Batizovské pleso – čakanie na slnko

29.12.18
Tento rok som si užila posledný letný a aj prvý jesenný deň vo Vysokých Tatrách. V ten prvý som bola na Sivom vrchu ešte v krátkych rukávoch, jeseň som privítala o dva dni mrznutím na Batizovskom plese. No ale nepočkajte si na slnko na takom peknom mieste.

Tatranská Polianka – Velický most – Pod Suchým vrchom – Batizovské pleso – Pod Suchým vrchom – Sliezsky dom – Velická poľana – Nad Zrubami – Nový Smokovec

Vyrážam na moje pomery skorou rannou električkou, lebo poobede má byť dosť veterno a oblačno. Preto som si ani nenaplánovala väčší okruh, aj keď pohľad na modrú oblohu a čisté štíty ma predsa len pokúšajú potiahnuť to cez Batizovské pleso až do sedla Ostrvy a na Popradské pleso. No veď uvidím.

Prvý úsek po zelenej značke z Tatranskej Polianky idem pekne svižne, lebo sa nechcem nechať predbehnúť partiou idúcou kúsok za mnou, nechcem ísť ani za nimi a ani postávať, kým sa vzdialia, čo mi po Velický most ušetrí asi polovicu oficiálneho času. Odtiaľto po žltej idem už sama. S nevôľou sledujem oblaky, ktoré si sadajú na vrcholky kopcov. Táto časť túry vedie asfaltkou, takže musím dávať pozor aj na autá. Našťastie po čase sa žltá odpája do pekného lesa. Po tomto chodníku som ešte nešla, tak si užívam nové výhľady. Z lesíka vychádzam pomerne rýchlo do kosodreviny a vidím pred sebou dlhý úsek trasy. Nuda to ale nie je, už len kvôli rýchlo letiacim oblakom, ktoré striedavo púšťajú slnko sem a tam. Dnes má službu dobrý osvetľovač. Hraním sa s fotkami sa moje tempo dosť pribrzdilo, ale modrú oblohu na plese aj tak nemám šancu stihnúť. Musím dodať, že ani vstať skôr by nepomohlo, lebo ráno bola kompletne hmla.

Onedlho som na Tatranskej magistrále a začína byť viac ľudí, aj viac vetra. Musím vytiahnuť bundu. Naopak slnka je menej a menej, nad Batizovským plesom je už úplne zatiahnuté, vrchol Končistej sa stráca v oblakoch. Vietor je pomerne silný a ťažko sa hľadá závetrie. Fúka všade, tak na seba natiahnem všetky vrstvy a prestávam si to všímať. Sadám si na miesto s dobrým výhľadom a idem sa najesť. Možno sa slnko zatiaľ nejako prederie a zasvieti mi na scenériu titulnej fotky. Mám čas, ďalej už nepôjdem, nemám chuť ísť vo vetre a oblakoch po otvorenej magistrále.

Najem sa a mrznem s foťákom v ruke. Občas sa ukáže ojedinelý lúč, ale než niečo odfotím, už je zase tmavo. Dve líšky, ktoré sa tu potulujú, sa mi tiež nedarí odfotiť v nejakom zaujímavom postoji. Po hodine ľutujem, že nemám rukavice a zavelím si na odchod. Vtedy sa konečne urobí v mrakoch diera a slnko zasvieti aj na väčšiu plochu než na meter štvorcový. Spokojne využijem asi minútku pekného divadla a poberám sa naspäť. Cestou sú pekné výhľady do podhoria aj na magistrálu a okolité štíty.

Od rázcestia pod Suchým vrchom pokračujem červenou magistrálou smerom na Sliezsky dom. Je tu rušno, pokračujem na Velickú poľanu a potom po žltej. Po oboch stranách chodníka je dosť drasticky prerezaná kosodrevina, nie veľmi esteticky, ale asi chcú, aby to vydržalo nejaký čas. Prejdem cez pasáž suchých stromov so zeleným podrastom k rázcestiu Nad Zrubami. Pokračujem po žltej napoly starým lesom a napoly mladinou. Táto žltá je príjemná aj svojím sklonom, ak nechcete ísť príliš strmo, a stále je tu les a nie rúbanisko. Z tohto rázcestia určite neodporúčam modrú do Tatranskýh Zrubov, tam je to presne naopak. V spodnej časti prechádzam aj cez niekoľko potokov a onedlho som v Novom Smokovci. Je to príjemný poldenný okruh.

