Recenzia Devold Running – ľahké funkčné merino

Počas tohtoročnej letnej turistickej sezóny som najviac nosil ľahké funkčné tričko Devold Running. Je vyrobené z kombinácie merino vlny a materiálu Tencel. Hoci jeho názov smeruje viac k behu ako turistike, počas teplých dní bolo na horách veľmi príjemným spoločníkom. O tom, ako obstálo v niekoľkomesačnom testovaní, sa podelím v nasledovných riadkoch.

Výrobca
Farebné kombinácie
modrá, tmavošedá
Páči sa mi
anatomický strih, sieťovina na chrbte a v podpaží, rýchlo schne, materiál príjemný na dotyk, vhodné aj do vrstvenia, nepáchne
Nepáči sa mi
mierna deformácia strihu po dlhšom používaní
Infocena
92 €
Obchody
www.norwayshop.sk, Scandinavia Poprad, www.norskamoda.cz

Materiál

Tričko je vyrobené z kombinácie merino vlny (69 %), Tencelu (29 %) a nylonu (2 %). Výsledný materiál má gramáž 130 g/m², takže je veľmi ľahký a zbalené tričko má aj veľmi malý objem.

Vlna je tradičným materiálom Devoldu a je skôr prekvapením, že v tomto tričku tvorí len 69 %. Dopĺňa ho Tencel – podľa výrobcu ide o biologicky odbúrateľný materiál vyrobený z drevnej celulózy. Je mäkký, na dotyk chladivý s výborným odvodom vlhkosti. Dvojpercentné obohatenie o nylon je v zmesi zrejme z dôvodu lepšej mechanickej odolnosti.

Materiál sa na tričku nachádza v dvoch odlišných variantoch. Oblasť podpažia a asi 2/3 chrbta tvorí priedušný sieťový úplet. Zvyšok je klasický.

Strih

Strih je anatomický, dobre tvarovaný, no nie extra vypasovaný. Krátke rukávy sú reglánové a všetky švy sú ploché. Nezaznamenal som, že by ktorýkoľvek šev, či iný detail omínal, či inak prekážal.

Zadný diel je predĺžený oproti prednému a aj celkovo je tričko dosť dlhé. To sa mi páči, lebo niektorí výrobcovia akoby nechápali, že existujú aj chudí vysokí ľudia. Toto však tradične nie je problém pri Devolde.

Skúsenosti z nosenia

Ako píšem v úvode, tričko bolo mojím najčastejšie noseným tričkom na horách počas uplynulého leta. Obľúbil som si ho jednak pre veľmi dobrú priedušnosť a odvod potu, no taktiež kvôli nízkej hmotnosti a veľmi dobrej zbaliteľnosti. Ide o merino s najlepším odvodom potu, aké som doposiaľ mal. Mám dojem, že je o niečo málo náchylnejšie na smrad, ako 100 % merino tričká, s ktorými mám skúsenosti.

V chladnejších dňoch som ho rád používal ako prvú vrstvu, na ktorú som potom dával niečo na zateplenie. Veľmi dobrý tandem tvoril s Devold Expedition alebo s mikinou z TecnoStretch-u. Taktiež celkom rýchlo vyschne.

Jemný materiál je síce príjemný na dotyk, no mal som trochu obavu, či ho neroztrhám v oblasti ramien pri nosení batoha. Predsa len, tričko je určené na beh a nie na nosenie ťažkého batoha. Prípadne, či sa iné časti neprederavia pri odieraní sa o chrbtový systém, či bedrový pás. Počas množstva letných túr sa to však nestalo. Mierne sa len deformoval pôvodný tvar, čo je viditeľné, keď sa tričko zavesí na vešiak (viď foto). Poškodeniu som sa ale nevyhol, viď informácie nižšie.

Starostlivosť

Pranie a starostlivosť sú jednoduché. Dávam ho do pračky s ostatným funkčným spodným prádlom a hoci výrobca deklaruje možnosť prania pri 40 °C, periem pri 30 °C. Používam tekutý prací prostriedok pre outdoorové prádlo. Ak sa nazbiera naraz viac merina, tak v tekutom prostriedku určenom pre merino vlnu. Takýto prístup mám k všetkému merinu, čo používam.

Časom som si všimol miernu deformácia strihu. Akoby sa skrútil. Keďže všetky dielce sú rovnakej farby, nie je to vizuálny problém a človek si všimne, keď dá tričko na seba, že pravý a ľavý šev predného dielu nejdú symetricky. Toto mi spravilo viacero merino tričiek, takže ma to až tak neprekvapilo.

Taktiež som v rámci testingu skúsil oprané tričko vysušiť v sušičke. Bežne to s outdoor prádlom nerobím, no keď už výrobca na štítku uvádza, že sa môže, tak prečo neskúsiť? Nastavil som najjemnejší program pri nízkej teplote s "delicate" modifikátorom a na kratší ako bežný čas. Tričko sa nezbehlo, ani tvar sa inak nezmenil. Po oblečení som si však všimol, že v spodnej časti predného dielu sú tri malé dierky. Tie tam pred sušením neboli, lebo tesne pred ním som ešte mokré tričko kontroloval. Je tiež možné, že sa tu prejavilo predošlé namáhanie o bedrový pás.

Bežecké tričko Devold Running som si obľúbil počas túr v teplom letnom počasí. Ide o merino tričko s takmer tretinovým podielom Tencelu. Vďaka tomu si stále zachováva pozitíva merino vlny, no prímes Tencelu zlepšuje odvod vlhkosti, čím sa tričko hodí aj na namáhavejšie aktivity počas teplých dní.

Tričko je vydarené strihom aj modrou farbou s jemným melírom, ktorý je aktuálne (nielen) v outdoore moderný. Tričko sa dá taktiež nosiť v chladnejšom počasí ako základ pod ďalšie vrstvy.

Napriek určeniu najmä na beh, veľmi dobre poslúži aj na turistiku, či iný aktívny pohyb v prírode. Údržba je nenáročná, no napriek povoleniu od výrobcu ho neodporúčam sušiť v sušičke prádla, pretože tento úkon v mojom prípade znamenal poškodenie materiálu.