Reportáž

Plavecká jaskyňa – deň otvorených dverí

31.01.19

V roku 2018 to bolo 30. 12. v nedeľu. Ak by ste nevedeli, kde jaskyňu hľadať, tak je severne od Plaveckého hradu, asi 100 - 150 m od cesty. Okrem návštevy jaskyne je možné pod jaskyňou si zakúpiť suvenír, varené víno, čaj, podáva sa aj kapustnica a kto chce, môže prispieť jaskyniarom na ich aktivity. Vládne tu dobrá atmosféra, ľudí prišlo dosť a náladu spríjemňuje aj živá hudba. Ako som sa dozvedel, z roka na rok sa podujatie stáva populárnejším.

My sa ešte pred prehliadkou jaskyne v rámci čakania na ostatných vyberáme pozrieť vstup do neďalekej Plaveckej priepasti (čo je ďalšia nádherná jaskyňa, 70 m hlboká priepasť s krásnou kvapľovou výzdobou dole - až taká krásna a jemná, že aj jaskyniari sa pred vstupom do týchto častí vyzúvajú ďalej idú len v ponožkách, dĺžka jaskyne je 335 m). Dnešný vstup je na mieste dávneho ponoru vodného toku, ktorý tiekol z oblasti, kde je dnes len prudký svah dole, čo svedčí o inverzii reliéfu (dnešná nížina bola kedysi vyššie ako súčasný kopec). Portál je prístupný aj pre turistov, môžete zísť rebríkom dole asi 10 metrov a tam sa nachádza uzáver jaskyne.

Prehliadky Plaveckej jaskyne v rámci dňa otvorených dverí sú robené v dvoch okruhoch.

Spodné poschodie

Jednoduchá trasa aj pre deti (aj keď deti sa dostanú všade, aj do úzkych plaziviek) či seniorov vedie zväčša po častiach jaskyne známych už v 19. storočí. Sú tu prezentované aj niektoré nálezy kostí. Sprievodca rozpráva o histórii jaskyne i o najnovších objavoch, na stenách je množstvo nápisov, aj z 19. storočia. Plavecká jaskyňa je známa už od 18. storočia (1790) a bola objavená mladým pastierom oviec, keď sa mu tu niekde vraj prepadla ovca. Pôvodný vstup je kúsok od dnešného vstupu. Ten bol prerazený začiatkom 19. storočia a jaskyňa bola Pálffyovcami sprístupnená ako vôbec prvá jaskyňa v Uhorsku.

Horné poschodie

Prehliadka „novších častí“ jaskyne objavených a sprístupnených jaskyniarmi z Plaveckého Podhradia. Do horného poschodia sa dostanete po rebríku a následnom vyšplhaní po krátkej asi 2- až 3-metrovej kamennej platni. Tu už je dobré a žiadúce mať vhodné oblečenie a prilbu s čelovkou. Pohybovať sa tu budete na jaskyniarsky spôsob (t. j. aj štvornožky či plazením a prepchávaním sa). Je tu krásna výzdoba, stalagmity, stalagtity aj stalagnáty, nádherné steny pokryté bielučkým sintrom, miestami jemným ako huba. Išiel som s jaskyniarmi z trnavského klubu, takže sme kade-tade nakúkali a preliezali. Sám objaviteľ nám ukázal cestu k jeho najnovšiemu objavu (po dlhom a náročnom prekopávaní úzkej pukliny), naozaj nádhernej sienke (volá sa Pjetka - t. j. päťka po záhorácky, bola to totiž sonda číslo 5...), ale dnes sme tam nešli – ide sa tam 20-metrovou úzkou plazivkou, ešte sem niekedy musím prísť...

Urobíme si okruh a rovnakým rebríkom ideme späť dole. Výzdoba bola nádherná, množstvo jemného bieleho sintru, viacero puklín. Neviem, či sa všade kopalo, je tu stále možnosť objavu ďalších priestorov.

Cestou von si ešte odskočíme do jednej spodnej chodby, kde sa tiež nachádza podobná biela výzdoba. Inak, celková dĺžka jaskyne je približne 1 kilometer a patrí k najkrajším podzemným priestorom v Malých Karpatoch.

Ak máte jaskyne radi, určite si rezervujte čas na konci roka na návštevu podujatia. O presnom termíne budú jaskyniari Plavecké Podhradie informovať na FB Jaskyniari Plavecké Podhradie a tiež na webovej stránke klubu.