Batizovské pleso – čakanie na slnko 29/12/18 00:00 nová téma

Reportáž Prírodný turizmus by mohol pomôcť prírode aj regiónom V Bratislave sa včera uskutočnila konferencia k problematike prírodného turizmu s názvom Šanca pre prírodu - šanca pre región. Konferenciu organizovala nezisková organizácia Aevis, ktorá pozvala viacerých odborníkov zo Slovenska i zahraničia. 20/03/19 Soňa Mäkká Správy
Správa Horolezci pomáhajú ochrane dravcov V jarnom období sa opäť dostáva do popredia téma hniezdenia dravých vtákov. V rámci nej sa v športovej i ochranárskej verejnosti diskutuje o tom, či horolezci dravé vtáky svojou činnosťou vyrušujú. Občianske združenie Ochrana dravcov na Slovensku tvrdí, že pri dodržaní určitých zásad nie. Spolupracuje s horolezcami na opatreniach, ktoré zaisťujú dravcom pokoj na hniezdenie, a využíva ich pomoc pri inštalovaní umelých hniezd pre viaceré druhy vtákov. 15/03/19 Soňa Mäkká Správy
Správa Poliaci vyvracajú argumenty riaditeľa Správy TANAP-u Môže mať slovenská časť Tatier podobný návštevný poriadok ako poľská časť tohto pohoria? Aj táto otázka opakovane zaznieva v diskusii o návrhu návštevného poriadku Tatranského národného parku (TANAP). Riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko to odmieta. Podľa jeho vyjadrení nám na poľskej strane Vysokých Tatier sezónnu uzáveru závidia a kamzíky aj kvôli väčšiemu pokoju prechádzajú v zime z poľskej strany Tatier na slovenskú. Pozreli sme sa na konkrétne pravidlá pre návštevníkov Tatrzańskeho Parku Narodoweho (TNP) a oslovili sme aj predstaviteľov parku. 11/03/19 Soňa Mäkká Publicistika

Túra Štefánikovou magistrálou Môj denník počas cesty Štefánikovou magistrálou. Už zopár rokov som chcel vyraziť na túto cestu, avšak vždy som uprednostnil rôzne iné výlety alebo športové podujatia. Po zdravotných problémoch s chrbticou a dlhom liečení som sa rozhodol venovať len turistike a šport brať iba ako občasnú rekreáciu. A tak sa mi konečne podarilo naplánovať dovolenku venovanú magistrále. Od jari 2018 začali moje prípravy a taktiež zadováženie si rôznej výbavy. Plný odhodlania, zistených informácii a očakávaní, čo ma počas cesty postretne, som vyrazil 20. augusta 2018 o 7.23 h na dobrodružstvo dlhé 120 km. dnes Palino Bajcar Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina
Cyklotúra Podhorie Slanských vrchov 2 Konečne sa dostávam po ročnej odmlke k projektu podhoria, začatom v roku 2016 ako spoluputujúci priateľa Tona, ktorý ho začal realizovať ako prvý a rád by som prešiel a uzatvoril okruh tiež. Veď hory a ich dediny s tradíciami určite stoja za námahu. Bez dobrého parťáka je to však nejaké nemastné-neslané, vo dvojici nám to s priateľom šliapalo, pešo či bicyklom, oveľa lepšie. Podstatné je však, že som sa rozhýbal a dúfam, že to nejako doputujem do zdarného konca. včera Marián Jaššo Slanské vrchy
Test SOTO WindMaster – varič do veterného počasia Regulačný ventil a horák so zvýšenou odolnosťou voči vplyvu vetra sú dve hlavné vychytávky turistického variča WindMaster japonskej značky SOTO. V balení dostanete k variču dva typy nožičiek – jednu odľahčenú trojnožku (TriFlex) pre užšie nádoby a jednu štvornožku (4Flex) so skladacími koncami pre širšie nádoby. WindMaster sme vyskúšali začiatkom marca počas slnečného, no chladného a veterného dňa. 20/03/19 Ľubomír Mäkký Varenie a jedlo

Batizovské pleso – čakanie na slnko 29/12/18 00:00 nová téma
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)

• max: 1884 m n. m. – Batizovské pleso

• min: 995 m n. m. – Tatranská Polianka

• jeseň

• 23.09.2018

• Sliezsky dom

• Tatranská Polianka (vlak, bus), Nový Smokovec (vlak, bus)