Rieši sa viac ochrany pre pralesy, ohrozuje ich ťažba

03.12.18
Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a občianske združenie PRALES spracovali návrh Prírodnej rezervácie Pralesy Slovenska s celkovou výmerou 6 994 ha, z čoho je 2 673 ha pralesov a zvyšok sú prevažne zachovalé prirodzené lesy. Všetky ležia na štátnych pozemkoch, ktoré spravujú LESY SR. Tie sa verejne zaviazali nezasahovať iba do vymapovaných pralesov (2 673 ha), ostatné lesy navrhovanej rezervácie sú aj naďalej ohrozené ťažbou dreva, prípadne sa v nich ťaží. Na dnes je naplánované stretnutie Medzirezortnej pracovnej skupiny pre riešenie problematiky ochrany pralesov.

Predkladatelia návrhu, teda Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a občianske združenie PRALES nie sú jej členmi, podľa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) by mali byť permanentne prizývaní. Stálymi členmi sú Národné lesnícke centrum, LESY SR a Štátna ochrana prírody. Už od mája 2017 prebiehajú rokovania navrhovateľov s LESMI SR, Ministerstvom pôdohospodárstva SR, Ministerstvom životného prostredia SR (MŽP) a Štátnou ochranou prírody SR (ŠOP SR).

Podľa Mariána Jasíka z OZ PRALES doterajšie rokovania nepriniesli výsledok a z pralesov medzitým ubúda. “V posledných troch rokoch boli zničené tri pralesové zvyšky - Kilianka, Zámostská hoľa, obe úplne a museli sme ich vyradiť, a čiastočne Predná hoľa. V tomto prípade išlo o lesy neštátnych vlastníkov.” LESY SR podľa Jasíka viac-menej dodržujú sľub o nezasahovaní v dohodnutých 2 673 ha, avšak vo zvyšných 4 321 ha navrhovanej rezervácie sa ťaží ďalej.

K 1. 1. 2016 bolo na Slovensku zaevidovaných 10 180 ha zachovaných pralesov a ich zvyškov, časť z nich je už prísne chránená, ďalšie sú súčasťou navrhovanej prírodnej rezervácie a malá časť je v rukách neštátnych vlastníkov.

Navrhovatelia žiadajú prísnu ochranu pralesov v rámci navrhovanej prírodnej rezervácie. Návrh zahŕňa 81 lokalít najmä v horských lesoch na strednom Slovensku, v Národných parkoch Veľká Fatra, Nízke Tatry a Malá Fatra, Chránenej krajinnej oblasti Poľana a Štiavnické vrchy. Niekoľko ďalších lokalít leží na východnom a západnom Slovensku.

Ministerstvo pôdohospodárstva SR podľa Michala Feika z tlačového odboru podporuje ochranu pralesov na území Slovenska ako vzácnych lesných spoločenstiev a preto víta iniciatívu OZ PRALES. Na základe tejto iniciatívy bol vypracovaný a podpísaný štatút spomínanej Medzirezortnej pracovnej skupiny. Mala by posúdiť územia navrhnuté do rezervácie, tiež hranice „jadrovej“ časti, posúdenie možných vplyvov ochrany pralesov a pralesových zvyškov a navrhovaný manažment v ich ochrannom pásme.

MPRV SR pripravilo definíciu pralesa aj do pripravovanej novely zákona o lesoch, kde by mali byť definované aj pravidlá ich ochrany. S touto definíciou však nesúhlasí OZ PRALES a chce o nej ešte rokovať. Novela zákona mala byť hotová do konca tohto roka, ale termín sa bude posúvať vzhľadom na prebiehajúce rokovania medzi MŽP SR a MPRV SR. Ministerstvo pôdohospodárstva SR tvrdí, že pri definovaní pralesa sa bude vychádzať aj zo záverov pracovnej skupiny. Okrem toho bude návrh zákona štandardne predložený do medzirezortného pripomienkového konania, kde sa k nemu budú vyjadrovať nielen ostatné rezorty, ale aj verejnosť.

