Útulňa Schovánka

03.08.07 → posledná aktualizácia: 02.01.19
Ďalšia malá útulňa v Strážovských vrchoch. Takmer dokonale ukrytá. Kto o nej nevie, takmer isto na nu nenatrafí. Všetci kamaráti mi hovorili, že v tejto útulni boli. Niektorí vraveli, že vyhorela, iní, že je postavená nanovo, ďalší zase, že je stále taká istá. Nikto mi však nevedel povedat, kde presne je. Preto som sa rozhodol vybrať sa do týchto miest a nájsť ju. Mala by byť niekde v blízkosti Fačkovského sedla.

Aktualizácia 2.1.2019
Poloha útulne aktualizovaná podľa reportu vo fóre.

Po malých peripetiách sa mi nakoniec podarilo túto milú útulňu nájsť.

K útulni je najlepší prístup z Fačkovského sedla. Vedie k nej úzky chodníček, ktorý začína kúsok za spodnou stanicou vleku a pokračuje až na Dlhú lúku. Tu je ukrytá Schovánka - na východnej strane lúky je chodník, ktorým sa asi po 50 metroch dostanete ku chate. Chodník spoznáte podľa totemu s lebkou. Dá sa sem dostať aj inými cestami, tie popisovať nebudem. Priamo pod útulňou sa nachádza dolu v doline chata Reváň.

O útulni

Je to drevená chalúpka typického slovenského štýlu. Dnu sa vchádza nízkymi dverami pod úroveň vonkajšieho terénu a nájdete tu všetko, čo budete potrebovať. Vnútri je útulňa zariadená jednoducho, ale účelne – je tu piecka s hrncami, stôl s drevenými lavicami aj poschodová posteľ s dekami a starým spacákom. V podkroví je koberec a pohodlne sa tu vyspí asi 6 ľudí. V chate nájdete aj základné potraviny. Vonku je ohnisko s drevenými lavicami, za chatou je dreváreň so sekerou aj pílami, kúsok ďalej drevená latrína.

Voda v tesnej blízkosti nie je. Predpokladám, že treba zbehnúť dolu k potoku.

Útulňa Schovánka 03/05/19 17:44 36 príspevkov

Búda Útulňa pod Svetlou skalou Pod jedným z najkrajších slovenských kopcov, pod malofatranským Kľakom, sa nachádzajú dve útulne. Tá prvá je útulňa Javorinka pod Kľakom a tou druhou je útulňa, o ktorej väčšina turistov ani len netuší. Náhodne som ju objavil na českej webovej stránke Boudy.info 04/12/09 Peter Flimel Malá Fatra
Búda Zrub na tretej rampe V krásnom prostredi Strážovských vrchov je postavený tento trampský zrub. Konajú sa tu trampské potlachy, ale výborne poslúži aj turistom, keďže sa nachádza v blízkosti turistického chodníka. Výborný úkryt pred nepohodou tu môže nájsť asi pätnásť ľudí. 25/09/08 Peter Flimel Strážovské vrchy
Bivak Jaskyňa pod Havraňou skalou Možno si poviete, čo hľadá tento článok v kategórii chaty, nedalo mi však ho sem nezaradiť, keďže poskytuje možnosť núdzového nocľahu. Havrania skala je dobre viditeľná z Fačkovského sedla. Je to malá skala na strane Strážovských vrchov. Keďže som bol práve na Fačkovskom sedle a mal som hodinku čas, rozhodol som sa pozrieť na túto skalu trošku bližšie. 17/04/08 Peter Flimel Strážovské vrchy

Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. dnes Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. včera Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. 19/08/19 Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +

Útulňa Schovánka 03/05/19 17:44 36 príspevkov
    • Strážovské vrchy: medzi Homôlkou a Dlhou lúkou nad Fačkovským sedlom. Treba hľadať totem pod stromom, od ktorého je útulňa iba už iba pár desiatok metrov.
    • okolo 900 m n. m.
    • pohodlne pre 6 ľudí
    • celoročná, bez hospodára
    • bezprostredne pri útulni nie je, treba zísť k potoku v doline
    • Pozor, poloha útulne je približná. Orientujte sa podľa slovného popisu.