Prístrešok v Žaškovskom sedle
Prístrešok v Žaškovskom sedle Zatvoriť

Prístrešok Žaškovské sedlo

Počas okružnej túry hrebeňom Šípskej Fatry sme prechádzali aj malebným Žaškovským sedlom, ktoré je najnižším bodom hrebeňa. V cípe smrečiny som zbadal relatívne nový prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred náhlym zhoršením počasia, prípadne na núdzový nocľah.

Veľká Fatra - Šípska Fatra: Žaškovské sedlo
735 m n. m.
dĺžka: 19.20058 ° VD
3 osoby s vlastnou výbavou
trojsezónna bez vykurovacieho telesa

Nachádza sa na hrebeni Šípskej Fatry v Žaškovskom sedle oddeľujúcom vrchy Šíp a Ostré (Ostrô). Križujú sa tu zelená TZT zo Žaškova, pokračujúca do sedla pod Ostrým, a žltá TZT zo Stankovian, stúpajúca na Šíp. Smerovník stojí uprostred rozsiahlej krasovej lúky a žltá na Šíp prechádza bezprostredne povedľa prístreška, trochu ukrytého na okraji smrekového lesa.

• zelená zo Žaškova, 1:05 h,
  • zelená z Komjatnej (cez Hrdošnú skalu), 2:35 h,
  • žltá + zelená zo Švošova, 1:50 h,
  • žltá + zelená z Ľubochne, 2:25 h,
  • žltá zo Stankovian, 1:00 h,
  • zelená + žltá zo Stankovian (cez Šíp), 3:40 h,
  • žltá z Kraľovian - Dierovej (cez Šíp), 3:35 h.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 3 x 3 m. Šesť hrubých kmeňov nesie masívny drevený krov a sedlovú strechu pokrytú šindľom. Steny sú úplne voľné, podlaha aj priestor pred prístreškom sú vysypané drobným kamením. "Interiér" obsahuje pevne zapustený drevený stôl s lavicami. Záujemcovia o prípadný nocľah musia rátať s tým, že to obmedzuje flexibilitu uloženia osôb. Na zem sa dokážu uložiť tak 3 - 4 nocľažníci, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Pri prístrešku je upravené ohnisko a jednoduché drevené lavice okolo. Prameň by mal podľa mapy byť kúsok po žltej smerom do Stankovian, ale nebol som to preskúmať. Zelená trasa do sedla pod Ostrým prechádza priamo pomedzi dva výrazné závrty, zo sedla sú čiastočné výhľady na liptovskú aj oravskú stranu.