Rieši sa viac ochrany pre pralesy, ohrozuje ich ťažba

03.12.18
Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a občianske združenie PRALES spracovali návrh Prírodnej rezervácie Pralesy Slovenska s celkovou výmerou 6 994 ha, z čoho je 2 673 ha pralesov a zvyšok sú prevažne zachovalé prirodzené lesy. Všetky ležia na štátnych pozemkoch, ktoré spravujú LESY SR. Tie sa verejne zaviazali nezasahovať iba do vymapovaných pralesov (2 673 ha), ostatné lesy navrhovanej rezervácie sú aj naďalej ohrozené ťažbou dreva, prípadne sa v nich ťaží. Na dnes je naplánované stretnutie Medzirezortnej pracovnej skupiny pre riešenie problematiky ochrany pralesov.

Predkladatelia návrhu, teda Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a občianske združenie PRALES nie sú jej členmi, podľa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) by mali byť permanentne prizývaní. Stálymi členmi sú Národné lesnícke centrum, LESY SR a Štátna ochrana prírody. Už od mája 2017 prebiehajú rokovania navrhovateľov s LESMI SR, Ministerstvom pôdohospodárstva SR, Ministerstvom životného prostredia SR (MŽP) a Štátnou ochranou prírody SR (ŠOP SR).

Podľa Mariána Jasíka z OZ PRALES doterajšie rokovania nepriniesli výsledok a z pralesov medzitým ubúda. “V posledných troch rokoch boli zničené tri pralesové zvyšky - Kilianka, Zámostská hoľa, obe úplne a museli sme ich vyradiť, a čiastočne Predná hoľa. V tomto prípade išlo o lesy neštátnych vlastníkov.” LESY SR podľa Jasíka viac-menej dodržujú sľub o nezasahovaní v dohodnutých 2 673 ha, avšak vo zvyšných 4 321 ha navrhovanej rezervácie sa ťaží ďalej.

K 1. 1. 2016 bolo na Slovensku zaevidovaných 10 180 ha zachovaných pralesov a ich zvyškov, časť z nich je už prísne chránená, ďalšie sú súčasťou navrhovanej prírodnej rezervácie a malá časť je v rukách neštátnych vlastníkov.

Navrhovatelia žiadajú prísnu ochranu pralesov v rámci navrhovanej prírodnej rezervácie. Návrh zahŕňa 81 lokalít najmä v horských lesoch na strednom Slovensku, v Národných parkoch Veľká Fatra, Nízke Tatry a Malá Fatra, Chránenej krajinnej oblasti Poľana a Štiavnické vrchy. Niekoľko ďalších lokalít leží na východnom a západnom Slovensku.

Ministerstvo pôdohospodárstva SR podľa Michala Feika z tlačového odboru podporuje ochranu pralesov na území Slovenska ako vzácnych lesných spoločenstiev a preto víta iniciatívu OZ PRALES. Na základe tejto iniciatívy bol vypracovaný a podpísaný štatút spomínanej Medzirezortnej pracovnej skupiny. Mala by posúdiť územia navrhnuté do rezervácie, tiež hranice „jadrovej“ časti, posúdenie možných vplyvov ochrany pralesov a pralesových zvyškov a navrhovaný manažment v ich ochrannom pásme.

MPRV SR pripravilo definíciu pralesa aj do pripravovanej novely zákona o lesoch, kde by mali byť definované aj pravidlá ich ochrany. S touto definíciou však nesúhlasí OZ PRALES a chce o nej ešte rokovať. Novela zákona mala byť hotová do konca tohto roka, ale termín sa bude posúvať vzhľadom na prebiehajúce rokovania medzi MŽP SR a MPRV SR. Ministerstvo pôdohospodárstva SR tvrdí, že pri definovaní pralesa sa bude vychádzať aj zo záverov pracovnej skupiny. Okrem toho bude návrh zákona štandardne predložený do medzirezortného pripomienkového konania, kde sa k nemu budú vyjadrovať nielen ostatné rezorty, ale aj verejnosť.

Oslovili sme aj MŽP SR, to prostredníctvom hovorcu Tomáša Ferenčáka deklaruje záujem zaistiť adekvátnu ochranu pralesov, ktoré sa nachádzajú na štátnych pozemkoch. Informovali sme sa, či rokujú aj s neštátnymi vlastníkmi pralesov, ktoré ležia mimo území navrhnutých v rezervácii. "V súčasnosti sa pri návrhu pralesov rokuje len so štátnymi subjektmi."

