Asolo Fandango DUO GV – odporúčame, pokiaľ chcete len jedny topánky a chodíte najmä do lesov a na hole Zatvoriť

Recenzia Turistické topánky Asolo Fandango DUO GV

Celokožené nepremokavé turistické topánky sú svätým grálom tradičnej turistiky. Celokožená konštrukcia s minimom švov sa spája s trvácnosťou a odolnosťou. Jednak nikto nemá chuť pravidelne míňať peniaze na nové topánky a jednak sa málokomu chce lúčiť so svojimi dlhými túrami vytvarovanými pohodlnými bačkorkami. Preto výrobcovia tento prístup aplikujú takmer v každej kategórii turistickej obuvi. Asolo Fandango GV je zástupca tohto prístupu v kategórii B.

Výrobca
Materiály
koža: nubuk 2,4 mm
stieľka: GoreTex Performance Comfort
výstuha: Asoflex 00 MR (4 mm)
podošva: Vibram Radiant
Páči sa mi
hmotnosť vzhľadom na celokoženú konštrukciu, konzervatívny dizajn, vnútorná stielka komína, stabilita, pohodlie, šnurovanie
Nepáči sa mi
chýba uško na zavesenie pomocou karabíny, ochrana iba na špici
Ostatné info
šnurovanie cez oceľové kladky, gumou chránená špica
Infocena
190 € – eshop distribútora
Obchody
eshop distribútora

Dizajn a konštrukcia

Model Fandango je veľmi podobný staršiemu Asolo Sasslong NBK GV, ktorý som testoval asi pred dvomi rokmi. Rovnako majú zvršok z 2,4 mm hrubej kože typu nubuk, tradičný konzervatívny hnedo-čierny dizajn, identicky riešené šnurovanie, či skladbu jazyka. Fandango má však menej ochrannej gumy – kým Sasslong mali gumu po celom obvode, Fandango má takto chránenú len špicu. Zásadný rozdiel je však v podrážke. Sasslong ju malo tuhšiu a podošvu vhodnú ho náročnejších podmienok (B/C), Fandango má mäkšiu s podošvou skôr do lesnato-hôľnych terénov (B). Vzhľadom na nižšiu tuhosť sú aj menej vhodné do zimných podmienok, kedy jednak treba tuhšie topánky kvôli noseniu univerzálnych turistických mačiek a jednak kvôli nutnosti "nakopávať" sneh pri stúpaní.

Zaujímavou zmenou je materiál vnútornej stielky hornej časti komína. V starších modeloch používalo Asolo sieťkovanú tkaninu. Takú majú aj staršie Sasslong. Súčasné modely majú stále tkaninu (nie kožu), ale je podobnejšia softshellu. Je hladká a budí dojem, že viac vydrží. Toto je totiž častá achillova päta väčšiny turistických topánok. Kým GoreTex stielku len tak ľahko pot nepoškodí, materiály v hornej časti komína sú k tomu náchylnejšie. A je jedno, či sú na báze tkanín, či kože. Či ide o krok správnym smerom, však ukáže až čas.

Tvar kopyta a podrážka

Pri modeli Sasslong mi kopyto (t. j. vnútorné tvarovanie) úplne nesadlo. V prípade Fandango modelu je to o poznanie lepšie. Možno to súvisí s celkovo nižšou tvrdosťou, lebo si nemyslím, že by kopyto Asolo nejako zásadne zmenilo. To platí predovšetkým o päte, ktoré je pre pohodlie nosenia zásadná.

Píšem to vo väčšine recenzií na topánky tohto výrobcu a zopakujem to znova. Asolo sa hodí najmä ľuďom s užšími nohami, t. j. takým ako som aj ja. Ak máte širšiu nohu, najmä pätu, hľadajte inú značku. Širokonohým odporúčam zamerať sa na nemeckú produkciu. Úzkonohým zas na taliansku.

Podrážku tvorí výstuha Asoflex 00 MR s hrúbkou 4 mm a podošva Vibram Radiant. Podrážka ďalej obsahuje EVA penu dvojitej hustoty pre vytlmenie. Celé je to zaliate vstrekovaným polyuretánom, no to sa deje samostatne pred tým, ako sa podrážkový celok (podošva-výstuha-tlmenie) nalepí na zvršok. Vďaka tomu by nemal byť problém s prepodrážkovaním. Zároveň podrážkový "modul" mierne po bokoch ochraňuje zvršok, čo sa hodí, lebo nemá po celom obvode ochrannú gumu.

Podošva Vibram Radiant je podľa výrobcu vyrobená z mäkšej zmesi a tvarovanie dezénu je orientované pre čo najlepšie samočistiace schopnosti. To je dôležité najmä v blatistých lesných a hôľnych terénoch. Funkcionalitu podporuje aj nižšia tvrdosť podrážky – keď sa podošva mierne ohýba, blato ľahšie vypadne. Zaujímavosťou je, že povrch časti výstupkov je od výroby zdrsnený bodovanou štruktúrou.

Skúsenosti

Pochvalu si zaslúži šnurovanie, ktoré je vybavené oceľovými kladkami, ktoré znižujú trenie šnúrok o očká. To jednak predlžuje životnosť šnúrok a jednak sa jednoduchšie stiahne spodná časť topánky a potom zaistí cez stop-očko. Komín následne možno uviazať menej tuho pre lepšiu pohyblivosť nohy.

Topánky som testoval v Dolomitoch v skalnato-suťovom teréne a v podobnom teréne vo Vysokých Tatrách. Taktiež som ich mal na túrach na holiach Nízkych Tatier, v lesoch Malých Karpát, či na Kozích chrbtoch pod Tatrami. Celkovo sa ukázali ako pohodlný spoločník. Väčšinou išlo o terény, kde bežne beriem turistické polovičky. Je to možno paradoxné, ale práve medzi vysokými topánkami kategórie B a tuhšími turistickými polovičkami typu approach sa často rozhodujem. A často vyhrávajú polovičky. Závisí to však od viacerých faktorov. Keď idem naľahko, polovičky vyhrávajú. Ak je zlá predpoveď počasia, alebo budem mať väčší náklad na chrbte, volím vyššie topánky.

Asolo Fandango DUO GV sú tradičné turistické topánky s celokoženou konštrukciou a malým počtom švov s GoreTex membránou. Odporúčam ich na široké turistické použitie najmä pre začínajúcich turistov, ktorí rozmýšľajú nad prvými poriadnymi topánkami s univerzálnym použitím alebo pre pokročilých, ktorým sa hodí ich určenie. Najlepšie sa v nich budú cítiť na túrach v lesoch a na holiach od jari do jesene. Fandango sa však nezľakne ani skalnatého terénu turistických chodníkov Vysokých Tatier, či občasného zimného využitia – no nie je to ich primárne určenie.