Predstavenie Ľahké nohavice Bergans Torfinnstind

Počas leta som svoj šatník obohatila o veľmi ľahké softshellové nohavice, ktoré mi doteraz chýbali. Hoci ide o ultraľahký produkt, je určený aj zimnú turistiku či skialpy. Odvtedy som ich vyskúšala na viacerých túrach v rôznych pohoriach a môžem sa podeliť o prvé dojmy.

Výrobca
Hmotnosť
257 g
Páči sa mi
hmotnosť, príjemné na pocit, vrecká, prispôsobenie pásu, priedušnosť, voľnosť pohybu
Infocena
126 €
Obchody
www.norwayshop.sk, Scandinavia Poprad, www.norskamoda.cz

Charakteristika produktu

Nohavice sú vyrobené z vetruodolného a vodoodpudivého bezmembránového sofshellu, pružného vo všetkých 4 smeroch. Čo sa týka použitého materiálu, z 88% ide o polyester, z 12% elastan. Výrobca uvádza, že disponujú vysokou priedušnosťou a nízkou hmotnoťou, tiež veľmi dobrou zbaliteľnosťou. Výrobok je označený štítkom bluesign®, takže výroba a možnosti recyklácie by mali zohľadňovať ekologické parametre.

Pri popise nohavíc začnem hneď zhora, teda od pásu. Obvod pásu sa dá nastaviť pomocou pások so suchým zipsom. Drží fakt pevne. Ak by časom povolil, sú tu aj pútka na opasok. Samotné zapínanie je riešené kovovým tzv. cvokom a vedľa je aj obyčajný gombík s dierkou, nižšie YKK zips.

Po oboch stranách nohavíc sú primerane priestranné zvislé vrecká na zips, tiež YKK. Tieto vrecká tvorí sieťka, otvorené slúžia na lepšie odvetranie. Pod pravým zvislým vreckom je ešte ďalšie vertikálne vrecko, tiež na zips, avšak trochu zložitejšie. Je dvojdielne, do väčšej časti vopcháte celú dlaň, menšia časť je na dĺžku dvoch prstov, čiže skôr na drobnosti ako napríklad tyčinka na pery, niečo sladké či drobnosť na výmenu pri hre geocaching, ktorému sa s deťmi občas venujeme. Toto vrecko je podšité softshellom. Na vrecku zvonka je ikonka lyžiara, logo značky. Dizajnové prvky v rovnakej výške na druhej strane sú názov značky a všitá ceduľka vo farbách nórskej vlajky.

Na zadnej strane nohavíc sú reflexné prvky, pozdĺžny prúžok na každej nohavici a na ľavej aj menšie logo lyžiara. Strih v oblasti kolien pomáha anatomickému vytvarovaniu. Spodok nohavíc je jednoducho zahnutý.

Krátke skúsenosti z terénu

Nohavice majú za sebou chladné rána v Dolomitoch a motanie sa s deťmi na plató pod Piz Boe, jesennú turistiku v Malých Karpatoch v chladnom počasí s prehánkami, ale aj za slnečného počasia, a tiež niekoľko dní vo Vysokých Tatrách počas tohtoročnej neobvykle teplej jesene.

Po prvom oblečení nohavíc som sa cítila ako v rozprávke o cisárových nových šatách, lebo niečo také ľahké som ešte nenosila, okrem pančušiek. Popravde, keď som sa pri jednej túre predierala kríkmi, bála som sa, že nohavice budú samá diera. Našťastie sa nič nestalo, ale aj tak by som bola veľmi opatrná. Treba však dodať, že nohavice nie sú určené na blúdenie v kríkoch, ale na výkonnostné aktivity v chladnom počasí, kedy si vyrobíme dosť tepla sami a naopak potrebujeme odvetrávať. Konkrétne sú súčasťou rady Bergans’ Slingsby, určenej na skialpinizmus a turistiku na lyžiach.

Po prvom oblečení v chladnom počasí mi vždy bolo niekoľko minút zima, po zahriatí sa je však v nohaviciach príjemne. V slnečnom jesennom počasí, kedy mi bolo na parkovisku tak akurát, mi neskôr bolo už príliš teplo, napriek tomu, že nohavice sú naozaj tenké. Z vyššie uvedených podmienok mi najviac vyhovovali na niekoľkohodinovej túre Malými Karpatami, kedy bolo zamračené, s prehánkami a veterno. Ľahké prehánky nohavice nepocítili a celkový pocit, pokiaľ som príliš nepostávala kvôli foteniu, bol v pohode. Pri dlhšej pauze mi začala byť zima. Pri tatranských túrach to záviselo od intenzity pohybu, ak som mala plynulý pohyb v slnečnom počasí, bolo mi teplo. Pri pomalšom motaní sa s deťmi a polooblačnej oblohe to bolo v poriadku. Zbaliteľnosť musím naozaj pochváliť, zaberú minimum miesta a vážia len 257g. Môžu preto byť vhodné aj ako druhé nohavice do batohu, napr. na prezlečenie alebo na chatu.

Som zvedavá, ako si budú nohavice počínať pri skialpovej túre, na to si však musím ešte počkať. Predpokladám, že na pohyb do kopca mi budú stačiť samotné alebo s termoprádlom, hore si prioblečiem hardshell (kto má páperovú sukňu či šortky, môže natiahnuť tie). Hoci sú nohavice vo veľkosti S (pričom ja mám väčšinu nohavíc M, ale z tohto modelu mi M padalo, pozor na to), sú aj tak trochu voľnejšie, takže dlhé termoprádlo pod ne oblečiem v pohode. S ďalšími skúsenosťami sa podelím na jar.