Silvestrovský výstup z Častej na Kuklu

26.01.19
Krátky návrh možného trávenia posledného dňa v roku, s cieľom popísať silvestrovský výstup, ktorý, aj keď bol bez krásnych zimných scenérií, poskytol možnosť znovu sa v tichu lesov Malých Karpát zamyslieť nad končiacim sa rokom, upevniť si to krásne v pamäti a to horšie sa snažiť vytesniť.

Dnes ráno na Silvestra 2018, ale aj počas predchádzajúcich dní, som na viacerých serveroch našiel články s tematikou týkajúcou sa “posilvestrovskej opice” a ako sa z nej najlepšie dostať. Nechcem týmto nikoho odhovárať o nasadení si poriadne peknej opice, iba chcem ukázať návod aspoň na príjemné, v lesoch Malých Karpát strávené predpoludnie.

Tradícia výstupov v posledný deň roka je takmer vo všetkých regiónoch Slovenska, pričom napríklad v našej obci Častá sú tradičné dva - jeden na Jelenec (Geldek, 694 m n. m.) a druhý, ktorý som dnes tiež absolvoval je na vrch Kukla (564 m n. m.).

Uvedené miesto je magicky spojené povesťou aj s nižšie položeným hradom Červený Kameň, kto ju nepozná môže sa s povesťou oboznámiť priamo na hrade počas prehliadky, prípadne si ju prečítate na MyPezinok.sme.sk.

Častá - Častianska dolina - hrad Červený Kameň - Maruša - Horná Píla - Papiernička - Zajačí jarok - Tri kopce - Kukla a späť

Výstup začína v Častej, kde príjemným, na rozbeh vhodným stúpaním sa dostaneme na Červený Kameň, z ktorého pokračujúcou cestou zasa schádzame k obci Píla pár zákrutami, ktoré domáci poznajú pod menom Maruša. Potom pohodlnou cestou prídeme k zariadeniu Papiernička, kde sa konečne ponoríme do malokarpatských lesov, pričom vo svižnom tempe míňame smerovníky Zajačí jarok a Tri kopce, kde sa stretávajú viaceré chodníčky a cestičky z Častej, Dubovej, Harmónie, Zochovej chaty a od Medvedej skaly. Tu si vyberieme chodník, ktorý nás pohodlným stúpaním privedie pred záverečnú, mierne príkrejšiu časť výstupu. Po ňom iba pohodlným hrebeňom prídeme až na samotný vrchol.

Keďže ide o dlhoročný tradičný výstup, stretáva sa tu veľa ľudí z okolitých obcí, ale aj zo vzdialenejších kútov, aby si čo-to opiekli na pripravenom udržiavanom ohníku, doplnili minuté tekutiny, vymenili si vzájomné priania do prichádzajúceho nového roka a poprípade si aj pochutili na obľúbených dobrotách, ktoré sa tam znenazdajky objavili.

Keďže dnes na vrchole a na rozhľadni taktiež fúkal nepríjemný vietor, po pár povinných fotografiách a rozlúčení s prítomnými je načase sa vybrať smerom naspäť. Ešte aj celou cestou dolu sa dá stretnúť veľa známych či neznámych a po srdečnom pozdravení “Ahoj”, už iba povzbudiť aj najmenších, ktorí vykračujú po svojich a netreba zabudnúť ani na tých, ktorí sa ešte iba nesú na chrbtoch svojich rodičov.

Záverečné prianie

Záverom si želajme spolu, aby sme aj takto o rok znovu mali možnosť sa stretnúť na tomto vrchole, prípadne počas roka aj na ďalších, či už v Malých Karpatoch, alebo v rámci nášho krásneho Slovenska.

Silvestrovský výstup z Častej na Kuklu 01/02/19 10:11 4 príspevky

Reportáž Hrebeňom Malých Karpát alebo Od Mohyly k Mohyle Ivanka pri Dunaji je jedným z miest, kde sa nachádza Mohyla gen. M. R. Štefánika, druhým miestom kde sa nachádza monumentálna Mohyla je Bradlo pri Brezovej pod Bradlom. V prvé májové dni sme sa ich rozhodli spojiť turistickým pochodom, s cieľom na celonárodnej spomienkovej slávnosti pri príležitosti 100 rokov od tragického úmrtia generála Štefánika. 15/05/19 Miloš Hajdin Malé Karpaty, Myjavská pahorkatina
Túra Vysoká - okruh zo Zochovej chaty Konečne po týždni chladnejšieho a daždivého počasia bolo ohlásené krajšie počasie na nedeľu 17. marca, s tým, že okolo obeda by malo svietiť slnko a malo by byť konečne pekne. S chuťou na príjemný pohyb v prírode sme si za cieľ potulky vybrali už po niekoľkýkrát druhý najvyšší vrchol Malých Karpát – Vysokú (754 m). 11/04/19 Miloš Hajdin Malé Karpaty
Pozvánka Pochod od Mohyly k Mohyle Budeme radi ak sa pridáte na turistický pochod "Od Mohyly k Mohyle" v dňoch 1. až 4. mája 2019, ktoré sa bude konať pri príležitosti 100. výročia smrti generála Milana Rastislava Štefánika. Začiatok túry je v Ivanke pri Dunaji a koniec túry bude na Mohyle na Bradle. 23/03/19 Miloš Hajdin Iné

Recenzia Fjällräven Keb 52 – celoročný trekkingový batoh Tohtoročná novinka medzi trekingovými batohmi Fjällräven ponúka odolný a nepremokavý materiál Bergshell, ktorý má aj horolezecký špeciál Bergtagen 38. V prípade Kebu ale nie je jediným materiálom, je tu zastúpený aj G-1000. Pri pohľade na chrbtový systém zaujmú na prvý pohľad aj tvarované drevené výstuhy. Určenie tohto batohu je celoročné, orientované na náročnejší treking. Je k dispozícii v dvoch veľkostných variantoch – 52 a 72 litrovom. Vyskúšal som menší z nich. dnes Ľubomír Mäkký Batohy
Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. včera Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. 19/08/19 Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +

Silvestrovský výstup z Častej na Kuklu 01/02/19 10:11 4 príspevky
    • Malé Karpaty (CHKO Malé Karpaty)

• max: 564 m n. m. – Kukla

• min: 245 m n. m. – Častá

• zima

• 31.12.2018

• Prameň nad Zajačím jarkom

• Parkovanie možné v Častej, alebo na Červenom Kameni, autobusom do Častej, prípadne do obce Píla