Rieši sa viac ochrany pre pralesy, ohrozuje ich ťažba 06/12/18 13:01 12 príspevkov

Túra S deťmi na Hundsheimer Berg Rakúske mestečko Hainburg an der Donau leží v obzvlášť peknom prostredí. Okrem rieky disponuje atraktívnymi solitérnymi kopcami Braunsberg a Schlossberg, na druhom sa nachádza zrúcanina hradu. A pohľad na toto všetko si môžeme vychutnať z výbežkov hory Hundsheimer Berg, najvyššieho vrcholu Hainburských vrchov, ktoré sú geografickou súčasťou a v podstate ukončením Malých Karpát. Do fotopozitívnej lokality sme sa vybrali počas uplynulého babieho leta aj s deťmi. 20/12/18 Soňa Mäkká Svet
Recenzia Dámsky batoh Bergans Senja W 34 Na bežné túry nosím už veľa rokov turistický batoh Camelbak Fourteneer 27, ktorý som tu opisovala ešte v roku 2009. Odvtedy uplynulo dosť času a počet osôb, ktoré brávam so sebou na túry, sa zvýšil, tak som sa rozhodla pre zmenu. Konkrétne som hľadala batoh s trochu väčším objemom, ale univerzálny, s rôznymi vreckami na fľaše, mikiny, čiapky, autíčka a iné veci, ktoré deti neustále pchajú rodičom do batoha a von. Napokon z toho vyšiel dámsky batoh Senja 34 od nórskej značky Bergans. 12/12/18 Soňa Mäkká Batohy
Reportáž Vyhodnotenie roka v Slovak Ultra Trail V sobotu 1.12. sa v Bratislave uskutočnilo koncoročné stretnutie občianskeho združenia SLOVAK ULTRA TRAIL (SUT). Hlavným bodom programu bolo zhodnotenie sezóny 2018 a slávnostné vyhlásenie víťazov a výsledkov 4. ročníka Slovenskej Ultratrailovej Ligy 2018. 03/12/18 Soňa Mäkká Reportáže

Túra Na Vápeč cez Baské Strážovské vrchy som naposledy brázdil pred tromi rokmi s parťákmi. Náš pôvodný zámer prejsť trasu z Vrícka do Hornej Poruby nakoniec nevyšiel a skončili sme v Zliechove. Vypadol tak jeden z našich hlavných cieľov – Vápeč. V hlave som ho však držal poctivo ďalej, a keďže nás tohtoročné „leto“ nie a nie opustiť, zosnoval som okolo tejto vápencovej hrudy trasu. Parťák sa tentoraz nenašiel, a tak som vyrazil sám. dnes Radoslav Jurčina Strážovské vrchy
Rozhovor Na behu ma najviac baví sloboda, voľnosť a príroda Lucia Dobrucká je mladá slovenská ultrabežkyňa, ktorá si v posledných sezónach pripísala na účet viacero výborných výsledkov. Lucka je držiteľkou ženského traťového rekordu na Javorníckej stovke z roku 2017, tento rok získala napríklad 2. miesto na Nízkotatranskej stíhačke či 1. miesto na Lazovke. Na prelome augusta a septembra si zabehla najdlhšiu trasu pretekov L´Echappée Belle vo Francúzsku, na ktorej získala 3. miesto vo svojej kategórii a 6. miesto v celkovom poradí medzi ženami. V celoročnej lige Slovak Ultra Trail si vlani vybojovala 3. miesto, tento rok poskočila na 2. priečku. Lucka je členkou ultrabežeckého tímu Slovak Ultra Trail. Na moje otázky o behu a živote okolo neho odpovedala v nasledujúcom rozhovore. včera Júlia Batmendijnová Rozhovory
Túra Ako drobec prešiel z Magurky na útulňu Ďurková Predpoveď počasia hlási posledné teplé dni na horách. Bez úvah o tom, či ide o hoax alebo pravdu, predĺžený víkend je už mesiac naplánovaný, vyrážame na Donovaly. Program za pochodu prispôsobujeme zmene počasia, najmladšiemu členovi balíme od krátkych rukávov až po zimnú vetrovku, skrátka úplne všetko. Pre nedostatok priestoru v kufri auta nám dospelým musí postačiť pár funkčných tričiek s termo mikinou na vrch. V priebehu víkendu teplota klesá z 25 na 10 stupňov. Prognózy počasia nás neodradili, v piatok šliapeme na hrebeň Nízkych Tatier a útulňu Ďurková. včera Karolína Dobiašová Nízke Tatry