Záhadné miesta z edície Po Slovensku

24.10.18
Vydavateľstvo Dajama tento rok zabŕdlo do netradičných vôd a prinieslo knihu Záhadné miesta Slovenska. Trochu ma to prekvapilo, lebo doteraz som mala skúsenosti s ich informačne veľmi bohatými publikáciami, písanými pomerne prísne faktografickým štýlom, a zrazu sú hlavnou témou záhady, ktoré sa takýmto spôsobom uchopiť rozhodne nedajú.

Autorom publikácie je Ján Lacika. V úvode vysvetľuje, že záhadné a tajomné miesta sa tešia veľkej obľube a putovanie za nimi je čoraz masovejšie a populárnejšie. V knihe sa venujú zaujímavým prírodným fenoménom, historickým záhadám, pútnickým miestam, ale nevyhýbajú sa ani tzv. paranormálnym javom a tiež ľudovým povestiam.

Musím povedať, že úvod ma navnadil na ďalšie čítanie, lebo už len umes bizarných brál, stratenej sošky Oscara, zjavení Panny Márie, kruhov v obilí a upírov na jednej dvojstránke bol neuveriteľný.

Kniha má klasický formát edície Po Slovensku, 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Ide o prvý diel, ktorý mapuje oblasť juhozápadného a severozápadného Slovenska. Na titulnej stránke nájdeme ikonku pešieho turistu a cyklistu. Ja by som pridala aj autíčko, lebo len pešo alebo na bicykli sa podľa mňa okruhy zvládnuť nedajú, keďže každé miesto predpokladá aj zastávku. Kapitol je desať a každá má jeden až tri okruhy, spolu devätnásť.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry a krátky úvod. Hlavnú časť textu tvoria zastávky na miestach sídel, v krátkosti je predstavené mesto či dedina, potom sa hneď presúvame k tomu, čo je tu záhadné a prečo sa oplatí miesto navštíviť. Nie na každom mieste je záhada, niekedy len proste stojí za výlet ako napr. zrúcanina hradu a k tomu si môžete prečítať povesť. Povesti sú spracované buď v samotnom texte, alebo iným typom písma, ďalšie zaujímavosti sú vo farebne oddelených boxoch. Vďaka tejto fragmentácii textu sa kapitola dobre číta. Namiesto obvyklých máp tu nájdeme schému výletu s názvami sídel a predmetom záujmu, len s naznačením ich vzájomnej polohy, bez údajov o počte kilometrov.

Kniha sa mi zdá vhodná predovšetkým na čítanie, možno v menšej miere ako tipy na výlety, ale jednotlivé okruhy mi prídu časovo príliš náročné, takže úplne podľa nich by som nešla. Tiež rôzne záhady a zaujímavosti sú poňaté dosť zoširoka, napríklad mám rada historické a geografické zaujímavosti, povesti si tiež prečítam, ale nemám ambíciu navštevovať miesta s kruhmi v obilí či strašidelný dom, kde sa hýbu predmety. Samozrejme, že iný čitateľ to môže mať naopak. Musím dodať, že na čítanie je kniha naozaj dobrá a dozvedela som sa tu o mnohých zaujímavostiach podľa môjho gusta, na ktoré som zatiaľ inde nenatrafila.

Záhadné miesta z edície Po Slovensku 24/10/18 15:00 nová téma

Túra Veľká Baňa z Rače začiatkom jari Veľká Baňa je neznačený kopec nad bratislavskou Račou s nadmorskou výškou 444 m n. m. Okrem estetického čísla ma na mape doteraz nezaujala, hoci jej okolím sme sa motali veľakrát. Tohtoročnú jar sme ju konečne objavili a asi bude v našich popoludňajších vychádzkach figurovať častejšie. 06/06/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Správa Ministerstvo chce dať ŠOP právo zakázať plošné výruby V stredu 29. mája by sa na rokovanie vlády mala dostať novela zákona o ochrane prírody a krajiny. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) ňou chce zakázať plošné výruby v chránených územiach od 2. stupňa ochrany. Štátna ochrana prírody (ŠOP) by mala mať rozhodujúce slovo pri plánovanej i náhodnej ťažbe. Novela obsahuje aj záväzok dosiahnuť bezzásahový stav najmenej na polovici územia národných parkov. včera Soňa Mäkká Správy
Rozhovor Dvořák z NP Šumava: prirodzená obnova ide lesu veľmi dobre Najväčší český národný park Šumava prešiel tak ako Tatry veternou a lykožrútovou kalamitou. Rozprávali sme sa s Jánom Dvořákom zo správy parku o tom, ako sa po dvanástich rokoch od víchrice územie spamätáva, prečo Šumavu ľudia navštevujú, o novej zonácii či sprevádzaných túrach divočinou. 22/05/19 Soňa Mäkká Rozhovory

Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. včera Boro Tomis Príbehy
PR Obnovené značenie k zaujímavostiam v Trenčianskom kraji Zatraktívniť menej známe cyklistické a turistické trasy vedúce krásnou prírodou Trenčianskeho kraja a uľahčiť milovníkom cyklistiky i peším turistom orientáciu v teréne každoročne pomáha obnovené turistické značenie či nové cyklosmerovníky. Vďaka úzkej spolupráci Trenčianskeho samosprávneho kraja, Slovenského cykloklubu a Klubu slovenských turistov sa od roku 2015 podarilo obnoviť v kraji drobnú cyklistickú i turistickú infraštruktúru na približne 1 760 kilometroch cyklotrás a turistických trás. 23/05/19 sponzorovaný článok