Plavecká jaskyňa – deň otvorených dverí 29/03/19 18:42 5 príspevkov

Extra Tribečské trhliny – tie skutočné… V istom zmysle sa za trhliny dajú považovať aj jaskyne, nie? Tak sa zveziem na vlne záujmu o pohorie a predstavím vám najväčšie skutočné “trhliny” Tribeča. Aj keď Tribeč patrí medzi jadrové pohoria i tu sa nájdu krasové oblasti a v nich jaskyne. V pohorí je evidovaných 55 jaskýň (vrátane niekoľkých zaniknutých, odťažených) a isto sa ich ešte pár nájde. V nasledovných riadkoch opíšem len najväčšie a pár ďalších (náhodný výber). Vopred sa ospravedlňujem za skromnú fotodokumentáciu, väčšinou som nefotil… 13/03/19 Vladimír Prutkay Jaskyne
Reportáž Plavecká jaskyňa – deň otvorených dverí Pre turistov, ktorí sa radi pozrú aj na miesta zvyčajne skryté, sú rôzne dni otvorených dverí ideálnou príležitosťou. Pre jaskyniarov je to zároveň možnosť pochváliť sa výsledkami svojej práce a spropagovať svoju činnosť. V neposlednom rade si turista môže vyskúšať pohyb v jaskyni a jaskyniari nájsť nových nadšencov do tímu. Veľkou udalosťou je tiež deň otvorených dverí v Plaveckej jaskyni, organizovaný jaskyniarskym klubom z Plaveckého Podhradia. Koná sa viac-menej pravidelne vždy na konci roka. 31/01/19 Vladimír Prutkay Jaskyne
Extra Četníkova svadba a jaskyňa Dezidera Horváta Na jar tohto roka som sa zúčastnil Kamzíkfestu v Nových Zámkoch, poriadaného miestnym turistickým klubom Kamzík. Mimo iného ma zaujala aj mimoriadne zanietená prezentácia o jaskyniarstve od Borisa Blaškoviča zo speleoklubu Strážov. Vypýtal som si kontakt a ozval sa s tým, že by som si chcel pozrieť nejaké voľne neprístupné jaskyne, resp. by som sa možno aj venoval jaskyniarstvu (keď zistím, aké to je, či nebudem mať klaustrofóbiu a pod.)... 24/10/18 Vladimír Prutkay Jaskyne

Príbeh Divný sen Vlastne to ani žiadny vander nebol. To som si len tak zmyslel, že sa už akosi dlho poflakujem doma, a tak, keď som videl celkom slušnú predpoveď počasia, požiadal som v robote o dovolenku na dva dni a vyrazil som. Naozaj mi v podstate o nič nešlo. Cítil som sa len akýsi usedený a unudený, no a hlavne sa mi žiadalo vypadnúť. Vypadnúť z domu a aspoň trošku sa potúlať po horách a lúkach, posedieť si pri výhľadoch, prespať vonku, dať si v neznámej krčme pivko, prehodiť slovko či dve s krčmárom alebo miestnymi korheľmi a prespať niekde, kde budem môcť celú noc počúvať len hlasy prírody. Máte aj vy niekedy pocit, že už v meste asi nevydržíte? Ja som ho mal práve vtedy. Dcéra ma zaviezla ráno na stanicu do Sudoměříc, tam som nastúpil na vlak a odviezol sa do Vrboviec, kde bola moja vlaková konečná. Vedel som, že domov je to len asi 35 - 40 kilometrov a že ak sa nebudem hnať, bude to fajný relax na dva dni. A tak som vyrazil. dnes Boro Tomis Príbehy
Túra Zimná túra na Brnčalku so 6-ročným dieťaťom Šesťročné dieťa, ktoré je už niekoľko rokov "obeťou" svojich turistikou posadnutých rodičov, zvládne už pomerne veľa a už – a zároveň zatiaľ – s radosťou. Vo Vysokých Tatrách počas letnej turistickej sezóny zvládne pohodlne túru snáď na každú horskú chatu. Ale čo v zime? Pokiaľ je chodník prešliapaný alebo nie je veľa čerstvého – ako tomu bolo v januári 2018 – je dobrým cieľom Chata pri Zelenom plese, tzv. Brnčalka. včera Ľubomír Mäkký Vysoké a Belianske Tatry
Túra Výstup na Radičinú a hradisko Martinček Jesennú dovolenku som naplánovala v kolibe u Dobrého pastiera, ktorá sa nachádza v známej-neznámej Čutkovskej doline pri Ružomberku. Ubytovali sme sa v útulnej izbičke s názvom "Návšteva na vidieku". Ráno som sa zobudila na klopkanie dažďových kvapiek na okenicu, otvorila som malinké okienko, z ktorého ma ovial príjemný horský vzduch s prímesou dažďovej vlhkosti. včera Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč