Žaškovské sedlo

22.12.18
Počas okružnej túry hrebeňom Šípskej Fatry sme prechádzali aj malebným Žaškovským sedlom, ktoré je najnižším bodom hrebeňa. V cípe smrečiny som zbadal relatívne nový prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred náhlym zhoršením počasia, prípadne na núdzový nocľah.

Nachádza sa na hrebeni Šípskej Fatry v Žaškovskom sedle oddeľujúcom vrchy Šíp a Ostré (Ostrô). Križujú sa tu zelená TZT zo Žaškova, pokračujúca do sedla pod Ostrým, a žltá TZT zo Stankovian, stúpajúca na Šíp. Smerovník stojí uprostred rozsiahlej krasovej lúky a žltá na Šíp prechádza bezprostredne povedľa prístreška, trochu ukrytého na okraji smrekového lesa.

• zelená zo Žaškova, 1:05 h,
  • zelená z Komjatnej (cez Hrdošnú skalu), 2:35 h,
  • žltá + zelená zo Švošova, 1:50 h,
  • žltá + zelená z Ľubochne, 2:25 h,
  • žltá zo Stankovian, 1:00 h,
  • zelená + žltá zo Stankovian (cez Šíp), 3:40 h,
  • žltá z Kraľovian - Dierovej (cez Šíp), 3:35 h.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 3 x 3 m. Šesť hrubých kmeňov nesie masívny drevený krov a sedlovú strechu pokrytú šindľom. Steny sú úplne voľné, podlaha aj priestor pred prístreškom sú vysypané drobným kamením. "Interiér" obsahuje pevne zapustený drevený stôl s lavicami. Záujemcovia o prípadný nocľah musia rátať s tým, že to obmedzuje flexibilitu uloženia osôb. Na zem sa dokážu uložiť tak 3 - 4 nocľažníci, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Pri prístrešku je upravené ohnisko a jednoduché drevené lavice okolo. Prameň by mal podľa mapy byť kúsok po žltej smerom do Stankovian, ale nebol som to preskúmať. Zelená trasa do sedla pod Ostrým prechádza priamo pomedzi dva výrazné závrty, zo sedla sú čiastočné výhľady na liptovskú aj oravskú stranu.

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma

Prístrešok Žiar nad Záklapím Pri jarnej potulke som sa na mnohokrát navštívený skalnatý vrch Klapy vybral inými neznačenými chodníkmi. V lesoch nad Šebešťanovou som natrafil najprv na prameň a o chvíľu na malú lúku Žiar so zanedbanou chatkou. Je síce zamknutá, ale pod lesom stojí prístrešok. Vedomosť o jeho existencii sa môže zísť. 01/06/19 Michal Bukvai Javorníky
Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj

Správa UNESCO pralesy chránime málo a škodíme partnerským krajinám Minulú stredu, 10. júla, skončilo 43. zasadanie Výboru pre svetové dedičstvo UNESCO v Baku. V prijatom uznesení výbor nalieha na Slovenskú republiku, aby zabezpečila primeranú ochranu Karpatských bukových pralesov (KBP) pred ťažbou a ďalšími potenciálnymi hrozbami a najmä vytýčila finálne hranice tejto lokality, zapísanej do Zoznamu svetového dedičstva. Neplnením záväzkov Slovensko môže poškodiť aj ostatné štáty, ktoré tiež majú pralesy a staré bukové lesy zapísané v tomto zozname. Spolu s nami sa môžu dostať do Zoznamu ohrozených pamiatok, keďže Karpatské bukové pralesy a staré lesy sú jedna medzinárodná lokalita. dnes Soňa Mäkká Správy
Túra Glarnské Alpy – k Murgsee Prší a prší. Mám dilemu, čo zajtra. Nastúpiť ráno v Sarganse na Railjet smer Viedeň a následne Slovensko alebo na miestny Postbus, čo by ma vyviezol do hôr. Predpoveď počasia dáva nádej na zlepšenie okolo obeda, ale vo vrchoch sa môže oblačnosť držať aj celý deň. Nakoniec naberám odvahu a vyhráva predĺženie pobytu o jeden deň. Život nedáva veľa príležitostí a bolo by hriechom nevyužiť všetky možnosti. Už dávnejšie ma pokúša v mape modrý fliačik uprostred hôr, vlastne jeden väčší a dva menšie. Murgsee. Jazero vysoko v údolí nad pobrežnou obcou jazera Walensee Murg (427). dnes Vladimír Mikuš Svet
PR Veľké letné tatranské putovanie Rozprávkové Tatranské kráľovstvo sa nachádza v severnej časti Slovenska v nádhernej a rozmanitej prírode Tatranského národného parku. Rozprávkové tatranské putovanie vás zavedie po kraji plnom majestátnych štítov, krištáľovo čistých plies, slnečných strání plných kvetov, miest s množstvom vtákov, srniek, kamzíkov a svišťov, k vodopádom a na rôzne zaujímavé turistické cestičky a chodníčky. A aby ste tento kút nespoznávali sami, sprevádzať vás budú Ochranko Tatranský, Lomnička Kvetinková a Smrečinka Lesná. včera sponzorovaný článok Zaujímavosti

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra - Šípska Fatra: Žaškovské sedlo

dĺžka: 19.20058 ° VD

• 3 osoby s vlastnou výbavou

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa