Tomášovský výhľad
Tomášovský výhľad Zatvoriť

Túra Tomášovský výhľad - okruh z Čingova

Leto a letné mesiace sú vraj ako stvorené pre realizovanie oddychu a času dovoleniek, preto tiež relaxujem v prírode na okraji Národného parku Slovenský raj. Ubytovaný som v zariadení, ktoré je len na skok od veľmi pekného a turistami navštevovaného miesta - Tomášovského výhľadu, jedného z najkrajších slovenských výhľadov.

1 deň
leto – 02.08.2018
Slovenské rudohorie: Spišsko-gemerský kras - Slovensky raj (Národný park Slovensky raj)
Čingov (bufety)
Smižany / Spišská Nová Ves (vlak, bus) - Čingov / Ďurkovec (bus, záchytné parkovisko)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Najprv som vôbec neplánoval, že sa vyberiem na bralo, ale pretože je blízko, po zrelej úvahe, že to nebude ani dlho trvať, v jedno poobedie, aj keď trocha neskôr, okolo 15-tej, sa rozhodnem pre návštevu vyhliadkovej destinácie.

Čingov – Čingov, Ďurkovec – Tomášovský výhľad – pri Tomášovskom výhľade – pod Tomášovským výhľadom – Biely potok – Biely potok, ústie – Lesnica, ústie – Čingov

Keďže náš dovolenkový deň prebehol trocha v rýchlejšom tempe, ako sa predpokladalo v pláne, tak by nebolo férové, ak by som pre seba ešte niečo neurobil naviac, veď do večere je ešte dostatok času. Kratšia turistická trasa je na prechádzku ozaj na mieste. Veď Tomášovský výhľad každý deň neuvidím a čím menej času na premýšľanie mám, tým snáď bude vydarenejšia turistika.

Ruksak je aj tak vždy zbalený, len doň vložím vodu a niečo na zahryznutie v podobe sladkosti a upaľujem ostošesť od hotela, aby som to v pohode stíhal. Už počas pobytu som si všimol, že hneď pri ubytovacom zariadení je niečo o histórii hradiska Smižany a práve odtiaľ vyrazím a napojím sa na NCH, ktorý ma cez les dolinou privedie dole k Hornádu a chatám na lúke, pomedzi ktoré sa dostanem k smerovníku Čingov-parkovisko.

Odbočiac vľavo ma cesta zavedie do centra Čingova. Možno nie je od veci spomenúť troška Náučný chodník mládeže, ktorý je dlhý 7 km a so šiestimi informačnými tabuľami. Začína v miestnej časti Smižian - Maša prechádzajúc cez Čingov a Soviu skalu naspäť na miesto začiatku. Momentálne sa nachádzam v centre, kde je dostatok informácii z tabúľ. Budem odbočovať na žltú trasu na Tomášovský výhľad.

Hneď od cesty je to trocha príkrejšie, ale potom sa sklon zmierni a za chatami pohodlne kráčam lesom, až kým ma nedovedie k zrubovým chatkám. Určite tu bol kemp alebo niečo podobné. Obzerám sa aj po okolí, pomaly to tu začína pustnúť, neviem či sa to ešte využíva na rekreačne účely. Až pri smerovníku mám možnosť dozvedieť sa, že som na Ďurkove. Pri opustenej chate je zaparkovaných niekoľko aut, určite turisti, ktorí si tiež len tak narýchlo vybehli smerom na Tomášovský výhľad. Vpravo pod lesom je vidieť niekoľko novopostavených chát, akoby z radovej výstavby a naopak to, čo tu bolo, tak to chátra.

Poza väčšiu chatu sa dostanem na lesnú cestu a vedie ma ďalej po vyznačenom chodníku odbočiac opäť do lesa. Prichádzam k informačnej tabuli č. 12, ktorá podľa označenia a popisu patria k NCH Prielom Hornádu. Náučný chodník je dlhý 22 km a na šestnástich zastávkach je 19 informačných tabúľ. Popis je o skalných vápencových útvaroch Kazateľnici a Ihle, ktoré sú v tejto časti Slovenského raja. Je stade vidieť dole do Prielomu a na protiľahlú stranu s názvom Lesnica.

Pokračujúc chodníkom ďalej mám možnosť ešte raz hodiť pohľad smerom nad Prielom a potom vyšliapaným chodníkom kráčam k dnešnému cieľu, stretávajúc turistov, ktorí schádzajú oproti mne do Čingova. O chvíľku som na samotnom výhľade.

Tomášovský výhľad

Je to tu ako v mravenisku, niet sa však čomu čudovať. Je leto a dovolenkové obdobie. Nehovoriac o tom, že Tomášovský výhľad je jedným z miest Národného parku Slovenský raj, ktorý radi turisti navštevujú. Tí sem prichádzajú i odchádzajú v skupinkách, veď je to jedno z najfrekventovanejších miest a výhľadov v Slovenskom raji. Jedni oddychujú, iní sa pozerajú na krásu, ktorú im výhľad poskytuje a ďalší si doprajú trocha jedla alebo niečo na pitie. Tak samozrejme urobím tiež, veď je horúce leto a osviežiť sa treba a nepohrdnem ani sladkosťou v podobe tradičnej horalky, ktorá nesmie chýbať v ruksaku.

