Bežky

Zimná rozprávka na Chate Hostinec

10.03.19
V jednu peknú zasneženú sobotu sme sa vybrali do horskej obce Králiky, ktorá leží v nadmorskej výške 648 metrov. Cestou sme sa zastavili v Tajove, kde sme si pozreli chránený strom tis obyčajný, ktorého kmeň má obvod 168 cm, výška stromu je 12 metrov a vek 100 rokov.

Pristavili sme sa pri rodnom dome Jozefa Gregora Tajovského v centre obce. Nachádzajú sa tu expozície:

• história obce Tajov,
  • Jozef Murgaš, priekopník rádiotelegrafie,
  • život a dielo Murgaša a Tajovského.

Pamätný dom bol postavený v roku 1799 a je kultúrnou pamiatkou. Pokračovali sme do Kremnických vrchov, ktoré sú rajom bežkárov. Tešili sme sa, že si dobre zabežkujeme a rozhýbeme naše telá a doprajeme si aktívny oddych v horách, ktorý má priaznivé účinky aj na duchovnú oblasť: rozjímania, meditácie v prírode a prísunu energie, ktorá vychádza z hôr. Človek tu nemusí nič riešiť, sústredí sa len na prítomný okamih, ktorý si užíva.

Králiky – rázcestie pod Zlatou studňou – sedlo Tri kríže (1180 m) – Chata Hostinec (1150 m) a späť

Nasadili sme si bežky a začali sme stúpať hore do kopca, z ktorého sme prechádzali zasneženou tzv. králickou zvážnicou. Ukázali sa nám výhľady na okolité vrchy Malachovského predhoria pokryté snehovou perinkou. Pohybom som sa dobre zahriala až som mala červené líca od mrazu.

Na ráczestí pod Zlatou studňou sme sa zahriali teplým čajom a užívali sme si pobyt v rozprávkovom zimnom kráľovstve. Obdivovali sme pocukrované stromy pokryté hrubou vrstvou snehu. Bežkári prechádzali popri nás s hlavou sklonenou do svojej stopy nevnímajúc čarokrásnu prírodu, ale niektorí sa zastavili a zachytili fotoaparátom zimné výtvory umelkyne prírody.

Naša ďalšia zastávka bola v sedle Tri kríže, kde stojí trojramenný dubový kríž vysoký 5,5 metra. Naskytol sa nám výhľad na zimnú krajinársku scenériu. Svišťali sme nádherným úsekom v lesnom chráme zahaleným snehovým závojom, vysokánske posnežené stromy nás objímali z oboch strán. Cítila som sa tu ako v rozprávke Mrázik.

Slniečko vytvorilo zo snehu kryštálikov prírodné diamanty. Snehové vločky padali a vyzerali ako biele chumáčiky páperia. Pohľad na sneženie pôsobil upokojujúco. Príroda pokojne spí pod bielou perinkou a všetko je stíšené, ľudia akoby zázrakom sú milší a vysmiati. Pomaly sme sa blížili k turistickej chate Hostinec, ukrytej hlboko v horách, ďaleko od civilizácie.

Čakal ma posledný úsek zjazdík rovno k chate, ktorý som zakončila elegantným pádom pred veľkým množstvom bežkárov. Chatka na mňa pôsobila ako z rozprávky Perníková chalúpka. Vstúpili sme dovnútra chaty, ktorá bola preplnená bežkármi a ovialo nás teplo ako v saune. V krbe praskal oheň, ktorý sálal teplo.

Pochutili sme si na kapustnici a kávičke. Z okienka sme pozerali na padajúci sneh. Interiér chaty je vyzdobený historickými fotografiami chaty, ktorá v minulosti slúžila unaveným furmanom ako prícestný hostinec. Ako spomienku na pôvodné využitie objektu chatu nazvali Hostincom. Voľakedy tu premával poštový dostavník medzi Banskou Bystricou a Kremnicou.

Nechcelo sa nám odísť z kúzelného miesta, ale už sa pomaly schyľovalo k večeru. Cesta naspäť nám ubehla celkom rýchlo, svišťali sme dolu králickou zvážnicou až do Králik. Strávili sme nádherný zimný deň v čarokrásnej prírode Kremnických vrchov a rada sem opäť zavítam.

Zimná rozprávka na Chate Hostinec 12/03/19 20:10 2 príspevky

Túra Prírodná rezervácia Peliny a Vinice Prijala som pozvanie na pobyt v českom mestečku Vysoké Mýto počas pracovného jarného týždňa s partiou vysmiatych chalanov, pre ktorých to bola služobná cesta a pre mňa dovolenka. Vyrazili sme ráno o pol šiestej do Mejta. Vysoké Mýto leží na rieke Loučné v orlickom kraji v nadmorskej výške 289 m. Mesto bolo založené v 13. stor. kráľom Přemyslom Otakarom II. Dominantou mesta je gotický chrám sv. Vavřinca, Chocenská, Pražská a Litomyšlská brána. Je tu najväčšie štvorcové námestie v Českej republike (2 ha) a najväčší podnik na výrobu autobusov Iveco. dnes Tatiana Filipková Svet
Túra Krásy odľahlých Bukovských vrchov za dva dni Poloniny nás už dlhšiu dobu lákali, ale vzhľadom na ich vzdialenú polohu sme sa do týchto končín nedostali. V jeden pekný marcový večer sme sa vybrali na prednášku "Poloniny, miesto zabudnuté v čase", ktorú organizovala cestovná kancelária. Boli sme veľmi zvedaví, pretože oblasť bola pre nás neznáma. Ján Dobšovič nám predstavil Poloniny a prebehlo tiež premietanie filmu Vlčie hory, kde sa nám predstavil známy ochranár Erik Baláž. Obdržali sme leták o 5-dňovom augustovom zájazde do Polonín, na ktorý sme sa po krátkom rozhodovaní prihlásili. 02/06/19 Tatiana Filipková Bukovské vrchy
Túra Výstup na Radičinú a hradisko Martinček Jesennú dovolenku som naplánovala v kolibe u Dobrého pastiera, ktorá sa nachádza v známej-neznámej Čutkovskej doline pri Ružomberku. Ubytovali sme sa v útulnej izbičke s názvom "Návšteva na vidieku". Ráno som sa zobudila na klopkanie dažďových kvapiek na okenicu, otvorila som malinké okienko, z ktorého ma ovial príjemný horský vzduch s prímesou dažďovej vlhkosti. 25/04/19 Tatiana Filipková Veľká Fatra a Choč

PR Liptov Region Card – výhody aj možnosť výhry Regionálna zľavová karta Liptov Region Card umožňuje jej majiteľovi čerpať výrazné zľavy na ponuku služieb partnerských výletných miest, atraktivít a zariadení. S dobitým pobytovým balíkom má poistenie pátrania a záchrany v horách Slovenskej republiky, ktoré kryje náklady na prípadný zásah horskej služby. včera sponzorovaný článok Slovensko
Túra Prechod (ne)známym Vihorlatom II. Pred štyrmi rokmi som prvýkrát navštívil Vihorlatské vrchy a prešiel všetky zaujímavé miesta. Tým pádom to vyzeralo, že Vihorlat mám vybavený a môžem naň spokojne zabudnúť. Teda aspoň na nejaký čas. Ale keď som videl, že v jeho "závetrí" sú drevené cerkvi a že by sa to dalo spojiť s východným hrebeňom, tak som dumal nad prechodom (ne)známeho východného hrebeňa Vihorlatu. včera Henrich Tomáš Vihorlatské vrchy

Zimná rozprávka na Chate Hostinec 12/03/19 20:10 2 príspevky
    • Slovenské stredohorie: Kremnické vrchy

• max: 1180 m n. m. – sedlo Tri kríže

• min: 765 m n. m. – Králiky, U Ruskov

• zima

• 2013

• Chata Hostinec

• Banská Bystrica (vlak, bus) - Králiky (bus, parkovanie na veľkom záchytnom bezplatnom parkovisku v časti U Ruskov alebo na platenom parkovisku v lyžiarskom stredisku)