Oslovili sme aj MŽP SR, to prostredníctvom hovorcu Tomáša Ferenčáka deklaruje záujem zaistiť adekvátnu ochranu pralesov, ktoré sa nachádzajú na štátnych pozemkoch. Informovali sme sa, či rokujú aj s neštátnymi vlastníkmi pralesov, ktoré ležia mimo území navrhnutých v rezervácii. "V súčasnosti sa pri návrhu pralesov rokuje len so štátnymi subjektmi."

Rieši sa viac ochrany pre pralesy, ohrozuje ich ťažba 10/01/19 11:21 13 príspevkov

Túra Na Popradské pleso počas 4. stupňa LN V Tatrách nepretržite už dva dni sneží a lavínové nebezpečenstvo sa vyšplhalo na štvrtý stupeň z piatich. V predošlých dňoch sme sa striedavo s prázdninujúcimi deťmi sánkovali, lyžovali, oprášila som aj bežky, ale čo v závejoch čerstvého snehu so silným vetrom, ktorý sa stará o kvalitný peeling? Napokon sme sa rozhodli pre dolinovú túru na Popradské pleso. Štyri kilometre prejde aj menší Maťko, hore sa rozmrazí na chate a dolu ho zveziem na sánkach. Ľubo s Kubkom si to zlyžujú. 04/01/19 Soňa Mäkká
Túra Veterný mlyn U Šulca nad Korňou Tohtoročné stretnutie Hiking.sk autorov na kysuckej chate Doroťanka sa úspešne skončilo a naša trojčlenná posádka s Dankou a Mirom sa nevedela rozhodnúť, cez aké zaujímavé miesta zvoliť návrat domov. Možností bolo priveľa. Napokon pri mudrovaní v časti Klokočov, Vrchpredmier rozhodlo, že po 8 minútach cesty sme mohli byť v Korni a pozrieť si na začiatok známy ropný prameň. 03/01/19 Soňa Mäkká Západné Beskydy
Extra Aký bol rok 2018 – najlepšie články a novinky v obsahu V roku 2018 sme publikovali 460 článkov od 70 autorov. V nasledujúcom prehľade som sa snažila vybrať z môjho pohľadu najzaujímavejšie články zo známych aj menej známych lokalít, vyšších pohorí, ale aj menej nápadných kopcov či dokonca nížin, s deťmi či bez nich, kratšie aj dlhšie túry. Pokiaľ vás zaujali ďalšie texty, ktoré sa do tohto prehľadu nedostali, budem rada, keď sa podelíte s vašimi tipmi v diskusii pod článkom. 30/12/18 Soňa Mäkká Správy

Bežky Útulňa Líška a Lomnistá dolina s pomníkom Jana Švermu Keď v horách prišla prvá nádielka snehu, zbalil som lyže a vyrazil. Uvažoval som aj o putovaní naťažko s využitím útulní na Poľane, ale v piatok som sa vymotal z práce tak neskoro, že som sa napokon rozhodol otestovať Domček HS na Čertovici. Dobre som urobil, ísť na prvú lyžiarsku túru sezóny s veľkým batohom na pleciach, by nebol najlepší nápad. dnes Pavol Timko Nízke Tatry
Príbeh Inéz Sedím si v mokrých trenírkach na teplej tráve a je mi dobre. Výnimočne dobre. Po štyroch dňoch putovania ma značka zaviedla do veľmi hlbokého a lúčnatého sedla a koniec dediny bol iba asi dvesto metrov odo mňa. Štyri dni mi slnko pripekalo na hlavu a už som bol od potu slaný ako soľnička. Biele mapy po košeli, tričkách, na čapici, ba aj na kraťasoch. Na niektorých chúlostivých miestach som bol už aj odretý a len tuba modrej Indulony zabránila najhoršiemu. A tak som opustil značku a poľnou cestou zišiel do dediny. včera Boro Tomis Príbehy
Túra Návrat do detstva – salaše pod Čiernym kameňom Z detstva mám na dovolenky v Liptovských Revúcach krásne spomienky. Nekonečná cesta Škodou stodesať, ktorú nám spríjemňovalo „la šánte mí kantáre“ zo staručkej Aiwy, tuhý boj nášho staručkého auta so stúpaním na Donovaly, ukončený buď výdychom úľavy celej posádky alebo vyvretou vodou. 17/01/19 Radoslav Jurčina Veľká Fatra a Choč