Záhadné miesta z edície Po Slovensku

24.10.18
Vydavateľstvo Dajama tento rok zabŕdlo do netradičných vôd a prinieslo knihu Záhadné miesta Slovenska. Trochu ma to prekvapilo, lebo doteraz som mala skúsenosti s ich informačne veľmi bohatými publikáciami, písanými pomerne prísne faktografickým štýlom, a zrazu sú hlavnou témou záhady, ktoré sa takýmto spôsobom uchopiť rozhodne nedajú.

Autorom publikácie je Ján Lacika. V úvode vysvetľuje, že záhadné a tajomné miesta sa tešia veľkej obľube a putovanie za nimi je čoraz masovejšie a populárnejšie. V knihe sa venujú zaujímavým prírodným fenoménom, historickým záhadám, pútnickým miestam, ale nevyhýbajú sa ani tzv. paranormálnym javom a tiež ľudovým povestiam.

Musím povedať, že úvod ma navnadil na ďalšie čítanie, lebo už len umes bizarných brál, stratenej sošky Oscara, zjavení Panny Márie, kruhov v obilí a upírov na jednej dvojstránke bol neuveriteľný.

Kniha má klasický formát edície Po Slovensku, 113 x 200 mm, je v mäkkej väzbe, má 208 strán. Na zadnej strane obálky je bližšie predstavenie obsahu knihy vo forme hesiel a šesť menších fotografií. Ide o prvý diel, ktorý mapuje oblasť juhozápadného a severozápadného Slovenska. Na titulnej stránke nájdeme ikonku pešieho turistu a cyklistu. Ja by som pridala aj autíčko, lebo len pešo alebo na bicykli sa podľa mňa okruhy zvládnuť nedajú, keďže každé miesto predpokladá aj zastávku. Kapitol je desať a každá má jeden až tri okruhy, spolu devätnásť.

Kapitola začína celostranovou fotografiou na ľavej strane. Na pravej strane je mapka Slovenska s bodom na mieste túry a krátky úvod. Hlavnú časť textu tvoria zastávky na miestach sídel, v krátkosti je predstavené mesto či dedina, potom sa hneď presúvame k tomu, čo je tu záhadné a prečo sa oplatí miesto navštíviť. Nie na každom mieste je záhada, niekedy len proste stojí za výlet ako napr. zrúcanina hradu a k tomu si môžete prečítať povesť. Povesti sú spracované buď v samotnom texte, alebo iným typom písma, ďalšie zaujímavosti sú vo farebne oddelených boxoch. Vďaka tejto fragmentácii textu sa kapitola dobre číta. Namiesto obvyklých máp tu nájdeme schému výletu s názvami sídel a predmetom záujmu, len s naznačením ich vzájomnej polohy, bez údajov o počte kilometrov.

Kniha sa mi zdá vhodná predovšetkým na čítanie, možno v menšej miere ako tipy na výlety, ale jednotlivé okruhy mi prídu časovo príliš náročné, takže úplne podľa nich by som nešla. Tiež rôzne záhady a zaujímavosti sú poňaté dosť zoširoka, napríklad mám rada historické a geografické zaujímavosti, povesti si tiež prečítam, ale nemám ambíciu navštevovať miesta s kruhmi v obilí či strašidelný dom, kde sa hýbu predmety. Samozrejme, že iný čitateľ to môže mať naopak. Musím dodať, že na čítanie je kniha naozaj dobrá a dozvedela som sa tu o mnohých zaujímavostiach podľa môjho gusta, na ktoré som zatiaľ inde nenatrafila.

Záhadné miesta z edície Po Slovensku 24/10/18 15:00 nová téma

Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 26/12/19 Soňa Mäkká Svet
Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Rozhovor Národné parky sú lunaparky, využívané primárne na ťažbu V novembri sa v Bratislave konala medzinárodná konferencia New initiatives from a decade of progress. Jedným z rečníkov bol slovenský europoslanec Michal Wiezik, ktorý hovoril o tom, že Slovensko by potrebovalo aspoň 5 % územia ponechaného na samovývoj. O tom, prečo práve 5 %, či toľko vhodného územia vôbec máme, a či pustiť do bezzásahových území turistov, sme sa rozprávali v nasledujúcom rozhovore. 05/12/19 Soňa Mäkká Rozhovory

Rozhovor Keď človek dôjde prvý, je to už len čerešnička na torte Mužské prvenstvo v Slovenskej ultratrailovej lige 2019 patrí Mikulášovi Kérimu, ktorý svojím celoročným ziskom 8195,5 bodov nasadil latku naozaj vysoko. Svoje víťazstvo si zaslúžil skvelými výkonmi počas celej ultrabežeckej sezóny. Na ôsmich podujatiach SUT si vybojoval dvakrát 5. miesto (MF100 a NTS), raz 3. (P100), trikrát 2. (SŽ77, V100, RZB) a na dvoch podujatiach do cieľa dobehol ako prvý (L100, H100). Na tropickej Hriňovskej stovke (124 km, 5200 m+) zdolal náročnú trasu v čase 15:26:30, s takmer 1,5-hodinovým náskokom pred druhým Reném Mrázom. Miki je stálica slovenskej ultratrailovej scény, a tak mi nedalo a vyspovedala som ho, ako to robí, že mu to tak behá. dnes Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Potulky okolo Bukowiny Tatrzańskej Tatranskú Bukovinu (poľ. Bukowina Tatrzańska) sme už viackrát navštívili. Prostredie Podhalia (poľ. Podhale) obľubujeme najmä pre nenáročné, ľudoprázdne prechádzky s neopakovateľnými pohľadmi na Tatry. Obdivujeme kde-tu roztrúsené “živé” salaše - bacówki, či kulinárske špeciality. Okolie je posiate množstvom obydlí, čo špacírku predurčuje na bezpečnú alternatívu k vysokohorským túram v období s nepriaznivým počasím. dnes Roman Matkovčík Vysoké a Belianske Tatry
PR Po stopách Pabla Escobara v Cestovateľskom kine Najznámejší narkoštát všetkých čias sa odhalí v špeciálnom Cestovateľskom kine. Návštevníci sa v utorok 10. decembra v KC Dunaj prenesú na miesta, z ktorých vzišiel a kde nakoniec aj padol milovaný a obávaný Pablo Escobar. V pútavom rozprávaní lekára a cestovateľa Ľuboša Fellnera ožije všetko zo seriálu Narcos, a ešte viac! včera sponzorovaný článok Festivaly a premietania