Pacific Crest Trail
Pacific Crest Trail Zatvoriť

PR Keď je chôdza liekom, zábavou aj učiteľom

Viacerí sa zhodujú na tom, že pešia turistika je ako druh terapie. A zo štatisticky je známe, že častokrát sa na dlhé púte a túry vydávajú práve ľudia, ktorí niečo nemajú vnútorne poriešené veriac, že toto je odpoveď. Veď si len spomeňme na Reese Whiterspoon z filmu Divočina. Prečo to robia? Pretože je známe, že príroda lieči. A tak sa za pochodu akosi lepšie riešia otázniky, ktoré si v sebe nesieme.

A pokiaľ aj na nič svetoborné neprídeme, minimálne si vyčistíme myseľ a sústredíme sa počas túry iba na základné životné potreby, akými sú jedlo, potreba byť v teple a spánok.

Samozrejme, nie je to zákonite pravidlom. Niekedy sa na stovky kilometrov dlhú túru vyberú ľudia, ktorí proste turistiku milujú natoľko, že im neprekáža byť na cestách niekoľko týždňov či mesiacov a absolvovať pritom neuveriteľnú cestu. My vám dnes predstavíme viacerých dobrodruhov, pre ktorých by bola bežná túra z Hrebienka na Téryho chatu iba taká jednohubka.

800 km do Santiago de Compostela

Do španielskeho Santiaga prúdi viacero typov nadšencov. Niektorí sa pridávajú iba na posledné úseky púte, niektorí ju prejdú celú, čo v praxi znamená približne 800 kilometrov v nohách. K tej druhej skupine patrí aj Vladka. Ona je práve v tej skupine ľudí, ktorí si chceli touto cestou vyčistiť myseľ a ako sama vraví, touto púťou sa znovuzrodila. V rámci tejto cesty prešla denne aj 45 kilometrov a jej vlastnými slovami povedané, chôdza sa jej stala liekom aj učiteľom. Táto trasa je aj napriek tomu, aká je dlhá, pekne prispôsobená turistom jednoduchými ubytovňami, kde môžete po celodennej túre prespať, a preto čakajte síce dlhú a namáhavú túru, v žiadnom prípade však nejde o divočinu a nebezpečenstvo z bivakovania vo voľnej prírode. Na tejto trase sú už dokonca aj miestni na prúdy pútnikov zvyknutí a častokrát vám okrem úsmevu, venujú aj nejaké to občerstvenie. Len tak pre zaujímavosť, túto trasu prešiel aj Paulo Coelho, ktorý o nej napísal román Pútnik z Compostely (Mágov denník).

4286 km z Mexika do Kanady

Kým pešia púť do španielskeho Santiaga by sa dala nazvať civilizovanou a značne mysliacou na pútnikov, ktorí ňou kráčajú, PCT alebo Pacific Crest Trail je z úplne iného súdka. Časť tejto etapy prechádzala práve Reese Whiterspoon v spomínanom filme Divočina. Tu sa nemôžete spoliehať na nikoho a nič, iba sám na seba. Musíte kalkulovať s každým gramom v ruksaku, musíte si vypočítať, kde je najbližší zdroj vody a či máte dostatočné zásoby, zároveň sa musíte pripraviť na nepredvídateľnosť akýchkoľvek situácií a rátať s tým, že počasie sa môže zmeniť zo dňa na deň. Milo Daníšek je prvým Slovákom, ktorý túto cestu prešiel spolu so svojím českým kamarátom. Táto cesta prechádza celkovo cez sedem národných parkov, míňa stovky jazier a kým na začiatku bojujete s horúčavou púšte, onedlho sa boríte snehom, ktorý vás neuveriteľne spomaľuje. Milovi to trvalo prejsť 174 dní. Celkové prevýšenie danej trase je 100 km a ako vraví sám Milo, musíte mať síce fyzickú kondičku, ale dôležitá je najmä psychická odolnosť. Nie je totiž jednoduché byť vystavený zoči-voči nevyspytateľnej divočine a neopúšťať sa.

31 dní naprieč Slovenskom

Pokiaľ si vravíte, že nechcete za turistikou cestovať cez pol zemegule, máme pre vás tip. Pretože nie, naozaj nemusíte cestovať ďaleko, aby ste zažili dobrodružstvo, pokiaľ máte záujem stráviť týždne na cestách, spať pod holým nebom a pritom stále používať na presuny iba svoje nohy. Cesta SNP začína v Duklianskom priesmyku na severovýchode Slovenska a končí na Devíne. Lukáš Lacko ju spolu s priateľkou absolvovali za 31 dní, pričom ide približne o 750 kilometrov. Ich spoločníkom, talizmanom či neoddeliteľnou súčasťou výbavy počas cesty sa stal aj melón, ktorý si niesli v ruksaku so sebou. Pýtate sa prečo práve melón?

Pokiaľ máte viacero zvedavých otázok, príďte sa pozrieť 8.-10. marca do DK Ružinov v Bratislave, kde bude prebiehať ďalší ročník cestovateľského festivalu Cestou necestou. So svojimi prednáškami tam vystúpia všetci spomínaní turisti. Okrem nich vás čaká viac ako 50 prednášok o cestách zo všetkých svetových kontinentov. Stačí si prejsť kompletný program, ktorý nájdete na webovej stránke festivalu a vybrať si svojho favorita.