Ľahký technický batoh najmä pre lezcov, no vhodný aj na VhT či skialp
Ľahký technický batoh najmä pre lezcov, no vhodný aj na VhT či skialp Zatvoriť

Predstavenie Millet Prolighter 30+10 – ľahký technický batoh

S odľahčeným výstrojom sa v posledných rokoch roztrhlo vrece a technické batohy nie sú výnimkou. Pri výbere správneho kúsku je totiž v obchode hmotnosť veľmi ľahko porovnateľnou veličinou. Nižšia hmotnosť sa však niekde prejaviť musí – či už striedmejšou výbavou alebo výrazne odľahčenými materiálmi. Francúzsky Millet sa v prípade tridsaťlitrového modelu Prolighter s hmotnosťou máličko presahujúcou 1 kg vybral prvou cestou.

Výrobca
Millet
Model
Prolighter 30+10
Typ
ľahký technický batoh menšej litráže
Materiály
Robic 210d honeycomb, 420d velocity, 1000d kodra, 140d 2 way span twill (kelas)
Hmotnosť
1020 g – údaj výrobcu
Základná litráž
30 l
Farebné kombinácie
červená, čierna, modrá
Páči sa mi
nízka hmotnosť, jednoduchý dizajn, robustný a pohodlný chrbtový systém, odnímateľný bedrový pás, ušká na matroš vnútri
Nepáči sa mi
naskladaný tenký popruh pri bedrovom páse, vrchlík nie je odopínateľný
Ostatné info
dĺžka chrbtového systému: 46 cm
FPP Ergo držiak na čakany
pripínanie lyží do tvaru A
ušká na vyťahovanie batohu na lane
X výstuž chrbtového systému
odopínateľný hrudný pás
Infocena
159 € – HUDYsport

Millet Prolighter 30+10 má podľa údajov výrobcu 1020 gramov. Prv, než sa pustíme do popisu toho, čo má, povedzme si, čo na ňom nenájdete. Márne budete hľadať spodný alebo bočný vstup, tento batoh je klasický úzky valec s prístupom výlučne zhora. Taktiež nemá žiadne bočné alebo predné vrecká, komory, či iné členenie. Jedna komora, jeden vrchlík a dosť. Žiaden priečinok na mačky alebo daisy chain na vešanie matrošu. Len priestor pre pripnutie zbraní do ľadu a dvojica ušiek na ťahanie batohu lanom nahor.

Že vás výpočet chýbajúcej výbavy viac potešil ako odradil? Tak potom ste presne ten typ outdoorového nadšenca, pre ktorého je batoh určený. Budete asi horolezec alebo VhT turista, ktorý však chce batoh aj na zimné použitie, hoci to nebude jeho primárne určenie.

Vďaka tomu, že batoh šetrí na vybavení a členení, môže si pri zachovaní nízkej hmotnosti dovoliť odolnejšie materiály, ktoré na pohľad aj ohmat budia dojem robustnosti. Najhrubší materiál je na dne (na fotkách čiernej farby), o niečo tenší na miestach, kde výrobca predpokladá výraznejšie namáhanie a zvyšok je ľahší s ripstopovou štruktúrou v tvare šesťuholníkov.

Chrbtový systém býva tiež na ľahkých batohoch mierne povedané zanedbaný. V tomto prípade to tak nie je, keďže batoh predpokladá značnú záťaž. Chrbtový systém je vystužený dvojicou prútov zo sklolaminátu uložených v tvare písmena X. Z vonkajšej strany zaujme panel z teplom formovanej hustej peny v tvare dvoch pásov, medzi ktorými ostáva voľný priestor. Batoh sa tak výraznejšie dotýka iba časti chrbta, no po celej dĺžke. Voľný stred je ergonomicky dobrý, lebo pri predklone chrbtový systém oveľa menej tlačí na chrbticu a tak má človek pocit voľnejšieho pohybu.

Zaujímavý je aj spôsob prišitia ramenných popruhov. Šitie je asymetrické a na vonkajšej strane oveľa nižšie ako v strede. Ramenné popruhy sa tak lepšie prispôsobujú konkrétnemu človeku a tiež to bude odolnejšie pri nešetrnej manipulácii držaním za jeden popruh. Popruhy sú v ramennej časti široké, inde sa rýchlo zužujú. Celkovo sú dobre anatomicky tvarované aj pohodlne vypolstrované.

