Recenzia Záhadné miesta z edície Po Slovensku

Vydavateľstvo Dajama tento rok zabŕdlo do netradičných vôd a prinieslo knihu Záhadné miesta Slovenska. Trochu ma to prekvapilo, lebo doteraz som mala skúsenosti s ich informačne veľmi bohatými publikáciami, písanými pomerne prísne faktografickým štýlom, a zrazu sú hlavnou témou záhady, ktoré sa takýmto spôsobom uchopiť rozhodne nedajú.

Výrobca
Ostatné info
Infocena
10 €

Autorom publikácie je Ján Lacika. V úvode vysvetľuje, že záhadné a tajomné miesta sa tešia veľkej obľube a putovanie za nimi je čoraz masovejšie a populárnejšie. V knihe sa venujú zaujímavým prírodným fenoménom, historickým záhadám, pútnickým miestam, ale nevyhýbajú sa ani tzv. paranormálnym javom a tiež ľudovým povestiam.

Musím povedať, že úvod ma navnadil na ďalšie čítanie, lebo už len umes bizarných brál, stratenej sošky Oscara, zjavení Panny Márie, kruhov v obilí a upírov na jednej dvojstránke bol neuveriteľný.

Kniha má klasický formát edície Po Slovensku, 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Ide o prvý diel, ktorý mapuje oblasť juhozápadného a severozápadného Slovenska. Na titulnej stránke nájdeme ikonku pešieho turistu a cyklistu. Ja by som pridala aj autíčko, lebo len pešo alebo na bicykli sa podľa mňa okruhy zvládnuť nedajú, keďže každé miesto predpokladá aj zastávku. Kapitol je desať a každá má jeden až tri okruhy, spolu devätnásť.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry a krátky úvod. Hlavnú časť textu tvoria zastávky na miestach sídel, v krátkosti je predstavené mesto či dedina, potom sa hneď presúvame k tomu, čo je tu záhadné a prečo sa oplatí miesto navštíviť. Nie na každom mieste je záhada, niekedy len proste stojí za výlet ako napr. zrúcanina hradu a k tomu si môžete prečítať povesť. Povesti sú spracované buď v samotnom texte, alebo iným typom písma, ďalšie zaujímavosti sú vo farebne oddelených boxoch. Vďaka tejto fragmentácii textu sa kapitola dobre číta. Namiesto obvyklých máp tu nájdeme schému výletu s názvami sídel a predmetom záujmu, len s naznačením ich vzájomnej polohy, bez údajov o počte kilometrov.

Kniha sa mi zdá vhodná predovšetkým na čítanie, možno v menšej miere ako tipy na výlety, ale jednotlivé okruhy mi prídu časovo príliš náročné, takže úplne podľa nich by som nešla. Tiež rôzne záhady a zaujímavosti sú poňaté dosť zoširoka, napríklad mám rada historické a geografické zaujímavosti, povesti si tiež prečítam, ale nemám ambíciu navštevovať miesta s kruhmi v obilí či strašidelný dom, kde sa hýbu predmety. Samozrejme, že iný čitateľ to môže mať naopak. Musím dodať, že na čítanie je kniha naozaj dobrá a dozvedela som sa tu o mnohých zaujímavostiach podľa môjho gusta, na ktoré som zatiaľ inde nenatrafila.

Búda Chatrč pod Hrádkom

Na lokálnych trasách západným Podpoľaním veľa možností na skrytie sa niet. Ale iste poteší znalosť búdy pod Hrádkom, ktorá by mohla poslúžiť nielen ako úkryt pred dažďom, ale aj …