Výhľade vznikol nad najnižším miestom nad riekou Hornád v miestach, kde sa doň vlieva Biely potok. Jeho nadmorská výška je 667 m, dĺžka viac ako 200 m a vytvorený je z drobno zrnitých vápencových zlepencov. Vrchná časť plošiny je terasovitá. Vytvárajú sa na ňom previsy, a tak ho skalolezci využívajú na lezenie. Nachádza sa na ňom okolo sto lezeckých ciest v dĺžke do 40 m. Zo samotného vrcholu je nádherný pohľad na časť Prielomu Hornádu, ústie Bieleho potoka, Čertovu sihoť a jaskyňu v skalnej časti – Čertovu dieru, Hornádsku kotlinu a aby som nezabudol, samozrejme, pri dobrej viditeľnosti na Vysoké Tatry. Vyhliadka sa tiahne z JV na SZ a nachádza sa v južnej časti Ludmanky. Vedľa smerovníka sa nachádzajú dve tabule NCH s informáciami o výhľade a jeho okolí.

Opúšťam čarokrásne vyhliadkové miesto a pokračujem chodníkom, ktorý ma dovedie na okraj lúky, kde sa nachádza smerovník žltej cyklotrasy zo Spišských Tomášoviec smer Ďurkovec so zachádzkou na Tomášovský výhľad. Zisťujem, že som trocha odbočil z plánovanej trasy. To však neprekáža. Vľavo pred prístreškom je trasa smerom pod Tomášovský výhľad. Pri prístrešku sú ďalšie dve tabule NCH Prielom Hornádu. Neľutujem, že som zišiel z trasy, je tu tiež pekný výhľad na celú Hornádsku kotlinu s dedinami medzi Levočskými vrchmi a Slovenským rajom. Najbližšie je dedina Spišské Tomášovce a potom časť Smižian, len Vysoké Tatry sa strácajú v mrakoch niekde vľavo odtiaľ.

Spomenuté informačnej tabule NCH s číslom 15 a 16 opisujú Hornádsku kotlinu a dravé vtáky oblasti. Je čas pokračovať, a tak idem po chodníku, ktorý smeruje k rieke Hornád. Miniem menší prístrešok s lavičkou na posedenie pre dvoch a o chvíľku som pri smerovníku pod Tomášovským výhľadom. Odtiaľ schádzam dole k lávke cez Hornád a trocha vystúpam na druhú stranu, kde sa napojím pri smerovníku Biely potok na modrú trasu, ktorou som išiel dole cez Čertovu sihoť včera od Kláštoriska a z rokliny Suchá Belá.

Pred prechodom Bieleho potoka trocha zídem nazrieť k miestu, kde sa vlieva do rieky Hornád a potom lávkou prechádzam potok nad peknou roklinou, ktorú jeho vody zanechali v skalách. Som na druhej strane, kde je smerovník Biely potok-rázcestie. To som na známej časti trasy zo včera.

Pri lúčke s tabuľou o Tomášovskom výhľade ešte pohľad k miestu, kde som bol ani nie pred hodinkou. Je vidieť malé postavičky turistov, ktorí sa dívajú z neho na krásu, ktorú im príroda ponúka. Pokračujem k Lesnici a do centra Čingova. Teraz je to pohodová trasa bez akýchkoľvek prevýšení, a tak sa opájam prírodou, skalami nad riekou Hornád - Ihla a Kazateľnica a som pri potoku Lesnica. Len niekoľko desiatok metrov a prechádzam cez tok Hornádu. Idem okolo chatky pod skalou do samotného centra Čingova.

Veľmi sa nezdržiavam, ale pokračujem asfaltovou cestou k parkovisku, kde sa dá občerstviť, najesť alebo si zapožičať ferratový set pre návštevu ferraty Kyseľ. Od parkoviska pokračujem na hlavnú štátnu cestu a odbočiac vpravo je predo mnou posledných asi 500 m, aby som zdarne ukončil dnešnú narýchlo zrealizovanú turistickú lahôdku. Posledné metre a som "doma" na ubytovaní.

Zhodnotenie

Aj keď to bolo narýchlo zrealizované nenáročne putovanie, o to viac zanechalo v mojej turistickej duši. Krása prírody a výhľadov bola očarujúca a určite je to miesto, ktoré patrí medzi TOP výhľady Slovenska. Má prednosť vo svojej dostupnosti, nenáročnosti, ktoré dokážu zdolať aj menej zdatní turisti. Čaro prírody a výhľadov je potom odmenou za čas strávený v lone prírody. Časom ostanú spomienky na miesta, ktoré si turista musí zamilovať a vždy sa sem bude chcieť po čase vrátiť a oživiť si nádheru prírody Slovenského raja.