Výbava batoha je síce striedma, no premyslená. Páči sa mi pripínanie zbraní do ľadu, ktoré sa vkladajú do priestoru vymedzenom kusom odolnejšej tkaniny a predným panelom. Dole sa fixujú plastovou klipsňou, ktorej dĺžka sa aretuje malým zámkom. Horná fixácia poriska je štandardná elastická slučka s plastovým sťahovaním. Tento systém je použiteľný aj pre trekové paličky, no je cítiť, že ide skôr o núdzovku ako určenie.

Na bokoch sú úzke kompresné popruhy. Pod dolnými sa ešte nachádza samostatné oko pre vloženie lyží. Nepoužíva sa teda fixačný popruh, ktorý možno následne buď využiť na fixovanie niečoho ďalšieho alebo na lepšiu stabilizáciu lyží. V hornej časti sa na fixáciu používa jeden kompresný popruh s plastovou klipsňou, ako býva bežné.

Bedrový pás je mäkký, poddajný a nie príliš široký. Neráta veľmi s prenosom tiaže do bedier, skôr má dobre fixovať batoh na chrbát. Na jeho bokoch sú ušká na horolezecký matroš. Taktiež je možné bedrový pás odložiť a na fixáciu použiť len tenký popruh. Neušetrí to síce veľa hmotnosti, no pás nezavadzia a úzky popruh ľahšie prestrkáte cez lezecký úväz. To sa však poľahky dá dosiahnuť aj zapnutím bedrového pásu dozadu. Zato trčiaci naskladaný tenký popruh na bokoch sa mi až tak nepozdáva. Stačí, keď skĺzne elastická fixácia a môže sa sám rozmotať. To sa mi síce nestalo, no bolo to prvé, čo mi napadlo, keď som toto riešenie zbadal.

Lezecké DNA tohto batoha potvrdzuje aj dvojica ušiek na prednom paneli, ktoré slúžia na zavesenie batoha na lano, pokiaľ budete potrebovať batoh hore skalou vytiahnuť. Pri umnom uviazaní bude mať batoh lepšie ťažisko, ako keby ste použili len ucho medzi ramennými popruhmi za vrchlíkom. Taktiež pod vrchlíkom je priečny popruh na upevnenie lana. Vnútri zas nájdete ušká na matroš, napr. na zavesenie expresiek. Je tu aj náznak organizéra lavínovej výstroje – konkrétne maličký popruh na fixáciu sondy na jednej a poriska lopatky na druhej strane – no príde mi to zľahka zbytočné, keďže samotnú lopatku treba do batoha len hodiť. Priečinok na vodný vak totiž za vhodné miesto nepovažujem.

Vrchlík je posuvný, s látkou, ktorý zabráni povedzme lanu, aby sa dotýkalo krku. To sa hodí najmä v zime alebo keď lano zmokne. Nenatečie voda za krk. Horšie však je, že kvôli tejto látke nie je možné vrchlík úplne odopnúť, čo by sa pri odľahčenom batohu celkom hodilo. Najmä ak batoh nie je plný.

Hoci chápem snahu o minimalizáciu hmotnosti pri zachovaní robustnosti a odolnosti, predsa len by sa mi páčil odopínateľný vrchlík. Plus vo vnútri ešte jedno zipsovateľné vrecko, povedzme na vnútornej strane čelného panelu v jeho hornej časti, na drobné veci pre prípad použitia batohu bez vrchlíka. Bočný, resp. spodný vstup do komory pri 30-litrovom batohu pokojne oželiem a s prihliadnutím na horolezecké určenie prepáčim aj absenciu vonkajšieho bočného vrecka na fľašu. Aspoň neláka na jeho použitie na skalách, kde je prípadné vypadnutie fľašky značne ohrozujúce.

Batoh Millet Prolighter 30+10 odporúčam zvážiť horolezcom a vysokohorským turistom, ktorí majú radi tradičný batohový dizajn, nepotrpia si na premakanú výbavu, no ocenia nízku hmotnosť pri zachovaní odolnosti materiálov s chrbtovým systémom vhodným na vyššiu záťaž. Hoci tento batoh nie je primárne určený na skitouring či skialpinizmus, zvládne aj také určenie.