Alfa Knaus Advance – turistické polovičky do lesa

13.02.19
Nízke turistické topánky orientované na lesné a lúčne terény s tuhšou podrážkou, no bez ambícií v skalnatom teréne. Syntetický zvršok s výraznou ripstopovou štruktúrou, okopová ochrana na špici, tuhá plastová päta, GoreTex membrána. Také sú v skratke topánky Knaus Advance pre mňa doposiaľ neznámej nórskej značky Alfa.

Alfa však nie je žiadny nováčik v produkcii turistickej obuvi. V Nórsku siaha jej história do 30-tych rokov minulého storočia. Doposiaľ sa zameriavala na domáci trh a okrem turistickej a lyžiarskej obuvi vyrábala obuv aj pre silové zložky v Nórsku. Nedávno prešla jej ponuka outdoorových topánok zásadnejším reštartom a tiež rozšírila svoju pôsobnosť aj za hranicami Nórska. V závislosti od modelu, Alfa produkuje svoje topánky v Európe a v Ázii.

Dizajn a materiály

Topánky majú výrazný dizajn vďaka svetlozelenej farbe nylonového materiálu s výraznou ripstopovou štruktúrou, ktorý dominuje zvršku. Outdoorový charakter dopĺňa gumená okopová ochrana špice čiernej farby. Trochu netradične je riešená päta, ktorej väčšinu plochy zaberá tvrdý tvarovaný čierny prvok z plastu s výrazným bielym písmenom A. Boky medzi špicou a pätou sú potiahnuté rebrovaným čiernym nástrekom, ktorý evokuje ochranu, no je skôr dizajnovým prvkom. Peknými detailami sú žlté nite niektorých švov. Potešia ušká pri päte aj na jazyku.

Šnurovanie je na pomery súčasných turistických polovičiek pomerne krátke a nesiaha až k prstom, ako to býva pri approach polovičkách. Klasické dierky sú iba pri samom konci šnurovania, ostatné sú textilné očká. Šnúrky majú okrúhly prierez a sú dostatočne dlhé aj pre ľudí s objemnejšou nohou. Za nova sa zvykli samorozväzovať, no riešil som to dvakrát obtočenou mašličkou, kedy je uzol dostatočne tuhý proti rozväzovaniu a zároveň sa dá rozviazať.

Vnútorná stielka je šedá textilná s GoreTex membránou. Končí asi 1 centimeter pod okrajom topánky – tam je jemne dierkovaný textil čiernej farby. Vložka je tenká penová.

Tvar topánok (kopyto)

Oceňujem tvarovanie päty, ktoré je výrazne zaoblené a mne dobre sedí. To však nebude až tak vyhovovať ľuďom s rovnejšou pätou vzadu. Šírkou je topánka vhodná skôr pre ľudí so strednou až širšou nohou. Ja si ich musím preto výraznejšie zatiahnuť. Tvar topánok okolo členku je anatomický a zachováva veľmi dobrú pohyblivosť.

Podrážka

Určenie topánok je podľa štítku na vnútornej strane jazyka do lesného terénu. Preto ma mierne prekvapilo, že podrážka je torzne tuhšia a ohybná len na špici. To mne plne vyhovuje, nemám veľmi rád mäkké podrážky.

Podošva je Vibram Grip A/P/S. Jej vzor tvoria výstupky v tvare písmena V, ktoré sú poukladané v značných rozostupoch, čo sa hodí do hlinených (a potenciálne blatových) povrchov, pretože sa tam nebude držať blato. Vpredu nehľadajte lezeckú zónu, špica je pokrytá, podobne ako päta, vrúbkovaním. Toto vrúbkovanie prechádza až cez okraj špice.

Skúsenosti z používania

Topánky som nosil prevažne do nižších kopcov. Minulú letnú sezónu som s nimi pobehal viacero túr na Kysuciach a boli so mnou aj v Alpách ako druhé topánky, na prezutie v kempe a na vychádzky do jeho okolia. Taktiež boli na viacerých túrach v domovských Malých Karpatoch. Do skalného terénu Vysokých Tatier som ich vzhľadom na ich určenie ani nebral.

Hlinené lesné chodníky, lúky plné rannej rosy a občasná nutnosť chôdze po asfalte bola kombinácia, ktorá týmto topánkam plne vyhovovala. Vzhľadom na to, že ide o polovičky, je odvetranie nohy dobré. V horúcom lete však ani to nebolo úplne dostatočné, membrána totiž nedovoľuje dostatočné odvetrávanie cez zvršok.

Topánky Alfa Knaus Advance GTX M sú dobrým spoločníkom do lesného, lúčneho či hôľnatého terénu v nižších a až stredných polohách. Oceňujem torznú stabilitu, nepremokavosť a veľmi dobre tvarovanú pätu.

