadlo a drevená panoráma s popísanými vrcholmi. Potom sa vrátime rovnakou cestou k rázcestiu, odbočíme doprava a stále stúpame na vrchol Holica (538 m). Minieme dva stožiare a uvidíme drevenú vyhliadkovú vežu. Pri veži sú lavičky, na veži nájdeme ďalšie drevené panoramatické mapy s popísanými vrcholmi okolitých pohorí. Potom pokračujeme hrebeňom vrcholu a prichádzame k smerovníku, pri ktorom odbočíme doľava. Vchádzame do lesa a horou sa vrátime do Uliča. Trasa chodníka je okružná.

Ďalšie možnosti: Túru na Holicu môžeme spojiť s prechodom Školského náučného chodníka k Mergancovmu kameňu alebo návštevou Arpádovej línie. K línii sa dostaneme po žltej značke. Na konci náučného chodníka z asfaltky, ktorá vedie do Uliča, odbočíme doprava, potom pokračujeme rovno k mostíku na riečke Ulička. Tu sa napojíme na červenú značku (doprava) a značkou cez Arpádovu líniu prichádzame k starej asfaltke. Tu odbočíme doprava a cesta nás zavedie naspäť do Uliča. Túra netrvá viac než dve hodiny.

Ostatné:

10. Cyklistický chodník ikon

Cez NP Poloniny prebieha časť Cyklistického chodníka ikon, ktorý má začiatok v Novej Sedlici a končí v obci Inovce. Celý chodník má dĺžku 105 km a spája deväť drevených chrámov, väčšinou z 18. storočia. Na území NP Poloniny sa nachádzajú štyri chrámy – v obciach Uličské Krivé, Ruský Potok, Topoľa a Jalová. Keďže cyklistický chodník vedie štátnou cestou, môžeme prísť k trom chrámom peši modro značeným turistickým chodníkom, ktorý sa začína v Uličskom Krivom a cez Ruský Potok prichádza do Topole. Chodník ikon má dĺžku 12 km, vedie väčšinou lesom a celý čas mierne stúpa alebo klesá. Uličské Krivé a Topoľu spája autobus, tak môžeme napríklad nechať auto v Topoli a potom sa vrátiť z Uličského Krivého autobusom.

11. Geologická náučná lokalita Dara

Náučná lokalita Dara sa nachádza pri ceste Stakčín - Príslop, v blízkosti zaniknutej obce Dara. Ukazuje skalné steny karpatského flyšového pásma, ktoré boli odkryté až v 80. rokoch 20. storočia počas výstavby štátnej cesty. Lokalita má tri informačné panely. Je hneď pri hlavnej ceste, po ktorej stále jazdia autá, a keď sa chceme k lokalite dostať peši, musíme sa pohybovať po ceste. Približne 3 km ďalej v smere Stakčín, tiež pri ceste, nájdeme vyhliadkovú vežu, z ktorej môžeme obdivovať vodárenskú nádrž Starina a okolité kopce. Oproti veži je autobusová zastávka a malé parkovisko. Náučnú lokalitu vybudovala Správa NP Poloniny.

Užitočné odkazy

1. Národný park Poloniny,
  2. Mobilná aplikácia "Bieszczady & MRB Karpaty Wschodnie", pripravil Bieszczadzki Park Narodowy, 2018 (obsahuje celé územie NP Poloniny, po poľsky, po slovensky a po anglicky).