Prístrešok v Žaškovskom sedle

Žaškovské sedlo

22. 12. 2018
Počas okružnej túry hrebeňom Šípskej Fatry sme prechádzali aj malebným Žaškovským sedlom, ktoré je najnižším bodom hrebeňa. V cípe smrečiny som zbadal relatívne nový prístrešok, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred náhlym zhoršením počasia, prípadne na núdzový nocľah.

Nachádza sa na hrebeni Šípskej Fatry v Žaškovskom sedle oddeľujúcom vrchy Šíp a Ostré (Ostrô). Križujú sa tu zelená TZT zo Žaškova, pokračujúca do sedla pod Ostrým, a žltá TZT zo Stankovian, stúpajúca na Šíp. Smerovník stojí uprostred rozsiahlej krasovej lúky a žltá na Šíp prechádza bezprostredne povedľa prístreška, trochu ukrytého na okraji smrekového lesa.

• zelená zo Žaškova, 1:05 h,
  • zelená z Komjatnej (cez Hrdošnú skalu), 2:35 h,
  • žltá + zelená zo Švošova, 1:50 h,
  • žltá + zelená z Ľubochne, 2:25 h,
  • žltá zo Stankovian, 1:00 h,
  • zelená + žltá zo Stankovian (cez Šíp), 3:40 h,
  • žltá z Kraľovian - Dierovej (cez Šíp), 3:35 h.

Jednoduchá konštrukcia má pôdorys asi 3 x 3 m. Šesť hrubých kmeňov nesie masívny drevený krov a sedlovú strechu pokrytú šindľom. Steny sú úplne voľné, podlaha aj priestor pred prístreškom sú vysypané drobným kamením. "Interiér" obsahuje pevne zapustený drevený stôl s lavicami. Záujemcovia o prípadný nocľah musia rátať s tým, že to obmedzuje flexibilitu uloženia osôb. Na zem sa dokážu uložiť tak 3 - 4 nocľažníci, karimatka a spacák sú samozrejmosťou.

Pri prístrešku je upravené ohnisko a jednoduché drevené lavice okolo. Prameň by mal podľa mapy byť kúsok po žltej smerom do Stankovian, ale nebol som to preskúmať. Zelená trasa do sedla pod Ostrým prechádza priamo pomedzi dva výrazné závrty, zo sedla sú čiastočné výhľady na liptovskú aj oravskú stranu.

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma

Prístrešok Granty Počas poslednej potulky po Štiavnických vrchoch som cestou na Sitno prechádzal povedľa prístreška, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred dažďom, v núdzi aj na nocľah. 03/10/20 Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Prístrešok Hrabovník V severozápadnej časti Považského Inovca spája obce Kálnica a Beckov modrá značka. Súbežne je vedený aj Včelársky NCH Jozefa Miloslava Hurbana a jeho budovatelia okrem náučných panelov postavili prístrešok. Pravdepodobne ho nik nebude plánovať na nocľah, ale dá sa využiť ako útočisko pred nepohodou. 15/08/20 Michal Bukvai Považský Inovec
Túra Prievidza – Nitrianske Rudno – Bánovce n. B. Strážovské vrchy som prebrúsil kade-tade, keďže je to jedno z mojich domovských pohorí. Stále je však možné trasu skombinovať, aby obsahovala aj čosi nové. Tentoraz som prekrižoval južnú časť pohoria od východu na západ. 11/07/20 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Príbeh Po bežkárskej stope na Líšku Koniec roka 2017 sa blížil a s ním aj najkrajšie sviatky roka - Vianoce. S týmto obdobím sú spojené rôzne akcie, medzi ktoré patria aj "kapustnice, bašávely a vianočné besiedky" v zamestnaniach. Po jednej takejto akcii som si naplánoval nenáročnú túru, počas ktorej som zažil zimné peklo aj raj. dnes Martin Birka Príbehy
Túra Tematínsky hrad a Tematínska lesostep Alebo mrazivý novembrový slnečný kúpeľ. Sobotnú ozdravnú vychádzku sme si naplánovali v papučiach a s teplým čajom v piatok večer. Kubko navrhol hrad Tematín v Považskom Inovci, ktorý je od Bratislavy približne hodinku jazdy autom. Aby sme sa aj zahriali, pôjdeme z obce Lúka a späť cez Tematínsku lesostep. Vyzerá to aj na chôdzu mimo lesa, čo bude v predpovedanom chladnom počasí príjemné. Rada sa pridávam. včera Daniela Mäkká Považský Inovec
Správa Stane sa Čertovica bežkárskym eldorádom? Po minulej zimnej sezóne má OZ Horské spoločenstvo za sebou testovací ročník, kedy sme sprístupnili 15 kilometrov bežkárskych tratí pomocou staršieho ratraku, ktorého limity nedovoľujú pripraviť seriózne trate do ďalších sezón. Ratrak sme viac času opravovali, ako na ňom jazdili a aj tak ho presvedčili iba na zatáčanie do jednej strany. 02/12/20 Marek Šurina Správy

Žaškovské sedlo 22/12/18 00:00 nová téma
    • Veľká Fatra - Šípska Fatra: Žaškovské sedlo

dĺžka: 19.20058 ° VD

• 3 osoby s vlastnou výbavou

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa