Pohľad z vrcholu Niederbauer Chulm
Pohľad z vrcholu Niederbauer Chulm Zatvoriť

Túra Niederbauen Chulm nad Vierwaldstätter See

V druhej polovici augusta 2014 sme s Matúšom dovolenkovali v Nemecku, Lichtenštajnsku, Švajčiarsku a Taliansku. Časť našich výstupov z toho obdobia je už na Hikingu popísaná. Tento rok pred pôrodom druhej dcéry som sa vrátila k fotkám z celého výletu a rozhodla sa pre vás popísať ešte jeden výstup. A to na švajčiarsky kopec s názvom Niederbauen Chulm (1923 m).

1 deň
leto – 19.08.2014
Švajčiarsko: Alpy (Alpen) - Západné Alpy (Westalpen) - Vonkajšie Kryštalické Alpy - Bernské Alpy (Berner Alpen) - Urnské Alpy (Urner Alpen)
  • Najvyšší bod: 1923 m n. m. Niederbauen Chulm
  • Najnižší bod: 435 m n. m. Bauen
Bauen (bus), Seelisberg (bus, dolná stanica lanovky)

Možno si poviete, že prečo idem popisovať nejaký kopec s výškou len 1923 m, keď Švajčiarsko má aj iné skvosty v oveľa vyšších nadmorských výškach. Nuž, o tomto vrchole som sa dočítala v jednom alpskom sprievodcovi ako o kopci s úžasným výhľadom vďaka skvelej polohe. Niederbauen Chulm sa nachádza neďaleko mestečka Schwyz vo veľkom ohybe jazera Vierwaldstätter See a vypína sa 1500 m nad vodnou hladinou jazera, čo sľubuje naozaj pekný zážitok a krajinársky atraktívny výlet.

My prichádzame deň pred výstupom do malého kempu priamo pri brehu jazera v Sisikone. Kemp je veľmi podobný tomu pod Säntisom. Gro tvoria odparkované staršie karavany, ktoré slúžia ako chaty, je ale aj dosť miesta na postavenie stanov na pestovanom trávniku. Niederbauen Chulm máme rovno pred sebou cez jazero a vyzerá celkom dominantne. Náš plán je presunúť sa zajtra autom na druhý breh jazera do dedinky Bauen a odtiaľ urobiť výstup, pravdepodobne okruhom.

Bauen – Schloss Beroldingen – Weid – Niederbauen Chulm – Tritthütte – Bocki – Bauen

Ráno však prší a my tým pádom váhame, čo ďalej. Napriek daždu sa presúvame do dedinky Bauen (435 m), kde sme okolo pol jedenástej. Plán je, že aspoň pokeškujeme okolo jazera. O 12-tej stojíme na rázcestí pri hrade alebo zámočku Beroldingen (869 m), smerovník nám ukazuje 3:15 hodiny na vrchol. Už je po daždi, a tak sa rozhodneme, že pokračujeme vo výstupe napriek pokročilému času, však sme trénovaní, možno to vybehneme aj rýchlejšie. Od zámočku začína stúpanie do osady Weid (1277 m). Dalo by sa tam dostať aj lanovkou (dolná stanica je o pár sto metrov ďalej smerom na sever), ale je pracovný deň a my sme aj tak v rozpoložení, že lanovky nevyužívame.

Výškové metre nabiehajú rýchlo, ideme najmä lesom, sem-tam máme zaujímavý výhľad na jazero pod nami. Na hornej stanici lanovky v osade Weid je aj chata, kde by sa dalo občerstviť. Nezastavujeme sa a stúpame rovno ďalej. Prichádzame k hospodárstvu na Lauweli (1528 m). Tak sa podľa mapy volá časť pasienkov pod skalnou stenou Niederbauen Chulmu. Tu už máme výhľady nepretržite. Či už na jazero pod nami, kopce nad ním (najmä na bájny Grosser Mythen a tiež Fronalpstock rovno nad jazerom z opačnej strany) alebo na pasúce sa kravy, či tiež na žľab, ktorým budeme stúpať hore na vrcholovú planinu.

Od hospodárstva po planinu to je ešte ďalších 400 m výškových, najstrmšie úseky žľabom sú zaistené lanami, rebríkmi, prípadne schodmi. Perličkou je jaskynný úsek. Nemám k nemu ďalšie informácie, ale vyzerá to, že chodník čiastočne vysekali v skale z malej jaskyne, ktorá vznikla prirodzene. Po vyjdení z jaskyne nás čaká ešte zopár veľmi strmých metrov, aby sme sa ocitli na vrcholovom plató vo výške 1883 m. K samotnému vrcholu Niederbauen Chulm to je ešte do mierneho kopca, ale je to už len kúsok. Máme za sebou 2.40 hodiny od zámočku, keď stojíme na 1923 m vysokom vrchole. Máme teda lepší čas, než uvádzal smerovník.

Počasie nás trošku hnevá, okolo vrcholu sa krútia mraky. Sem-tam nám umožnia výhľad, sem-tam nevidíme nič. Určite ale konštatujeme, že sa sem oplatilo vybehnúť. Nikde nie je ani človiečika, len pasúce sa kravy a kozorožce na plošine pod nami nám robia spoločnosť. Jazero Vierwaldstätter See s pohľadom ako z lietadla vyzerá úžasne. Zaujímavým prvkom krajiny je ešte menšie jazero Seeli, viac než 1000 m rovno dole pod nami.

Trasu chceme urobiť ako okruh, preto sa nevraciame rovnakou cestou naspať, ale mierime na západ k Tritthütte (1604 m). Poniže nej má hornú stanicu lanovka z mestečka Emmetten. Celý čas kráčame lúčnatými pasienkami. Chodník sa stáča k juhu, my sa postupne pod chatou stočíme až na východ, aby sme planinou Niederbauenalp došli až na jej východný okraj. V mieste s názvom Bocki (1599 m) začíname prudko klesať smerom do osady Bauen, smerovník ukazuje 1 hod 50 min. Zostup je úmorný, chodník je skalnatý, po nočnom daždi sa po ňom ide dosť ťažko, veľmi sa šmýka. Nakoniec ale úspešne zostúpime a pred siedmou večer sme pri aute.

Články, ktoré z roadtripu už vyšli: