Nový Zéland - Rangitoto

29.01.19
Osem kilometrov od Aucklandu leží ostrov, ktorý je prísnou prírodnou rezerváciou. Z mora sa vynoril pred 550 až 600 rokmi ako hromada skália a ešte stále ho vegetácia celkom nezarástla. S výškou 260 metrov je najvyššou sopkou v okolí Aucklandu. Také čosi som si nemohol nechať ujsť.

Cez polia sopečných skál

Na Rangitoto chodí z Aucklandu trajekt. Pred nástupom na loď si turisti musia na kefách očistiť topánky, aby nezavliekli na ostrov semená nepôvodných rastlín. Prišlo mi to trochu pritiahnuté za vlasy, pretože stačí, aby sa človek prešiel cez ľubovoľnú lúku a hneď bude mať na gatiach a na ponožkách prichytených semien neúrekom. Ale ako súčasť šou je kefovanie si topánok dobré.

Trajekt bol katamaran, ktorý dokázal plávať pomerne rýchlo. Spočiatku sme sa vliekli, ale keď sme pribrali turistov v Devonporte, motor zahučal a očividne sme sa nadniesli. Loď sa rozbehla po vlnách a po pár minútach zakotvila na ostrove. Vyhrnuli sme sa von. Viacerí výletníci so sebou vliekli veľké piknikové koše, ale zopár turistov vyrazilo po chodníku na vrchol.

Ak niekoho fascinujú kamenné moria, tu by si prišiel na svoje. Deravé a ostré čierne sopečné skaly pokrývajú veľké plochy ostrova. Na kamenných moriach nie je veľmi pestré druhové zloženie. Kvitli na nich v podstate iba pohutukawy.

Po chvíli som si na široký chodník zvykol a zažiadalo sa mi zmeny. Odbočil som na Wilson's Park Track. Tento chodníček je užší a miestami ide poriadnou džungľou. Okrem stromových papradí tu na vlhkých miestach rastie veľká tráva so širokými listami. Chodníček sa dosť kľukatil, avšak vychodený a vyznačený bol dobre.

Jaskyne

Tesne pod vrcholom sú sopečné jaskyne. Ľudia skúmali asi 5 metrov hlbokú jamu, ale slabšie vychodený chodníček viedol ďalej. Pokračoval som podľa drevených stĺpikov a tie ma priviedli do hlbokého zárezu. Kam teraz? Keď som sa trochu porozhliadal, zbadal som v tmavom záreze svetlý fliačik. Aha ho, skalný tunel!

Opatrne som našľapoval, pretože som nemal žiadne svetlo. Nakoniec som si hlavu tresol o skalu iba raz, čo je v norme. Skalný tunel bol dlhý asi 20 metrov a za ním bol ďalší asi 15-metrový. Paráda.

Vrchol

Od jaskýň som vybehol na vrchol. Je na ňom vyhliadka na Auckland, ale aj betónový skelet nejakého opevnenia z vojny. Keď som si betónovú rárohu prezeral, pobehovala tam miestna prepelička. Snažil som sa ju odfotiť, bola však neskutočne rýchla a zatáčala v nemožných uhloch. Takmer sa nezastavila.

Rangitoto má výrazný sopečný lievik. Po jeho obvode vedie chodník, z ktorého sú pekné výhľady na lesy a na more. Veľmi pekné výhľady sú však aj z nového dreveného chodníka, ktorý sa vinie po východnom svahu sopky.

Mangrovy

Zbehol som k pobrežiu a chvíľu som si máčal nohy vo vode. V dnešnom teple mi to dobre padlo. Aj na pobreží sú skaly ostré, musel som si dávať pozor, aby som sa nepoškriabal. Ale aspoň som zistil, prečo je piesok na niektorých neďalekých plážach čierny.

Zaujímavé bolo, že spomedzi skál rástli kríky. Niektoré boli celé pod vodou, iné rástli vyššie. Mangrovy. Aj som odtrhol jeden plod a vyskúšal som, či sa nepotopí. Plával.

Na záver som sa ešte prešiel chodníčkom neďaleko móla. Je tam pomerne vlhko. Opäť tam vidno široké vysoké trávy a veľa rastlín je prichytených na stromoch. Snažil som sa odfotiť ďalšieho vtáka, ale neúspešne. Tunajšie vtáky sú veľmi zvedavé, ale neposedné.

Pri príchode nás strašili, že posledný trajekt odíde na minútu presne a na nikoho nebude čakať. Vraj, ak ho nestihneme, budeme na ostrove nocovať. Lenže keď bola loď už asi 200 metrov od móla, začala sa otáčať. Kapitán zahlásil, že sa musíme vrátiť pre dve oneskorené dievčatá.

