Recenzia Dámsky batoh Bergans Senja W 34

Na bežné túry nosím už veľa rokov turistický batoh Camelbak Fourteneer 27, ktorý som tu opisovala ešte v roku 2009. Odvtedy uplynulo dosť času a počet osôb, ktoré brávam so sebou na túry, sa zvýšil, tak som sa rozhodla pre zmenu. Konkrétne som hľadala batoh s trochu väčším objemom, ale univerzálny, s rôznymi vreckami na fľaše, mikiny, čiapky, autíčka a iné veci, ktoré deti neustále pchajú rodičom do batoha a von. Napokon z toho vyšiel dámsky batoh Senja 34 od nórskej značky Bergans.

Výrobca
Bergans
Model
Senja W 34
Typ
dámsky jednokomorový batoh menšej litráže
Materiály
Farebné kombinácie
bordová, čierna, tmavomodrá
Páči sa mi
hmotnosť, pčet vreciek, tvarovanie na ženskú postavu, výškovo nastaviteľný chrbtový systém
Nepáči sa mi
pevne prišitý vrchlík, absencia spodného vstupu
Ostatné info
výškovo nastaviteľný chrbtový systém s rámom z hrubého oceľového drôtu, odporúčané zaťaženie 3 - 17 kg, odporúčané pre dámy s výškou 155 - 185 cm
Infocena
150 € – odporúčaná MOC

Dizajn a konštrukcia

Pri dizajne si môžeme hneď urobiť ženské okienko a povedať, že batoh je dostupný vo viacerých farebných verziách, čiernej, tmavomodrej a bordovej červenej (v tejto ho mám aj ja). Batoh je jednofarebný, akurát pracky, zipsy a polstrovanie sú urobené vo svetlejšom odtieni.

Batoh je jednokomorový s horným vstupom, klasického valcovitého tvaru. Vstup do komory sa uzatvára dvoma sťahovacími šnúrami. Podľa naplnenosti batoha sa použije jedna alebo obe. V týchto miestach nájdeme aj priečny popruh na uchytenie lana či mikiny pod vrchlíkom.

Spomínala som už pre mňa potrebné vrecká, tento batoh ich má viacero. Okrem tých na vrchlíku disponuje dvoma priestrannými bočnými vreckami z elastickej sieťky. Z rovnakého materiálu je ďalšie vrecko na čelnej strane batoha, určené na prilbu. Zapína sa zakvačením háčika o elastické uško. Hneď vedľa sa nachádza ďalšie uško na uchytenie čakana. Paličky sa na tomto batohu prichytávajú uškami na ramennom a bedrovom popruhu, avšak ten je vhodný na ultraľahké poličky. Moje sú objemnejšie na rukoväti aj v terčíkovej časti, takže ja som ich upínala bočnými kompresnými popruhmi. Tie sú dva na každej strane.

Vrchlík je pevne prišitý, z vonkajšej aj vnútornej strany má vrecko na zips. Vo vnútornom je malý popruh s plastovou karabínkou na pripnutie kľúčov. Vrchlík sa zapína dvojicou kompresných popruhov.

Materiály a chrbtový systém

Batoh je ušitý z kombinácie polyesteru a nylonu, konkrétne sú použité materiály Nylon 100D High Tenacity a polyester 305D Cordura, cordura je použitá na dne batoha. Všetky zipsy sú YKK.

Batoh je vyslovene dámsky, vhodný pre ženy s výškou postavy 155 – 185 cm. Chrbtový systém je možné výškovo nastaviť. Výstuha pozostáva z oceľového drôtu a plastového panelu, z vnútornej strany je polstrovanie so suchým zipsom, ktorým sa nastavenie robí. Chrbta sa dotýka panel z mäkkej peny potiahnutý sieťkou, s dierovaním na odvetrávanie.

Výrobcovi s podarilo urobiť ľahký batoh s hmotnosťou pod 1kg, ale zároveň má rám z hrubého oceľového drôtu, tým pádom je batoh stabilnejší, aj keď je viac naložený.

Ramenné popruhy sú anatomicky tvarované, sú polstrované, rovnako ako bedrový popruh. Prsný popruh je výškovo nastaviteľný. Napodiv nemá píšťalku. Na bedrovom popruhu sú ďalšie dve vrecká na zips. Tento popruh je predtvarovaný na ženské proporcie, tým pádom pekne zapadne na ženské boky.

Krátke skúsenosti z terénu

Batoh je určený na stredne dlhé až dlhšie túry. Mala som do zatiaľ len na jednodňovkách v Malých Karpatoch, vo Vysokých Tatrách, Západných Tatrách a v Dolomitoch, s deťmi aj bez detí. Pri túre s deťmi som využila celý jeho objem na uskladnenie jedla, pitia a oblečenia pre dve až tri osoby (podľa toho, či šiel aj tatino). Ak som šla sama, celý objem na jednodňovku som nevyužila. V takýchto prípadoch sa vrchlík vzhľadom na jeho pevné prišitie nedá šikovne schovať do hlavnej komory, batoh sa dá viac skomprimovať len pevnejším pritiahnutím bočných popruhov.

Vyhovujú mi bočné vrecká, sú dostatočne hlboké a môžem tam nosiť fľašu a dostať sa k tekutinám bez nutnosti zdržovať sa otváraním celého batoha. Často som využívala malé bočné vrecká na bedrovom páse. Obvykle by ste tam našli vreckovku, balzam na pery, hroznový cukor, ale aj gaštany, autíčka či dinosaury, keďže nielen ja, ale aj deti ich majú poruke.

Batoh je naozaj veľmi ľahký, takže keď sa balím s rozumom, ani nemám pocit, že mám niečo na chrbte. Predné vrecko na prilbu je výborné aj na rýchle odloženie nejakého kusu odevu. Oceňujem možnosť výškového nastavenia chrbtového systému, lebo mám dlhší trup a pokiaľ je batoh univerzálne dámsky, je mi krátky. Tu si viem nastaviť potrebnú dĺžku.

Privítala by som spodný vstup, lebo do batoha sa zmestí celkom dosť vecí a to najdôležitejšie je vždy na spodu a musím toho veľa vyberať von. Pláštenka sa k batohu nedodáva, treba si vziať nejakú svoju. Ľahké prehánky batoh zvládol aj bez pláštenky. Všetky možnosti, najmä čo sa týka pripínania zimnej výbavy, som zatiaľ samozrejme nevyužila, ale hádam počas zimy dôjde aj na ne.