Hrad Červený Kameň a Podunajská nížina

Silvestrovský výstup z Častej na Kuklu

26. 01. 2019
Krátky návrh možného trávenia posledného dňa v roku, s cieľom popísať silvestrovský výstup, ktorý, aj keď bol bez krásnych zimných scenérií, poskytol možnosť znovu sa v tichu lesov Malých Karpát zamyslieť nad končiacim sa rokom, upevniť si to krásne v pamäti a to horšie sa snažiť vytesniť.

Dnes ráno na Silvestra 2018, ale aj počas predchádzajúcich dní, som na viacerých serveroch našiel články s tematikou týkajúcou sa “posilvestrovskej opice” a ako sa z nej najlepšie dostať. Nechcem týmto nikoho odhovárať o nasadení si poriadne peknej opice, iba chcem ukázať návod aspoň na príjemné, v lesoch Malých Karpát strávené predpoludnie.

Tradícia výstupov v posledný deň roka je takmer vo všetkých regiónoch Slovenska, pričom napríklad v našej obci Častá sú tradičné dva - jeden na Jelenec (Geldek, 694 m n. m.) a druhý, ktorý som dnes tiež absolvoval je na vrch Kukla (564 m n. m.).

Uvedené miesto je magicky spojené povesťou aj s nižšie položeným hradom Červený Kameň, kto ju nepozná môže sa s povesťou oboznámiť priamo na hrade počas prehliadky, prípadne si ju prečítate na MyPezinok.sme.sk.

Častá - Častianska dolina - hrad Červený Kameň - Maruša - Horná Píla - Papiernička - Zajačí jarok - Tri kopce - Kukla a späť

Výstup začína v Častej, kde príjemným, na rozbeh vhodným stúpaním sa dostaneme na Červený Kameň, z ktorého pokračujúcou cestou zasa schádzame k obci Píla pár zákrutami, ktoré domáci poznajú pod menom Maruša. Potom pohodlnou cestou prídeme k zariadeniu Papiernička, kde sa konečne ponoríme do malokarpatských lesov, pričom vo svižnom tempe míňame smerovníky Zajačí jarok a Tri kopce, kde sa stretávajú viaceré chodníčky a cestičky z Častej, Dubovej, Harmónie, Zochovej chaty a od Medvedej skaly. Tu si vyberieme chodník, ktorý nás pohodlným stúpaním privedie pred záverečnú, mierne príkrejšiu časť výstupu. Po ňom iba pohodlným hrebeňom prídeme až na samotný vrchol.

Keďže ide o dlhoročný tradičný výstup, stretáva sa tu veľa ľudí z okolitých obcí, ale aj zo vzdialenejších kútov, aby si čo-to opiekli na pripravenom udržiavanom ohníku, doplnili minuté tekutiny, vymenili si vzájomné priania do prichádzajúceho nového roka a poprípade si aj pochutili na obľúbených dobrotách, ktoré sa tam znenazdajky objavili.

Keďže dnes na vrchole a na rozhľadni taktiež fúkal nepríjemný vietor, po pár povinných fotografiách a rozlúčení s prítomnými je načase sa vybrať smerom naspäť. Ešte aj celou cestou dolu sa dá stretnúť veľa známych či neznámych a po srdečnom pozdravení “Ahoj”, už iba povzbudiť aj najmenších, ktorí vykračujú po svojich a netreba zabudnúť ani na tých, ktorí sa ešte iba nesú na chrbtoch svojich rodičov.

Záverečné prianie

Záverom si želajme spolu, aby sme aj takto o rok znovu mali možnosť sa stretnúť na tomto vrchole, prípadne počas roka aj na ďalších, či už v Malých Karpatoch, alebo v rámci nášho krásneho Slovenska.

Silvestrovský výstup z Častej na Kuklu 06/12/19 18:33 5 príspevkov

Túra Rudná magistrála 2: Tlstý javor – Stolica Druhá časť prechodu Rudnej magistrály, z Tlstého javora cez sedlo Zbojská na vrch Stolica s následným zostupom do Muránskej Zdychavy. Muránska planina, Veporské aj Stolické vrchy sú nádherným miestom, doteraz turisticky takmer neobjaveným. 05/12/20 Miloš Hajdin Muránska planina, Stolické vrchy, +
Túra Rudná magistrála 1: Zlaté Moravce – Detva V auguste 2020 sme sa spolu s partiou ďalších turistov vybrali prejsť Rudnou magistrálou. Moje postrehy a pár zážitkov z cesty som rozdelil do troch samostatných častí. Toto je prvá z nich, kde prejdeme zo Zlatých Moraviec do Detvy. 14/11/20 Miloš Hajdin Javorie, Ostrôžky, +
Cyklotúra Z Duklianskeho priesmyku na Devín na bicykloch 4 Krátka správa z dlhej trasy alebo dlhá správa z krátkej trasy... Posledný zo série štyroch článkov o cyklistickom prechode z Duklianskeho priesmyku na hrad Devín, ktorý je voľne inšpirovaný Cestou hrdinov SNP. V tejto časti prechádzame z Turčianskych Teplíc na hrad Devín. 29/10/20 Miloš Hajdin Biele Karpaty, Malé Karpaty, +

Túra Okolím Holíča Prešli dva týždne od mojej túry z Gbiel do Holíča, a keďže sa každoročná SKLADANIA nekonala pre operáciu jej organizátora, nič mi nebráni ísť dokončiť putovanie za zaujímavosťami Holíča a jeho okolia. Ani sychravé počasie, ani to, že sa ku mne nikto, napriek prísľubom, napokon nepridal. Pri prestupovaní v Kútoch som si aspoň zalomil palce s Bačom, ktorý pre zmenu išiel vlakom na Cerovú a potom na osadnú lúku pod Lipovým vrchom. dnes Miroslav Svítek Záhorie
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Túra Púchov - Lednica - Vršatec Je pol piatej pred večerom a začínam túru. Dnes to ani túra nebude. Potrebujem len dôjsť na miesto, kde strávim nasledujúcu noc. Ono vlastne ani nezačínam, kráčať som začal už o šiestej ráno v Považskej Bystrici. Len teraz sa odpojila na púchovskej, asi najnovšej železničnej stanici na Slovensku, polovica výpravy a nasadla na vlak. Tým sa zásadne mení charakter môjho putovania po turisticky zaujímavých miestach Považia. Navliekam ich ako perly náhrdelníka na šnúru mojej trasy. včera Vladimír Mikuš Biele Karpaty

Silvestrovský výstup z Častej na Kuklu 06/12/19 18:33 5 príspevkov
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)

• max: 564 m n. m. – Kukla

• min: 245 m n. m. – Častá

• zima

• 31.12.2018

• Prameň nad Zajačím jarkom

• Parkovanie možné v Častej, alebo na Červenom Kameni, autobusom do Častej, prípadne do obce Píla