Recenzia Záhadné miesta z edície Po Slovensku

Vydavateľstvo Dajama tento rok zabŕdlo do netradičných vôd a prinieslo knihu Záhadné miesta Slovenska. Trochu ma to prekvapilo, lebo doteraz som mala skúsenosti s ich informačne veľmi bohatými publikáciami, písanými pomerne prísne faktografickým štýlom, a zrazu sú hlavnou témou záhady, ktoré sa takýmto spôsobom uchopiť rozhodne nedajú.

Výrobca
Ostatné info
Infocena
10 €

Autorom publikácie je Ján Lacika. V úvode vysvetľuje, že záhadné a tajomné miesta sa tešia veľkej obľube a putovanie za nimi je čoraz masovejšie a populárnejšie. V knihe sa venujú zaujímavým prírodným fenoménom, historickým záhadám, pútnickým miestam, ale nevyhýbajú sa ani tzv. paranormálnym javom a tiež ľudovým povestiam.

Musím povedať, že úvod ma navnadil na ďalšie čítanie, lebo už len umes bizarných brál, stratenej sošky Oscara, zjavení Panny Márie, kruhov v obilí a upírov na jednej dvojstránke bol neuveriteľný.

Kniha má klasický formát edície Po Slovensku, 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Ide o prvý diel, ktorý mapuje oblasť juhozápadného a severozápadného Slovenska. Na titulnej stránke nájdeme ikonku pešieho turistu a cyklistu. Ja by som pridala aj autíčko, lebo len pešo alebo na bicykli sa podľa mňa okruhy zvládnuť nedajú, keďže každé miesto predpokladá aj zastávku. Kapitol je desať a každá má jeden až tri okruhy, spolu devätnásť.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry a krátky úvod. Hlavnú časť textu tvoria zastávky na miestach sídel, v krátkosti je predstavené mesto či dedina, potom sa hneď presúvame k tomu, čo je tu záhadné a prečo sa oplatí miesto navštíviť. Nie na každom mieste je záhada, niekedy len proste stojí za výlet ako napr. zrúcanina hradu a k tomu si môžete prečítať povesť. Povesti sú spracované buď v samotnom texte, alebo iným typom písma, ďalšie zaujímavosti sú vo farebne oddelených boxoch. Vďaka tejto fragmentácii textu sa kapitola dobre číta. Namiesto obvyklých máp tu nájdeme schému výletu s názvami sídel a predmetom záujmu, len s naznačením ich vzájomnej polohy, bez údajov o počte kilometrov.

Kniha sa mi zdá vhodná predovšetkým na čítanie, možno v menšej miere ako tipy na výlety, ale jednotlivé okruhy mi prídu časovo príliš náročné, takže úplne podľa nich by som nešla. Tiež rôzne záhady a zaujímavosti sú poňaté dosť zoširoka, napríklad mám rada historické a geografické zaujímavosti, povesti si tiež prečítam, ale nemám ambíciu navštevovať miesta s kruhmi v obilí či strašidelný dom, kde sa hýbu predmety. Samozrejme, že iný čitateľ to môže mať naopak. Musím dodať, že na čítanie je kniha naozaj dobrá a dozvedela som sa tu o mnohých zaujímavostiach podľa môjho gusta, na ktoré som zatiaľ inde nenatrafila.