Lavička s výhľadom
Lavička s výhľadom Zatvoriť

Bežky Bežkami k vyhliadke pri buku

Vybrali sme sa za snehom do lyžiarskeho strediska Donovaly, v ktorom bola záruka snehovej nádielky. Cestou zo Starých Hôr sme obdivovali zasneženú Krížnu s pocukrovanou Majerovou skalou. Prichádzali sme do strediska, ktoré bolo preplnené ľuďmi. Predstavovala som si ako vyzerala táto lokalita v minulosti, keď tu stálo pár tradičných domov s malebnými verandami, citlivo vsadenými do prírodného prostredia...

1 deň
zima – 27.12.2018
Starohorské vrchy (ochranné pásmo Národného parku Nízke Tatry)
  • Najvyšší bod: 1095 m n. m. pod Hrubým vrchom
  • Najnižší bod: 983 m n. m. Donovaly
Donovaly
Donovaly (bus, veľké záchytné parkovisko v sedle)
» č.1084 Veľká Fatra (1:50.000)

Z predstáv som sa vrátila do reality zastavaného územia s obrovskými hotelmi, ktoré uberajú na pocite genius loci miesta. Ja som si vybrala potulky zasneženou prírodou v tichu hôr. Prechádzali sme osadou Polianka, kde nájdete tradičné domčeky, ktorých strechy boli pokryté snehovou perinkou. Z čarokrásnej osady sme na bežkách stúpali hore do kopca, z ktorého sa nám naskytli výhľady na Donovaly. Dostali sme sa do rozprávkovo zimnej prírody, v ktorej sme vdychovali svieži horský vzduch zo smrekov, ktoré boli odeté do zimného šatu. Snehová perinka sa na konároch len tak prehýbala a dotvárala kúzelnú scenériu.

Donovaly – Polianka – lúka Hrivkov – Močiare – traverz Hrubého vrchu – Marková – Jačmenisko – Dlhá lúka – prameň Pri javore – Bully – Donovaly

Dobre sa mi na bežkách svišťalo takýmto úsekom. Prechodom zasneženou cestičkou sme si užívali neskutočný pokoj a ticho hôr, ktoré bolo miestami prerušené šuchotom lyží-bežiek. Ideálne nenáročné miesto pre bežkárov, ktorí si po vianočných dobrotách prevetrajú hlavu a rozhýbu telo. Prechádzali sme cez veľkú lúku pod Hrubým vrchom a pristavili sme sa pri lavičke s výhľadom na zasnežený Panský diel (1100 m).

Klesali sme k lesíku smerujúc na Šachtičky, a keďže sme sa chceli dostať k vyhliadke, navrhla som vystúpiť hore na lúku. Vietor pridával na sile, pod ktorou som sa musela zaprieť lyžami do snehu. Ošľahaní vetrom sme sa dostali k vytúženému miestu. Pri vysokánskom buku sme si z lavičky užívali výhľady na zasneženú krajinársku scenériu Veľkej Fatry so skalnou hradbou Čierneho kameňa (1479 m) a Krížnej (1574 m), ktorá boli v oblakoch, a impozantnú skalnú pyramídu Majerovej skaly.

Vystúpili sme na hornú lúku, z ktorej sme sa kochali výhľadmi na Pohronie a Panský diel osvetlený poludňajším slnkom. Pochutili sme si na vianočných koláčikoch a zahriali sme sa zázvorovým čajom. Zišli sme k rázcestníku, kde boli výhľady na posnežený Zvolen (1403 m). Na tomto mieste sa môžete rozhodnúť, či budete pokračovať bežkárskou traťou naspäť na Polianku, alebo, ako sme sa rozhodli my, prejsť cez malebnú osadu Bully.

Peknou lesnou zasneženou cestičkou sme sa dostali do romantickej osady, v ktorej sme obdivovali pekné dreveničky. Z Donovál sme pokračovali do horského strediska Šachtičky, kde sme vyzdvihli zbytok našej partie, ktorá z Donovál pokračovala na bežkách na sedlo Šachtičky (949 m). Fotila som majestátnu hradbu Ľubietovského Vepra (1338 m) osvetlenú podvečerným slnkom. Som rada, že som mohla stráviť pekný zimný deň na bežkách v prírode Starohorských vrchov.