Na lúke s výhľadom
Na lúke s výhľadom Zatvoriť

Túra Náučný chodník Jakub nad Banskou Bystricou

Už dlhšiu dobu ma lákala lokalita nad dedinkou Jakub. Pri prechode údolím Bystrice môj pohľad smeroval na strmé svahy a lúky so starými ovocnými stromami. Počas vianočných sviatkov sme sa rozhodli preskúmať lokalitu, ktorou vedie náučný chodník Jakub.

1 deň
zima – 29.12.2018
Starohorské vrchy (ochranné pásmo Národného parku Nízke Tatry)
  • Najvyšší bod: 512 m n. m. Roháčovo, Dolinky
  • Najnižší bod: 370 m n. m. Banská Bystrica, mestská časť Jakub
  • Mapa: Otvoriť mapu v novom okne
Banská Bystrica (vlak, bus, MHD) - Jakub (bus, MHD)
» mapa momentálne nie je v ponuke

Jakub

Jakub bola pôvodne malá dedinka, nazvaná po treťom apoštolovi. Už od 13. storočia tu stojí kostol zasvätený svätému Jakubovi. Premiestnili sme sa do mestskej časti Banskej Bystrice, hľadajúc náučný chodník (prevýšenie 100 m a dĺžka 2,1 km). Vydali sme sa lesnou cestičkou ponad dedinu cez železničný podjazd a stúpali sme do strmého kopca. Počasie nebolo typicky decembrové, skôr jarné a aj som sa cítila unavená, žeby jarná únava?

Banská Bystrica, časť Jakub – Hruška pod Baranovom – Rovne – Roháčovo – Jakub

Výšku sme nabrali celkom rýchlo a ocitli sme sa v lese, kde som zbadala vo svahu nad nami majestátne lane, ktoré sa na nás letmo pozreli a následne sa nám stratili z dohľadu v hustom bukovom lese. Bola som si istá, že tadiaľto náučný chodník nevedie, ale mala som chuť preskúmať, čo nás čaká ďalej. Ocitli sme sa v prírodnej rezervácií Baranovo, v ktorej sa nachádzalo množstvo balvanov pokrytých sviežo zeleným machom.

Rozhodli sme sa nepokračovať ďalej, nech majú zvieratá svoj zimný kľud a opäť sme začali hľadať "skrytý" náučný chodník. Potrápili sme sa, kým sme ho nakoniec našli, ale oplatilo sa hľadať správnu cestu. Kráčali sme od neskorogotického kostola svätého Jakuba Apoštola z roku 1318 (v kostole sa nachádza zvon z roku 1486). Prechádzali sme cez most ponad potok Bystrica a za poslednými domami sme nakoniec uvideli náučnú tabulu s mapkou, ktorá popisuje prechod chodníka.

Upútala ma pekná drevená tabuľa, označujúca územie NATURA 2000. Prečítali sme si zaujímavosti o lokalite. Stúpali sme úzkym chodníčkom cez zarastajúcu lúku s rôznymi kríkmi a stromami. Vstúpili sme do lesa, z ktorého sme sa dostali na rozľahlé lúky, ktoré boli vyzdobené starými ovocnými stromami.

Ukázali sa nám výhľady na Kremnické vrchy, ktoré boli v oblakoch, Laskomer s rozhlasovým (Slobodným slovenským) vysielačom a pod nami pekný svätojakubský kostolík a zaujímavé skaly Pavelcovo naproti. Kochali sme sa výhľadmi na zasnežený Malý Šturec, Kotolnicu, Vápenicu a obzvlášť ma zaujal zasnežený kopec pripomínajúci pyramídu, vypínajúcu sa v strede vrchov.

Z lúky sme vstúpili opäť do lesa s čarokrásnymi bukmi divokých tvarov so sviežo zeleným machovým kobercom. Lúky s remízkami ukončili našu príjemnú prechádzku. V Rozprávkovom dome pod Urpínom sme si vychutnali kávičku s výhľadom na historickú časť Banskej Bystrice a okolité hory.

Náučný chodník Jakub

Náučná trasa obsahuje jedenásť zastávok a päť informačným tabúľ, ktoré vás oboznámia, že lokalita je významná výskytom štrnásť druhov vzácnych vstavačovitých rastlín s ich najväčším druhom vstavačom purpurovým.

Chránený areál Jakub je tvorený dolinkou Roháčovo. Bol vyhlásený v roku 1999 s rozlohou 12,7043 hektára. Po geologickej stránke je tvorený vápencami a bridlicami. Dôvodom vyhlásenia je ochrana teplomilnej flóry s výskytom väčšieho počtu druhov z čeľade vstavačovité - kamienka modropurpurová.

Vďaka svojim prírodným hodnotám bol chránený areál Jakub zaradený do sústavy chránených území európskeho významu NATURA 2000. Ide o ochranu lokality s bohatým zastúpením teplomilných až xerotermných druhov rastlín a živočíchov, najmä hmyzu. Zaujímavosti lokality: chránené rastliny sedemnástich druhov orchideí, lesostepný charakter lokality, pestré a rozmanité teplomilné spoločenstvá rastlín a živočíchov.

Nachádza sa tu chránený strom - hruška pod Baranovom, vyhlásený z vedeckých dôvodov v roku 1988. Je to 18 metrov vysoká a 200 rokov stará hruška planá s obvodom kmeňa 255 cm.

Baranovo

Územie európskeho významu s výmerou 790 ha. Zaznamenaných bolo celkovo 25 druhov orchideí, špecifická vegetácia viažuca sa na skalné sutiny, čerešňa mahalebková, múrovník lekársky, jazyk jelení, tis obyčajný. Vyskytuje sa tu medveď hnedý, rys ostrovid. Bohato zastúpená skupina vtákov (mucháriky, ďatle, včelár lesný), hmyz (modlivka zelená, roháč obyčajný) a lesné porasty s pestrým drevinovým zložením.