Záhadné miesta z edície Po Slovensku

24. 10. 2018
Vydavateľstvo Dajama tento rok zabŕdlo do netradičných vôd a prinieslo knihu Záhadné miesta Slovenska. Trochu ma to prekvapilo, lebo doteraz som mala skúsenosti s ich informačne veľmi bohatými publikáciami, písanými pomerne prísne faktografickým štýlom, a zrazu sú hlavnou témou záhady, ktoré sa takýmto spôsobom uchopiť rozhodne nedajú.

Autorom publikácie je Ján Lacika. V úvode vysvetľuje, že záhadné a tajomné miesta sa tešia veľkej obľube a putovanie za nimi je čoraz masovejšie a populárnejšie. V knihe sa venujú zaujímavým prírodným fenoménom, historickým záhadám, pútnickým miestam, ale nevyhýbajú sa ani tzv. paranormálnym javom a tiež ľudovým povestiam.

Musím povedať, že úvod ma navnadil na ďalšie čítanie, lebo už len umes bizarných brál, stratenej sošky Oscara, zjavení Panny Márie, kruhov v obilí a upírov na jednej dvojstránke bol neuveriteľný.

Kniha má klasický formát edície Po Slovensku, 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Ide o prvý diel, ktorý mapuje oblasť juhozápadného a severozápadného Slovenska. Na titulnej stránke nájdeme ikonku pešieho turistu a cyklistu. Ja by som pridala aj autíčko, lebo len pešo alebo na bicykli sa podľa mňa okruhy zvládnuť nedajú, keďže každé miesto predpokladá aj zastávku. Kapitol je desať a každá má jeden až tri okruhy, spolu devätnásť.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry a krátky úvod. Hlavnú časť textu tvoria zastávky na miestach sídel, v krátkosti je predstavené mesto či dedina, potom sa hneď presúvame k tomu, čo je tu záhadné a prečo sa oplatí miesto navštíviť. Nie na každom mieste je záhada, niekedy len proste stojí za výlet ako napr. zrúcanina hradu a k tomu si môžete prečítať povesť. Povesti sú spracované buď v samotnom texte, alebo iným typom písma, ďalšie zaujímavosti sú vo farebne oddelených boxoch. Vďaka tejto fragmentácii textu sa kapitola dobre číta. Namiesto obvyklých máp tu nájdeme schému výletu s názvami sídel a predmetom záujmu, len s naznačením ich vzájomnej polohy, bez údajov o počte kilometrov.

Kniha sa mi zdá vhodná predovšetkým na čítanie, možno v menšej miere ako tipy na výlety, ale jednotlivé okruhy mi prídu časovo príliš náročné, takže úplne podľa nich by som nešla. Tiež rôzne záhady a zaujímavosti sú poňaté dosť zoširoka, napríklad mám rada historické a geografické zaujímavosti, povesti si tiež prečítam, ale nemám ambíciu navštevovať miesta s kruhmi v obilí či strašidelný dom, kde sa hýbu predmety. Samozrejme, že iný čitateľ to môže mať naopak. Musím dodať, že na čítanie je kniha naozaj dobrá a dozvedela som sa tu o mnohých zaujímavostiach podľa môjho gusta, na ktoré som zatiaľ inde nenatrafila.

Záhadné miesta z edície Po Slovensku 24/10/18 15:00 nová téma

Túra Kôprová dolina a Kmeťov vodopád Kôprová dolina spolu so susednou Tichou dolinou sú známe tým, že po vetrovej kalamite v roku 2004 sa ponechali na samovývoj. Do týchto miest nazrieme počas našej jarnej detskej túry. Chceme vidieť aj najvyšší vodopád na Slovensku, Kmeťov vodopád. 02/07/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry
Recenzia Nová sada SHOCart máp 1 : 40 000 pokrýva celé Slovensko Česká mapová spoločnosť SHOCart vydala na začiatku tejto letnej sezóny jednorazovú limitovanú edíciu máp, ktorá pokrýva celé územie Slovenska. V sade je 48 máp, všetky sú aktualizované. 29/06/20 Soňa Mäkká Mapy a knihy
Reportáž Prales ako z fantasy filmu chráni len ústna dohoda Len pol percenta slovenských lesov tvoria pralesy, a ani tie nie sú všetky chránené pred ťažbou. Mnohé z nich chráni len ústny prísľub Lesov SR, že v nich nebudú zasahovať. Patrí medzi ne aj nádherný prales Horná skala v Kremnických vrchoch. 25/06/20 Soňa Mäkká Reportáže

Túra Zbojníckym chodníkom: Tiesňavy a Obšívanka Nedeľa po skončení vlaňajšieho autorského Hiking stretnutia sa ohlásila slnečným počasím. Výhľad z okna počas raňajok sľuboval krásny deň, no meteorológovia varovali pred silným vetrom na malofatranskom hrebeni. Mala som zabezpečiť odvoz a následný pickup Soni a Ľubovi, ktorí sa chystali na hrebeň. Vietor však zmenil plány, a tak sme sa všetci spoločne s Mirom vybrali na pre mňa neznámu vychádzku Zbojníckym chodníčkom cez Tiesňavy a Obšívanku. dnes Daniela Mäkká Malá Fatra
Túra Kremnickým hrebeňom z kúpeľov do kúpeľov Pri poslednej výprave do Kremnických vrchov k runám na Velestúre som si uvedomil jeden fakt. Úsek červenej značky na juh od Troch krížov je moja terra incognita. A prázdnota v našich mapách láka, nutkanie zaplniť biele miesta je neodolateľné. A tak, keď sa mi neočakávane uvoľnil v predĺženom májovom víkende jeden a pol dňa, prekonávam vlastnú pohodlnosť a neváham. Neplánovane zbalím batoh. Môžem vyraziť za svojím spôsobom novým dobrodružstvom. 04/07/20 Vladimír Mikuš Kremnické vrchy
Túra Hrad Uhrovec – okruh z Jankovho vŕšku s Jankom Keďže sa nerada vraciam rovnakou trasou, akou som išla do cieľa, ak je čo i len trošku možné urobiť si okruh, idem po tejto možnosti ako pes po údenom. V prípade hradu Uhrovec to nebolo inak. Sadla som si k počítaču, otvorila hikeplanner a pustila sa študovať mapu. Ono, možností až tak veľa človek nemá, ak sa potrebuje vrátiť do východiskového bodu, kde nechal auto. A tak padla voľba zobrať to z Jankovho vŕšku na Kňažinové lúky, odtiaľ k hradu Uhrovec a od hradu po modrej nazad na červenú. 03/07/20 Martina Haratíková Strážovské vrchy