Extra Aký bol rok 2018 – najlepšie články a novinky v obsahu

V roku 2018 sme publikovali 460 článkov od 70 autorov. V nasledujúcom prehľade som sa snažila vybrať z môjho pohľadu najzaujímavejšie články zo známych aj menej známych lokalít, vyšších pohorí, ale aj menej nápadných kopcov či dokonca nížin, s deťmi či bez nich, kratšie aj dlhšie túry. Pokiaľ vás zaujali ďalšie texty, ktoré sa do tohto prehľadu nedostali, budem rada, keď sa podelíte s vašimi tipmi v diskusii pod článkom.

Skôr než sa dostaneme ku konkrétnym článkom, spomenula by som ešte tri novinky roku 2018, ktoré považujeme v redakcii z obsahového hľadiska za dôležité.

Prvou z nich je spustenie samostatnej sekcie zameranej na turistiku s deťmi deti.hiking.sk. Už od spustenia na nej dokážeme bez problémov publikovať dva články týždenne, za čo patrí veľká vďaka autorom a autorkám, ktorí si popri starostlivosti o drobizg dokázali nájsť čas a podeliť sa so svojimi zážitkami vo forme túr alebo tipov v rubrike Rady. Medzi autormi sme s radosťou privítali viaceré maminy a tatinov, ktorí mali niekoľkoročnú prestávku od predcházajúceho publikovania klasických túr práve z dôvodu narodenia detí. Rovnako sa tešíme novým autorkám aj autorom, ktorí nám do tejto sekcie začali prispievať.

Druhou novinkou je spustenie podcastov, ktoré sú dnes obľúbeným formátom. Zatiaľ ste si tu mohli vypočuť tri rozhovory (tu, tu a tu), ďalšie sú v pláne od začiatku budúceho roka.

Treťou novinkou v obsahu je systematickejší návrat k horskej a enviromentálnej publicistike, ktorej sme sa v uplynulých rokoch nemohli venovať tak, ako by sme chceli, z časových dôvodov. V nedávnej dobe sme tak priniesli rozhovory s ochranármi Erikom Balážom a Martinom Hojsíkom, ktorí sa rozhodli vstúpiť do politických strán, venovali sme sa aj kauze výrubu na Devínskej Kobyle a snahe o väčšiu ochranu pralesov na Slovensku.

Pribúdali aj rozhovory s inými zaujímavými respondentmi, napríkad historikom Ivanom Bohušom, s novými chatármi spod Kráľovej hole či s víťazom Nízkotatranskej stíhačky.

Ak by ste mali nejaké námety, o čom by ste sa chceli aj na našich stránkach dočítať viac, budeme radi, ak nám napíšete do diskusie alebo na redakčný email.

Z najzaujímavejších článkov v roku 2018

S historickým kontextom

Pamiatkami Podduklianska III. Memento mori
Trojdielny seriál Pamiatkami Podduklianska od Henricha Tomáša, ktorý spojil turistiku s návštevou drevených kostolov a vandrovaním po stopách 1. svetovej vojny. Vedeli ste, že slovenský architekt Dušan Jurkovič naprojektoval 31 vojenských cintorínov?

Objavte zabudnuté stromy slobody
Hľadajú jubilejné háje a pamätníky z roku 1928
Tomáš Trstenský sa tento rok venoval pátraniu po tzv. jubilejné hájoch a lesoch, ktoré boli vysadné pri príležitosti 10. výročia existencie 1. ČSR. Rovnako aj po stromoch slobody, vysadených najmä v tzv. „osmičkových“ rokoch.

S deťmi

Juráňova dolina z Oravíc s trojročným dieťaťom
Daniela Mäkká s Maťkom nás vzali do atraktívnej tiesňavy v Západných Tatrách.

Vláčikom na Plavecký hrad
Zdeno Vasilišin skombinoval veľmi atraktívne lákadlá pre deti, motorový vláčik s hradnou zrúcaninou.

Sicília – tipy na výlety s dieťaťom 1. časť
Sicília neznamená len sa kúpať v mori, ale dá sa tu aj turisticky zabaviť. Dokonca aj dieťaťom, ako si vyskúšala Adushka Morongová.

Tatry a Fatry

Hrebeňovka Nízkych Tatier za 6 dní, 1. časť
Nízkotatranská klasika pokojným tempom za šesť dní od Paľa Timka.

Vysoké Tatry: Záverečná na Svinici
Poriadna, 32 km dlhá jednodňovka vo Vysokých Tatrách na jeden z odľahlejších štítov od Mišky Truhlíkovej.

Kútnikov kopec, Chabzdová a Tlstá hora
Krajinársky vďačná túra v severnej časti Veľkej Fatry od Rada Jurčinu.

Slavkovský štít v babom lete
Ako si v úvode túry zlomiť kostičku a potom sa vyškriabať na Slavkáč.

Menej známe končiny

Bradlové pásmo - skalky medzi Údolom a Kamenicou
Lukáš Varšík sa túlal atraktívnym bradlovým pásmom v Spišsko-šarišskom medzihorí.

Bachureň a Magura z Lačnova
Peťo Nový pofotil parádne Vysoké Tatry z málo známych vrcholov Bachureň a Magura:

Bralo na hranici VVP Lešť z Horného Tisovníka
V Krupinskej planine sa dá urobiť pekná túra na hranici VVP Lešť, túlala sa tu Danka Tomášiková.

Zákutia riečky Rudava a NCH Veľké Leváre
Veľká nadmorská výška nie je rozhodujúcim kritériom zaujímavej túry a tak by sme vás radi upozornili na túlanie sa popri riečke Rudava na Záhorí. Táňa Filipková sa zastavila aj v obci Veľké Leváre, známej svojou habánskou históriou.

Príbehy

Boro TomisAko sme bojovali v Roháčoch

Vlado PopluhárKeď mi Rysy jednu struhli

Zahraničné hory

Karnské Alpy - Hoher Trieb a Mauthen Klamm
Martin Knor opisuje prechod roklinou Mauthen Klamm v Karnských Alpách, alebo Canyoning v pyžame.

Potulky jesennou Grossglockner Hochalpenstrasse
Martina Haratíková sa túlala okolím panoramatickej Grossglockner Hochalpenstrasse.

GSB: Hviezdoslavova horáreň – Rabka Zdrój
Miroslav Svítek sa v dvojdielnom seriáli podelil so spoznávaním poľských Oravských Beskýd.

Szpiglasowy Wierch (Hrubý štít) na jar
Roman Matkovčík absolvoval parádny výstup v poľskej časti Vysokých Tatier.

Rady

Ako efektívne nabaliť cyklovozík

Ako vegánsky stravovať dieťa na túre

Z príbuzných odvetví

Lezenie

Východná Žeruchová veža – Kniha
Michal Mikuláš s Michalom Bašom preliezli známu cestu Kniha vo Vysokých Tatrách.

Cyklo

Sihlianskou planinou krížom-krážom za jeden deň
Nivou Moravy z Bratislavy do Skalice

Jaskyne

Četníkova svadba a jaskyňa Dezidera Horváta
Vladimír Prutkay nás zavedie do najväčšej jaskyne Strážova.

Ultra

Lavaredo ultra trail 2018
Reportáž Erika Hübnera z horského behu pod Tre Cime di Lavaredo:

Skialp

Maroko – Vysoký Atlas – Jebel Toubkal (4167 m)
Aj v Maroku sa dá skialpovať, viac napísal Maťo Ďuriš.