Nový Zéland - Rangitoto 30/01/19 16:40 2 príspevky

Túra Okolo Teplého Vrchu V marci je v stredných polohách ešte sneh, preto som si naplánoval prechádzku do okolia Rimavskej Soboty. Lákala ma Malá Drienčanská jaskyňa, ktorá má tri vchody a široký komín, takže ju pri troche dobrej vôle možno zaradiť medzi “skalné okná, brány a tunely”. Po konzultácii s Dankou a s mapou som do programu zaradil Pokoradzské jazierka, Skalného Janka, Hikóriový porast, ruinu hradu Blh a PR Horný červený les. Zistil som však, že pešo za deň všetky atrakcie obehať nestihnem. Tak som sa do Malohontu vybral dvakrát. 07/04/19 Martin Knor Revúcka vrchovina, Juhoslovenská kotlina
Túra Hochschwab – Veľký Buchberg na snežniciach Najkrajšie výhľadové miesta sú holé nevysoké kopce obkolesené vysokými horami. Práve takýmto kopcom je Buchberg na severozápadnom okraji Hochschwabu. Keďže na jeho vrchol treba ísť tiahlym oblým hrebeňom, je ideálny na snežnice. Zajtra má byť jasno, hoci trochu veterno, s teplotou tesne pod bodom mrazu. Už niekoľko dní nesnežilo, takže môj program je jasný. Idem do Hochschwabu. 12/03/19 Martin Knor Svet
Túra Na rakúsko-česko-slovenské trojmedzie Vlani som si v snehovej metelici pozrel dropy na rakúsko-maďarsko-slovenskom trojmedzí a zostalo mi posledné, rakúsko-česko-slovenské. V minulosti som išiel po hrádzi Moravy pár sto metrov od trojmedzia, preto ma nelákalo ísť naň zo slovenskej strany. Čo tak vybrať sa naň z moravskej strany? Lužné lesy medzi Lanžhotom a Hodonínom sa mi páčili, tu by to mohlo byť podobné. 08/03/19 Martin Knor Záhorie, Česko

Túra Výstup na Radičinú a hradisko Martinček Jesennú dovolenku som naplánovala v kolibe u Dobrého pastiera, ktorá sa nachádza v známej-neznámej Čutkovskej doline pri Ružomberku. Ubytovali sme sa v útulnej izbičke s názvom "Návšteva na vidieku". Ráno som sa zobudila na klopkanie dažďových kvapiek na okenicu, otvorila som malinké okienko, z ktorého ma ovial príjemný horský vzduch s prímesou dažďovej vlhkosti. dnes Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč
Rada Turistika ako výkon a prostriedok rozvoja vytrvalosti 2. Turistika je jednou z najpopulárnejších voľnočasových aktivít. Venujú sa jej ľudia bez predošlej športovej skúsenosti, ale aj aktívni či vyslúžilí športovci. Na turistických chodníkoch stretávame celé rodiny, osamelých diaľkarov a ultramaratóncov. Asi sa nikto nebude sporiť, že táto voľnočasová aktivita má široký záber výhod pre tých, ktorí jej čaru podľahli. Okrem pobytu na čerstvom vzduchu, spoznávania prírody a okolitých zaujímavostí či kultúry, je turistika najmä športový výkon ako každý iný. A práve na športový rozmer turistiky, budú zamerané nasledujúce riadky. Nakoľko je článok určený čitateľom Hikingu, všeobecný pojem „turistika“ obmedzím na pešiu turistiku. včera Tomáš Deneš Zdravie
Túra Rokliny Cheile Turzii a Cheile Râmețului (ferrata) Dcéra sa po prvom ročníku vysokej školy rozhodla stráviť prázdniny dobrovoľníckou prácou v zahraničí. Jej výber padol na mesto Kluž (v 19. storočí by sme povedali Koložvár, áno - odtiaľ pochádza chýrečná koložvárska kapusta) na severozápade Rumunska. Keďže je to pomerne neďaleko, ponúkli sme sa, že jej zabezpečíme dovoz a odvoz. A tak sme jedného pekného piatkového rána začiatkom augusta sadli do nášho rodinného tátoša, oznámili mu, že ideme navštíviť jeho rodnú krajinu a štartujeme. 23/04/19 Juraj Švolík Svet

Nový Zéland - Rangitoto 30/01/19 16:40 2 príspevky
    • Nový Zéland (New Zealand, maorsky Aotearoa) - ostrov Rangitoto (Rangitoto Island) -

• max: 260 m n. m. – Rangitoto top

• leto

• 16.12.2018

• Auckland (trajekt) - Rangitoto (pristav)