Alfa Knaus Advance – turistické polovičky do lesa 13/02/19 19:49 11 príspevkov

Recenzia Asolo Magnum GV – ferratové stredne vysoké topánky Hľadanie ideálnej obuvi na turistiku a pridružené aktivity je zložité. Modelov na trhu je veľké množstvo a jeden, ktorým by sa dalo pokryť všetko, je takmer nemožné nájsť. V poslednom čase som si zvykol – ako priblíženie k ideálu univerzality – používať approach polovičky. Za cenu zníženia opory dostanete vzdušnú obuv s výbornou pohyblivosťou, no členok si to môže ľahko odniesť. Ak chcete ponechať výhody approach polovičiek, no trochu zlepšiť oporu, môžete siahnuť po tzv. mid verzii, ktorá má nízky komín. Takouto mid verziou je napr. aj Asolo Magnum GV, ktorý od jari testujem. včera Ľubomír Mäkký Obutie
Recenzia Vyskúšali sme jedlo na cesty Adventure Menu Možností stravovania na horách je mnoho. Niekto zámerne vyberá túry tak, aby ich súčasťou boli horské chaty a tam sa aj prestravujú. Kto však uprednostňuje menej frekventované trasy, musí si so sebou vziať jedlo. Niekomu stačí chlieb a k tomu niečo na studeno, druhým extrémom je nosenie surovín a varenie v ešuse. Lenivší sa však môžu chutne najesť, hoci sa im variť nechce, no vifonka nespĺňa ich kritériá. Doposiaľ sme z tejto kategórie vyskúšali lyofilizovanú stravu viacerých výrobcov – teda dehydrovanú vymrazovaním. Tentoraz sa nám však dostal do rúk produkt, ktorý je hotový, netreba doň liať horúcu vodu, stačí ohriať a jesť. Vyrábajú ho v Čechách a volá sa AdventureMenu. 10/07/19 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo
Podcast Prírodný turizmus v Poloninách a vo Vysokých Tatrách Je to zatiaľ okrajový žáner na Slovensku. Prírodný turizmus však môže ponúknuť úplne odlišný pohľad na túru. Nejde o kilometre, výškové metre, výhľady, či športový výkon. Na relatívne krátkej vzdialenosti strávite dlhší čas a bližšie ho spoznáte. V tomto dieli podcastu HIKING.SK sa s našou šéfredaktorkou rozprávame o jej výletoch v Poloninách a vo Vysokých Tatrách. 21/06/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory

Túra Nýdek – Veľká Čantoryje s deťmi Koncom augusta 2018 má mladšia dcéra Vilma 8 týždňov a za sebou prvý alpský výlet. Staršia dvojročná Dita je už skúsená turistka. O dva týždne na to trávime predĺžený víkend v Mostoch u Jablunkova, hneď za slovenskou hranicou. Po výlete na Girovú a upršanom dni na Trojmedzí má byť opäť pekne, a tak sa rozhodujeme pre turistický výlet na Veľkú Čantoryju (po česky Velká Čantoryje), hraničný vrchol a najvyšší bod Sliezskych Beskýd. dnes Andrea Morongová Západné Beskydy, Česko
Správa UNESCO pralesy chránime málo a škodíme partnerským krajinám Minulú stredu, 10. júla, skončilo 43. zasadanie Výboru pre svetové dedičstvo UNESCO v Baku. V prijatom uznesení výbor nalieha na Slovenskú republiku, aby zabezpečila primeranú ochranu Karpatských bukových pralesov (KBP) pred ťažbou a ďalšími potenciálnymi hrozbami a najmä vytýčila finálne hranice tejto lokality, zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva. Neplnením záväzkov Slovensko môže poškodiť aj ostatné štáty, ktoré tiež majú pralesy a staré bukové lesy zapísané v tomto zozname. Spolu s nami sa môžu dostať do Zoznamu ohrozených pamiatok, keďže Karpatské bukové pralesy a staré lesy sú jedna medzinárodná lokalita. 16/07/19 Soňa Mäkká Správy

Alfa Knaus Advance – turistické polovičky do lesa 13/02/19 19:49 11 príspevkov

• 406 g – 1 topánka veľkosti 44

• Farebné kombinácie
    • svetlozelená, čierna

• farba zvršku, tvarovanie päty, torzna tuhosť, stabilita v teréne, okopová ochrana vpredu a vzadu, nepremokavá membrána, vzor podošvy

• Nepáči sa mi
    • šnurovanie nesiaha až k prstom na špici

• 189 €

• Túto značku nepredáva žiaden z obchodov v našej databáze.