Žaškovské sedlo

22.12.18
Počas okružnej túry hrebeňom Šípskej Fatry sme prechádzali aj malebným Žaškovským sedlom, ktoré je najnižším bodom hrebeňa. V cípe smrečiny som zbadal relatívne nový prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred náhlym zhoršením počasia, prípadne na núdzový nocľah.

Nachádza sa na hrebeni Šípskej Fatry v Žaškovskom sedle oddeľujúcom vrchy Šíp a Ostré (Ostrô). Križujú sa tu zelená TZT zo Žaškova, pokračujúca do sedla pod Ostrým, a žltá TZT zo Stankovian, stúpajúca na Šíp. Smerovník stojí uprostred rozsiahlej krasovej lúky a žltá na Šíp prechádza bezprostredne povedľa prístreška, trochu ukrytého na okraji smrekového lesa.

• zelená zo Žaškova, 1:05 h,
  • zelená z Komjatnej (cez Hrdošnú skalu), 2:35 h,
  • žltá + zelená zo Švošova, 1:50 h,
  • žltá + zelená z Ľubochne, 2:25 h,
  • žltá zo Stankovian, 1:00 h,
  • zelená + žltá zo Stankovian (cez Šíp), 3:40 h,
  • žltá z Kraľovian - Dierovej (cez Šíp), 3:35 h.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 3 x 3 m. Šesť hrubých kmeňov nesie masívny drevený krov a sedlovú strechu pokrytú šindľom. Steny sú úplne voľné, podlaha aj priestor pred prístreškom sú vysypané drobným kamením. "Interiér" obsahuje pevne zapustený drevený stôl s lavicami. Záujemcovia o prípadný nocľah musia rátať s tým, že to obmedzuje flexibilitu uloženia osôb. Na zem sa dokážu uložiť tak 3 - 4 nocľažníci, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Pri prístrešku je upravené ohnisko a jednoduché drevené lavice okolo. Prameň by mal podľa mapy byť kúsok po žltej smerom do Stankovian, ale nebol som to preskúmať. Zelená trasa do sedla pod Ostrým prechádza priamo pomedzi dva výrazné závrty, zo sedla sú čiastočné výhľady na liptovskú aj oravskú stranu.

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma

Túra Vršatec - Brumov - Pulčín - Sidonie - Horné Srnie Aj v druhej polovici augusta sa drží teplé a suché počasie, čo mi osobne vyhovuje. Zopár dní dovolenky mám ešte k dispozícii a z pobytu na južnej Morave ostali nejaké prostriedky v „západnej mene“. Dokopy to rozhodlo o tom, že som sa vybral na trojdňovú nenáročnú turistiku kúsok za humná. 26/03/19 Michal Bukvai Javorníky, Biele Karpaty, +
Túra Kláštorisko, Tomášovský výhľad a Ihrík z Hrabušíc Na druhý deň víkendového pobytu na severnej strane Slovenského raja som ešte doma naplánoval schválne mimo rokliny. Bol som si vedomý, že syn nebude na zimné podmienky úplne vybavený a vravel som si, že jedna roklina bude stačiť. Prechod Pieckami nakoniec prebehol nad očakávanie hladko, ale plán som ponechal... aj preto, že niektoré úseky potrebovali spresnenie priebehu na mape. 17/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj
Túra Roklina Piecky v zime Slovenský raj bol pred rokmi mojím pomerne častým cieľom turistiky, či už s partiou zo školy alebo s rodinou. Prechodil som asi všetky rokliny - ale výlučne v lete. Preto som dlho neváhal, keď mi syn v piatok navrhol víkend v Slovenskom raji. Mal tam už objednané ubytovanie na jednu noc, keďže v sobotu ráno mal naplánovaný zimné preteky na Podlesku. Ubytovanie predĺžil do nedele a na mne zostal výber túr. 11/03/19 Michal Bukvai Slovenský raj

Túra Takmer Ilavská 25-ka Už dlhšie som plánoval atraktívny okruh z Hornej Poruby. Chcel som vybehnúť na Vápeč, Sokol, Vlčinec, a keď sa podarí, rád by som si pozrel aj Sokoliu nad Iliavkou. Na prechádzku som sa vybral v sobotu a zhodou okolností sa práve vtedy išla Ilavská 25-ka. Absolvoval som takmer totožnú trasu naopak, vďaka čomu som niektorých turistov stretol dvakrát za deň. Na poslednej kontrole na Vlčinci mi dokonca chceli dať pečiatku, akurát nemali kam. dnes Martin Knor Strážovské vrchy
Príbeh Pohľadnica Sedím v kuchyni pri okne a obzerám si pohľadnicu. Nenašiel som si ju v poštovej schránke, ale zastrčenú pod dverami svojho bytu. Akási pláž, pár hotelov a lodičky, ale to ma nezaujíma. Zaujíma ma text. „Pozdravujeme z dovolenky a tešíme sa na vás doma. Víno výborné, jedlo úžasné. Všetci sme v poriadku.“ Tak to mi naozaj stačí. Pohľadnica má len jednu malú chybu. Polovica, kde obvykle býva adresa, a aj vrch, kde je zvykom vytlačiť destináciu, chýba. Len akési číslo úplne dolu je to, čo hľadám. Nie že by bola pohľadnica vystrihnutá alebo začiernená, to nie. Je len z polovice materiálu strhnutá. Akoby vyšúchaná mokrým prstom, ale nevadí. Dobre viem, kto mi ju poslal, a dobre viem, odkiaľ je. Som veľmi šťastný. A asi nie som sám. včera Boro Tomis Príbehy
Správa Ministerstvo chce dať ŠOP právo zakázať plošné výruby V stredu 29. mája by sa na rokovanie vlády mala dostať novela zákona o ochrane prírody a krajiny. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) ňou chce zakázať plošné výruby v chránených územiach od 2. stupňa ochrany. Štátna ochrana prírody (ŠOP) by mala mať rozhodujúce slovo pri plánovanej i náhodnej ťažbe. Novela obsahuje aj záväzok dosiahnuť bezzásahový stav najmenej na polovici územia národných parkov. 24/05/19 Soňa Mäkká Správy

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra - Šípska Fatra: Žaškovské sedlo

dĺžka: 19.20058 ° VD

• 3 osoby s vlastnou výbavou

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa