Gelnica - Turzovské kúpele

13.04.19
V mestskej časti Gelnice - Tuzov sa rozprestiera areál niekdajších kúpeľov. Dnes kúpele tvoria prevažne chátrajúce objekty s výnimkou pár súkromných objektov, ktoré sa podarilo zachrániť pred zánikom. Ide o obľúbené výletné miesto Gelničanov s viacerými vychádzkovými trasami. No i pre vandrákov majú čo ponúknuť. V kúpeľnom lesoparku sa nachádzajú dva prístrešky.

• z Gelnice (vlak, bus) po modrej značke Turzovskou dolinou (asfaltová cesta) do kúpeľov za približne 0.45 h,
  • zo Sloviniek (bus) po červenej značke do sedla Krompašské vrchu a po modrej značke do kúpeľov za približne 3.45 h,
  • z Krompách (vlak, bus) po modrej (zelenej alebo žltej) značke cez Plejsy a v sedle Krompašského vrchu po modrej značke do kúpeľov za približne 3.45 h,
  • z Plejsov po modrej značke cez sedlo Krompašského vrchu do kúpeľov za približne 2.00 h.

Prístrešky

Ide o dva skromné prístrešky nad horným jazerom na okraji kúpeľného areálu. Starší prístrešok je šesťuholníkového pôdorysu s plechovou strechou na drevenej konštrukcii. Časť výplne stien je vytrhaná (zrejme spálená) a poskytuje len čiastočné závetrie. Zariadenie besiedky tvorí drevený stôl a lavice po obvode stien. Podlaha je tvorená betónovou dlažbou. Kapacita je pre päť nocľažníkov s vlastnou karimatkou a spacím vakom, keď sa stôl posunie ku stene.

Novší prístrešok tvaru "Áčka" v tesnom susedstve staršej besiedky je primárne určený na grilovanie. Na kamennej podmurovke je drevená strecha v tvare písmena "A". Jeho zariadenie tvorí murovaný krb, drevený stôl a dve lavice. Strecha je krytá plechom a podlahu tvorí udupaná zem. Na nocľah je využiteľný, ale pre prach a popol na zemi (vrátane odpadkov) je nutná celta alebo igelit. Po presunutí lavičiek a stola sa dnu zmestia traja nocľažníci. Vstup do prístreška je uzavretý mrežou. Pri vchode je umiestnený smetný kôš.

Najbližším zdrojom vody je upravený prameň svätého Antona, ktorý sa nachádza 300 metrov na východ od horného jazera.

V bývalých kúpeľoch sa nachádza viacero objektov. V tesnom susedstve horného jazera sú dva opustené a chátrajúce kúpeľného domy. Poniže pri bývalej autobusovej zastávke (rázcestník) sa nachádza strážený a oplotený väčší objekt z povojnového obdobia, kde sú strážne psy (ráno ich bol venčiť strážnik pri jazere). Pri dolnom jazere sa nachádza nový penzión Erihof (ubytovanie, stravovanie). Hneď pri ceste je sprístupnená dedičná štôlňa Jozef. Nad jej portálom je opravený súkromný historický objekt. V susedstve je privátna hacienda a nad ňou v lese ukrytý opravený kúpeľný kostolík (kaplnka Povýšenia Svätého kríža) na trase Jakubskej cesty.

Gelnica - Turzovské kúpele 25/04/19 16:35 5 príspevkov

Túra Prečo rastie deväť sekvojovcov pri Novej Bani Cez prázdniny mnohí balia kufre a mieria za hranice všednej každodennosti. Merajú dlhé cesty a precestujú pol sveta, aby videli jeho divy. Čuduj sa svete aj na krpatom Slovensku máme tiež mnohé kuriozity, divy a unikáty. Netreba cestovať stovky či viac kilometrov. Netreba ani vracať ľudom Slovensko. Stačí sa lepšie pozrieť za vlastné humná a poriadne sa rozhliadnuť. Objavíme mnoho zaujímavostí, ktoré nás doslova zaskočia. 02/08/19 Tomáš Trstenský Pohronský Inovec, Vtáčnik, +
Recenzia Zakarpatí - Sprievodca bývalou Podkarpatskou Rusou Podkarpatská Rus sa presne pred 100 rokmi (1919) stala súčasťou Československa, odkedy začali vychádzať výpravné cestopisy o kraji pod Východnými Karpatami. Klub československých turistov začal zakladať na Podkarpatsku svoje odbory, budovať značené chodníky a stavať horské chaty. Aby prilákali výletníkov z ostatných častí republiky, boli vydávaní knižní sprievodcovia po podkarpatských horách i obciach. 24/07/19 Tomáš Trstenský Mapy a knihy
Útulňa Chatka Zigovka Milú a výborne zariadenú lesnú chatku som objavil úplnou náhodou. Išiel som pozrieť kamaráta do Hornej Marikovej pešo cez hory a tu sa tesne pod horským sedlom vrchu Zigov (Milechovská Kýčera) ukázal medzi stromami nový zrub. Keďže bol blízko modrej značky, tak som si ho išiel pozrieť. O to väčšie bolo prekvapenie, že je voľne prístupný. 20/07/19 Tomáš Trstenský Javorníky

Túra Túlačka cez Vlčí kút, Rakytu a Veľkú Somorovú Tribeč mi prirástol k srdcu. Napriek temnej povesti, ktorá vznikla po vydaní známeho slovenského hororu, je to skôr útulné, neveľké pohorie, priam ideálne pre tiché táranie sa v krásnej prírode. V tomto prípade som si chcel dopriať krátku túlačku v okolí Loviec a zároveň článkom otváram edíciu “Paliho bezvýznamných vandrov”. dnes Pavol Timko Tribeč
Túra Javorinkou k hrebeňu Malej Magury Pekné počasie Mariánskeho leta mi spôsobilo alergické svrbenie piat. Jediným medikamentom bola možnosť to rozchodiť. Ordinujem si dva juhovýchodné podcelky Strážovských vrchov. Prechod hrebeňom Javorinky a prejdenie hrebeňa Malej Magury, ktoré lemujú v poloblúku severozápadný kraj hornej, Pravnianskej, časti Hornonitrianskej kotliny. včera Vladimír Mikuš Strážovské vrchy
Prístrešok Chata Lesov SR Vydrica Pri mojom trojtýždňovom pobyte v kúpeľoch Sklené Teplice som neraz kráčal Vydričnou dolinou. Zatiaľ čo kroky drvivej väčšiny kúpeľných hostí sa končili pri odbočke k miestnej časti Sady, kde sa nachádzala stajňa miestneho salaša, ja som ju prešiel celú zopárkrát. Tak isto som vyšiel aj všetkými lesnými odbočkami z nej do okolitých lesov. Keď som si naplánoval, že neznačene prejdem cez Holý vrch Čečetkovým lesom na samotu Konice, narazil som pár metrov od asfaltky na chatu Lesov SR, štátny podnik Banská Bystrica, odštepný závod Žarnovica. 19/10/19 Miroslav Svítek Štiavnické vrchy

Gelnica - Turzovské kúpele 25/04/19 16:35 5 príspevkov
    • Slovenské rudohorie - Volovské vrchy: opustený areál Turzovských kúpeľov nad Gelnicou

• 3 - 5 ľudí na podlahe s vlastnou karimatkou a spacákom

• kúpeľné pramene (najbližší prameň svätého Antona)

• Gelnica (vlak, bus) - Turzovské kúpele (modrá)

• areál kúpeľov je strážený (vrátane psov)