Kúpeľné altánky v Turzove

Gelnica - Turzovské kúpele

13. 04. 2019
V mestskej časti Gelnice - Tuzov sa rozprestiera areál niekdajších kúpeľov. Dnes kúpele tvoria prevažne chátrajúce objekty s výnimkou pár súkromných objektov, ktoré sa podarilo zachrániť pred zánikom. Ide o obľúbené výletné miesto Gelničanov s viacerými vychádzkovými trasami. No i pre vandrákov majú čo ponúknuť. V kúpeľnom lesoparku sa nachádzajú dva prístrešky.

• z Gelnice (vlak, bus) po modrej značke Turzovskou dolinou (asfaltová cesta) do kúpeľov za približne 0.45 h,
  • zo Sloviniek (bus) po červenej značke do sedla Krompašské vrchu a po modrej značke do kúpeľov za približne 3.45 h,
  • z Krompách (vlak, bus) po modrej (zelenej alebo žltej) značke cez Plejsy a v sedle Krompašského vrchu po modrej značke do kúpeľov za približne 3.45 h,
  • z Plejsov po modrej značke cez sedlo Krompašského vrchu do kúpeľov za približne 2.00 h.

Prístrešky

Ide o dva skromné prístrešky nad horným jazerom na okraji kúpeľného areálu. Starší prístrešok je šesťuholníkového pôdorysu s plechovou strechou na drevenej konštrukcii. Časť výplne stien je vytrhaná (zrejme spálená) a poskytuje len čiastočné závetrie. Zariadenie besiedky tvorí drevený stôl a lavice po obvode stien. Podlaha je tvorená betónovou dlažbou. Kapacita je pre päť nocľažníkov s vlastnou karimatkou a spacím vakom, keď sa stôl posunie ku stene.

Novší prístrešok tvaru "Áčka" v tesnom susedstve staršej besiedky je primárne určený na grilovanie. Na kamennej podmurovke je drevená strecha v tvare písmena "A". Jeho zariadenie tvorí murovaný krb, drevený stôl a dve lavice. Strecha je krytá plechom a podlahu tvorí udupaná zem. Na nocľah je využiteľný, ale pre prach a popol na zemi (vrátane odpadkov) je nutná celta alebo igelit. Po presunutí lavičiek a stola sa dnu zmestia traja nocľažníci. Vstup do prístreška je uzavretý mrežou. Pri vchode je umiestnený smetný kôš.

Najbližším zdrojom vody je upravený prameň svätého Antona, ktorý sa nachádza 300 metrov na východ od horného jazera.

V bývalých kúpeľoch sa nachádza viacero objektov. V tesnom susedstve horného jazera sú dva opustené a chátrajúce kúpeľného domy. Poniže pri bývalej autobusovej zastávke (rázcestník) sa nachádza strážený a oplotený väčší objekt z povojnového obdobia, kde sú strážne psy (ráno ich bol venčiť strážnik pri jazere). Pri dolnom jazere sa nachádza nový penzión Erihof (ubytovanie, stravovanie). Hneď pri ceste je sprístupnená dedičná štôlňa Jozef. Nad jej portálom je opravený súkromný historický objekt. V susedstve je privátna hacienda a nad ňou v lese ukrytý opravený kúpeľný kostolík (kaplnka Povýšenia Svätého kríža) na trase Jakubskej cesty.

Gelnica - Turzovské kúpele 25/04/19 16:35 5 príspevkov

Recenzia Merino bunda Black hill Veles Koncom roka 2019 sa mi na víkendovej akcii vo Veľkej Fatre pokazil na flísovej bunde zips. Nebola to žiadna výhra chodiť po zasneženej Fatre s rozzipsovanou bundou. Zhodou okolnosti na chate bol kamarát s merino bundou od Black hill, ktorá sa mi zapáčila, tak som si ju hneď vyskúšal. Po návrate do civilizácie som si objednal u slovenského výrobcu model Veles. Po trištvrte roku jej nosenia sa s vami podelím o moje skúsenosti. 28/10/20 Tomáš Trstenský Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S baníckou činnosťou na našom území vzniklo viacero baníckych osád. Mnoho ich zaniklo, ale medzi bývalými baníckymi kolóniami má výsostnú pozíciu osada Dubník. 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Názor Petícia: Do prírody cez betónové koridory? Nie! Králikárne versus vilové štvrte alebo zeleň hneď za panelákmi proti vyasfaltovaným koridorom pomedzi múry satelitných ulíc. Obyvatelia banskobystrického sídliska Fončorda nesúhlasia s rozsiahlou výstavbou rodinných domov v prírode hneď nad mestom.  20/06/20 Tomáš Trstenský Iné

Recenzia Karol Kaliský: Rok v divočine Knihy s horskou tematikou zaberajú značnú časť našej knižnice. Koncom januára sem pribudla publikácia Rok divočiny od Karola Kaliského. Vytiahla som ju opäť teraz s príchodom dlhých zimných večerov, kedy sa aj deti s obľubou prehrabávajú v prírodopisných a geografických knihách. dnes Soňa Mäkká Mapy a knihy
Túra Na Kráľovu hoľu cez Kráľovu skalu Na ikonickú Kráľovu hoľu vedie viacero značiek. My sme sa na ňu vybrali po zelenej z Telgártu, cez Kráľovu skalu, ktorá mala byť pôvodne cieľom detskej túry. No naši chlapci dali najavo, že už si nechcú kopec s vysielačom obzerať len zospodu. včera Soňa Mäkká Nízke Tatry
Rada Ako kakáte v lese? Sú to úplne základné potreby, týkajúce sa každého turistu bez ohľadu na kondičku či výbavu, avšak v turistických príručkách či v návštevných poriadkoch národných parkov sa o nich nič nedozviete. Áno, odpadky je potrebné brať so sebou, ale o tom, že aj toaleťák je odpad, už všetci taktne mlčíme a väčšina si to vysvetľuje tak, že to vlastne nie je odpad. 25/11/20 Lenka Rusnáková Strava a pitie

Gelnica - Turzovské kúpele 25/04/19 16:35 5 príspevkov
    • Slovenské rudohorie - Volovské vrchy: opustený areál Turzovských kúpeľov nad Gelnicou

• 3 - 5 ľudí na podlahe s vlastnou karimatkou a spacákom

• kúpeľné pramene (najbližší prameň svätého Antona)

• Gelnica (vlak, bus) - Turzovské kúpele (modrá)

• areál kúpeľov je strážený (vrátane psov)