Žaškovské sedlo

22.12.18
Počas okružnej túry hrebeňom Šípskej Fatry sme prechádzali aj malebným Žaškovským sedlom, ktoré je najnižším bodom hrebeňa. V cípe smrečiny som zbadal relatívne nový prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred náhlym zhoršením počasia, prípadne na núdzový nocľah.

Nachádza sa na hrebeni Šípskej Fatry v Žaškovskom sedle oddeľujúcom vrchy Šíp a Ostré (Ostrô). Križujú sa tu zelená TZT zo Žaškova, pokračujúca do sedla pod Ostrým, a žltá TZT zo Stankovian, stúpajúca na Šíp. Smerovník stojí uprostred rozsiahlej krasovej lúky a žltá na Šíp prechádza bezprostredne povedľa prístreška, trochu ukrytého na okraji smrekového lesa.

• zelená zo Žaškova, 1:05 h,
  • zelená z Komjatnej (cez Hrdošnú skalu), 2:35 h,
  • žltá + zelená zo Švošova, 1:50 h,
  • žltá + zelená z Ľubochne, 2:25 h,
  • žltá zo Stankovian, 1:00 h,
  • zelená + žltá zo Stankovian (cez Šíp), 3:40 h,
  • žltá z Kraľovian - Dierovej (cez Šíp), 3:35 h.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 3 x 3 m. Šesť hrubých kmeňov nesie masívny drevený krov a sedlovú strechu pokrytú šindľom. Steny sú úplne voľné, podlaha aj priestor pred prístreškom sú vysypané drobným kamením. "Interiér" obsahuje pevne zapustený drevený stôl s lavicami. Záujemcovia o prípadný nocľah musia rátať s tým, že to obmedzuje flexibilitu uloženia osôb. Na zem sa dokážu uložiť tak 3 - 4 nocľažníci, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Pri prístrešku je upravené ohnisko a jednoduché drevené lavice okolo. Prameň by mal podľa mapy byť kúsok po žltej smerom do Stankovian, ale nebol som to preskúmať. Zelená trasa do sedla pod Ostrým prechádza priamo pomedzi dva výrazné závrty, zo sedla sú čiastočné výhľady na liptovskú aj oravskú stranu.

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma

Túra Roháče – Plačlivé a Ostrý Roháč Týždeň uplynul a po nevýraznom studenom fronte, ktorý načas zhoršil počasie cez víkend sa od západu znova rozširuje tlaková výš. Tradične, v sobotu sa chystá prechod ďalšieho, a tak, ignorujúc piatok 13-teho, znovu si so šéfom vybavujeme voľno v práci. Trasa je tentoraz jasná – pokračovanie hrebeňa Roháčov. 31/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Túra Roháče – Baníkov a Tri kopy Letné horúčavy pominuli a s nimi aj búrky na horách, ktoré v auguste hrozili takmer každodenne. Na prvý septembrový týždeň predpovede hlásili stabilné slnečné počasie, ale už v piatok mal opäť od západu prechádzať front. Našťastie, keď má človek za šéfa turisticky naladeného človeka, nie je problém uvoľniť sa aj v pracovný deň. Nakoniec si voľno vybavil aj samotný šéf a operatívne sme sa dohodli na štvrtok. 23/10/19 Michal Bukvai Západné Tatry
Prístrešok Chata Závršie Počas putovania Bielymi Karpatmi a Chvojnickou pahorkatinou som si spravil okruh zo Sobotišťa. Pod Uchánkom je možnosť nocľahu v obnovenej útulni. Jedinou nevýhodou je neprítomnosť vodného zdroja. Pri klesaní do doliny potoka Teplica som v lokalite Závršie natrafil na chátrajúcu poľovnícku chatu s voľne prístupnou terasou. Môže poslúžiť ako alternatíva, ak niekto nestíha pod Uchánok. 05/10/19 Michal Bukvai Myjavská pahorkatina, Záhorie

Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. dnes Soňa Mäkká Publicistika
Podcast Pacific Crest Trail s Filipom Valúchom (trojdielna miniséria) AKTUALIZOVANÉ – Diaľkové trasy sú dnes populárne. Nedávno sme sa v HIKING podcaste rozprávali s Julkou, ktorá prebehla Cestu hrdinov SNP za 12 dní. Teraz vám v trojdielnej podcastovej minisérii spolu s Filipom Valúchom predstavíme 4265 kilometrov dlhú Pacifickú hrebeňovku, tzv. PCT. Filip diaľkovú trasu z mexicko-americkej na kanadsko-americkú hranicu cez Kaliforniu, Oregon a Washington prešiel tento rok za 136 dní. 11/11/19 Ľubomír Mäkký Svet
Útulňa Hájovňa v sedle Červená studňa Vraciam sa späť k tajchu Červená studňa a špekulujem nad umiestnením novej turistickej útulne v rovnomennom sedle. Pri murovanom dome priamo pri ceste sa ozýva krik detí. Podľa posedení to tam vyzerá na bufet. Pozerám, či je teraz funkčný. včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra - Šípska Fatra: Žaškovské sedlo

dĺžka: 19.20058 ° VD

• 3 osoby s vlastnou výbavou

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa