Rieši sa viac ochrany pre pralesy, ohrozuje ich ťažba

03.12.18
Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a občianske združenie PRALES spracovali návrh Prírodnej rezervácie Pralesy Slovenska s celkovou výmerou 6 994 ha, z čoho je 2 673 ha pralesov a zvyšok sú prevažne zachovalé prirodzené lesy. Všetky ležia na štátnych pozemkoch, ktoré spravujú LESY SR. Tie sa verejne zaviazali nezasahovať iba do vymapovaných pralesov (2 673 ha), ostatné lesy navrhovanej rezervácie sú aj naďalej ohrozené ťažbou dreva, prípadne sa v nich ťaží. Na dnes je naplánované stretnutie Medzirezortnej pracovnej skupiny pre riešenie problematiky ochrany pralesov.

Predkladatelia návrhu, teda Svetový fond na ochranu prírody (WWF) a občianske združenie PRALES nie sú jej členmi, podľa Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR (MPRV SR) by mali byť permanentne prizývaní. Stálymi členmi sú Národné lesnícke centrum, LESY SR a Štátna ochrana prírody. Už od mája 2017 prebiehajú rokovania navrhovateľov s LESMI SR, Ministerstvom pôdohospodárstva SR, Ministerstvom životného prostredia SR (MŽP) a Štátnou ochranou prírody SR (ŠOP SR).

Podľa Mariána Jasíka z OZ PRALES doterajšie rokovania nepriniesli výsledok a z pralesov medzitým ubúda. “V posledných troch rokoch boli zničené tri pralesové zvyšky - Kilianka, Zámostská hoľa, obe úplne a museli sme ich vyradiť, a čiastočne Predná hoľa. V tomto prípade išlo o lesy neštátnych vlastníkov.” LESY SR podľa Jasíka viac-menej dodržujú sľub o nezasahovaní v dohodnutých 2 673 ha, avšak vo zvyšných 4 321 ha navrhovanej rezervácie sa ťaží ďalej.

K 1. 1. 2016 bolo na Slovensku zaevidovaných 10 180 ha zachovaných pralesov a ich zvyškov, časť z nich je už prísne chránená, ďalšie sú súčasťou navrhovanej prírodnej rezervácie a malá časť je v rukách neštátnych vlastníkov.

Navrhovatelia žiadajú prísnu ochranu pralesov v rámci navrhovanej prírodnej rezervácie. Návrh zahŕňa 81 lokalít najmä v horských lesoch na strednom Slovensku, v Národných parkoch Veľká Fatra, Nízke Tatry a Malá Fatra, Chránenej krajinnej oblasti Poľana a Štiavnické vrchy. Niekoľko ďalších lokalít leží na východnom a západnom Slovensku.

Ministerstvo pôdohospodárstva SR podľa Michala Feika z tlačového odboru podporuje ochranu pralesov na území Slovenska ako vzácnych lesných spoločenstiev a preto víta iniciatívu OZ PRALES. Na základe tejto iniciatívy bol vypracovaný a podpísaný štatút spomínanej Medzirezortnej pracovnej skupiny. Mala by posúdiť územia navrhnuté do rezervácie, tiež hranice „jadrovej“ časti, posúdenie možných vplyvov ochrany pralesov a pralesových zvyškov a navrhovaný manažment v ich ochrannom pásme.

MPRV SR pripravilo definíciu pralesa aj do pripravovanej novely zákona o lesoch, kde by mali byť definované aj pravidlá ich ochrany. S touto definíciou však nesúhlasí OZ PRALES a chce o nej ešte rokovať. Novela zákona mala byť hotová do konca tohto roka, ale termín sa bude posúvať vzhľadom na prebiehajúce rokovania medzi MŽP SR a MPRV SR. Ministerstvo pôdohospodárstva SR tvrdí, že pri definovaní pralesa sa bude vychádzať aj zo záverov pracovnej skupiny. Okrem toho bude návrh zákona štandardne predložený do medzirezortného pripomienkového konania, kde sa k nemu budú vyjadrovať nielen ostatné rezorty, ale aj verejnosť.

Oslovili sme aj MŽP SR, to prostredníctvom hovorcu Tomáša Ferenčáka deklaruje záujem zaistiť adekvátnu ochranu pralesov, ktoré sa nachádzajú na štátnych pozemkoch. Informovali sme sa, či rokujú aj s neštátnymi vlastníkmi pralesov, ktoré ležia mimo území navrhnutých v rezervácii. "V súčasnosti sa pri návrhu pralesov rokuje len so štátnymi subjektmi."

Rieši sa viac ochrany pre pralesy, ohrozuje ich ťažba 23/03/19 06:25 15 príspevkov

Správa Výnimka pre májový skialp na Baranec už neplatí Výnimka pre Žiarsku dolinu týkajúca sa zmeny sezónnej uzávery pre skialpinizmus už neplatí. Povoľovala vykonávanie skialpinizmu v lokalite Baranec – Jarný žľab a Žiarske sedlo – Malé Závraty – Žiarska chata po trase letného turistického značeného chodníka aj v období od 16. apríla do 15. mája. Potvrdili nám to Tomáš Ďurian z Okresného úradu v Žiline aj Maroš Peiger zo Správy TANAP-u. 18/04/19 Soňa Mäkká Správy
Túra NCH Kimbiark zo Svitu do Mengusoviec a späť Medzi Svitom, Mengusovcami a Batizovcami sa nachádza malý kopec Bôrik, ktorý motoristi poznajú vďaka diaľničnému tunelu, ktorý cezeň vedie. Tento kopec však skrýva krásne výhľady, zachovaný ihličnatý les a náučný chodník. Vybrali sme sa naň s deťmi počas jesenných prázdnin, keď Tatry praskali vo švíkoch. 18/04/19 Soňa Mäkká Nízke Tatry, Nízke Tatry
Správa Správa TANAP-u odmieta tvrdenie horských sprievodcov Riaditeľ Správy Tatranského národného parku (TANAP) Pavol Majko odmieta tvrdenie predsedu Slovenskej asociácie horských sprievodcov Milana Tomaškoviča, že môžu vodiť klientov aj mimo značených chodníkov bez výnimky zo zákona o ochrane prírody a krajiny na základe dohody so správou TANAPu. 16/04/19 Soňa Mäkká Správy

Príbeh Divný sen Vlastne to ani žiadny vander nebol. To som si len tak zmyslel, že sa už akosi dlho poflakujem doma, a tak, keď som videl celkom slušnú predpoveď počasia, požiadal som v robote o dovolenku na dva dni a vyrazil som. Naozaj mi v podstate o nič nešlo. Cítil som sa len akýsi usedený a unudený, no a hlavne sa mi žiadalo vypadnúť. Vypadnúť z domu a aspoň trošku sa potúlať po horách a lúkach, posedieť si pri výhľadoch, prespať vonku, dať si v neznámej krčme pivko, prehodiť slovko či dve s krčmárom alebo miestnymi korheľmi a prespať niekde, kde budem môcť celú noc počúvať len hlasy prírody. Máte aj vy niekedy pocit, že už v meste asi nevydržíte? Ja som ho mal práve vtedy. Dcéra ma zaviezla ráno na stanicu do Sudoměříc, tam som nastúpil na vlak a odviezol sa do Vrboviec, kde bola moja vlaková konečná. Vedel som, že domov je to len asi 35 - 40 kilometrov a že ak sa nebudem hnať, bude to fajný relax na dva dni. A tak som vyrazil. dnes Boro Tomis Príbehy
Túra Zimná túra na Brnčalku so 6-ročným dieťaťom Šesťročné dieťa, ktoré je už niekoľko rokov "obeťou" svojich turistikou posadnutých rodičov, zvládne už pomerne veľa a už – a zároveň zatiaľ – s radosťou. Vo Vysokých Tatrách počas letnej turistickej sezóny zvládne pohodlne túru snáď na každú horskú chatu. Ale čo v zime? Pokiaľ je chodník prešliapaný alebo nie je veľa čerstvého – ako tomu bolo v januári 2018 – je dobrým cieľom Chata pri Zelenom plese, tzv. Brnčalka. včera Ľubomír Mäkký Vysoké a Belianske Tatry
Túra Výstup na Radičinú a hradisko Martinček Jesennú dovolenku som naplánovala v kolibe u Dobrého pastiera, ktorá sa nachádza v známej-neznámej Čutkovskej doline pri Ružomberku. Ubytovali sme sa v útulnej izbičke s názvom "Návšteva na vidieku". Ráno som sa zobudila na klopkanie dažďových kvapiek na okenicu, otvorila som malinké okienko, z ktorého ma ovial príjemný horský vzduch s prímesou dažďovej vlhkosti. včera Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč