Na hrebeni Západných Tatier, neďaleko Račkovho sedla smer Klin
Na hrebeni Západných Tatier, neďaleko Račkovho sedla smer Klin Zatvoriť

Správa Poliaci vyvracajú argumenty riaditeľa Správy TANAP-u

Môže mať slovenská časť Tatier podobný návštevný poriadok ako poľská časť tohto pohoria? Aj táto otázka opakovane zaznieva v diskusii o návrhu návštevného poriadku Tatranského národného parku (TANAP). Riaditeľ Správy TANAP-u Pavol Majko to odmieta. Podľa jeho vyjadrení nám na poľskej strane Vysokých Tatier sezónnu uzáveru závidia a kamzíky aj kvôli väčšiemu pokoju prechádzajú v zime z poľskej strany Tatier na slovenskú. Pozreli sme sa na konkrétne pravidlá pre návštevníkov Tatrzańskeho Parku Narodoweho (TNP) a oslovili sme aj predstaviteľov parku.

V TPN sú počas zimy uzatvorené štyri lokality, iné uzávery sa riešia operatívne

V TPN sú sezónne uzatvorené tri trasy v období od 1. decembra do 15. mája, okrem toho jaskyňa Mrožná od 31. októbra do 25. apríla. Ostatné trasy sú otvorené celú zimu, avšak kvôli ochrane prírody alebo kvôli konkrétnym nebezpečenstvám môže TPN operatívne uzavrieť niektoré trasy alebo jednotlivé časti parku. Ako príklad TPN uvádza odstránenie následkov nepriaznivého počasia (spadnuté stromy, poškodenie trás po veľkých dažďoch, zničenie veľkej časti trasy, napríklad v oblasti medzi Svinicou a Zawratom.) Veľmi zriedkavo môže byť uzatvorená cesta z Palenice Białczańskej na Morskie Oko, v prípade vyhlásenia 4. stupňa lavínového nebezpečenstva. V jarnom období majú uzávery niektorých trás pre skialpinizmus. Dôvodom je najmä prebúdzanie svišťov a jarná aktivita ďalších živočíchov. V prípade takejto uzávery TPN uverejní informáciu vrátane uvedenia dôvodov na svojej webovej stránke a sociálnych sieťach niekoľko dní vopred.

Správa TANAP-u je presvedčená, že poľské kamzíky u nás v zime vyhľadávajú pokoj, v Poľsku o tom nič nevedia

Pripomeňme, že v TANAP-e je zimná uzávera štyridsiatich turistických chodníkov od 1. 11. do 14. 6. a dvoch s kratším obdobím. Po novom by mala trvať do 31. 5., okrem toho je navrhnutá uzávera horolezeckej činnosti na tri mesiace na celom území národného parku. Riaditeľ správy TANAP-u Pavol Majko nám na otázku, prečo nemôže byť v TANAP-e systém ako v TPN, odpovedal: “Včera (6. 2. na verejnom prerokovaní návrhu, pozn.red.) som vysvetľoval v Liptovskom Mikuláši, prečo to tu nie je ako v poľskom národnom parku alebo v Alpách. Alpy sú 328× väčšie ako Tatry a v Alpách to, čo je dovolené vo voľnej krajine, dovoľujeme vo voľnej krajine aj tu na Slovensku. V národnom parku je návštevník usmerňovaný. A keď sme rokovali s poľským národným parkom, oni nám úprimne závidia sezónnu uzáveru. Historicky u nás je viac ako 40 rokov a jej opodstatnenie z hľadiska biodiverzity sa niekoľkonásobne potvrdilo. Poliaci skonštatovali, že na zimu kamzíky prechádzajú k nám, lebo je tu relatívny kľud. Lebo oni aj tú hrebeňovú časť majú otvorenú a majú veľké množstvo úrazov. Nemyslím si, že je potrebné aplikovať všetky skúsenosti zo zahraničia a zvlášť nie, ktoré z hľadiska ochrany prírody nie sú vhodné.” Na otázku k presunu kamzíčích čried z poľskej strany na slovensko, o aké čísla ide, P. Majko odpovedal: “Oni majú podstatne menej kamzíkov, cca do 400 kamzíkov. Ale nechcel by som to stavať iba na tom, lebo je to aj južná expozícia, na severe má zviera ťažšie podmienky, je mrazivo a dlhšie sneh, tak tá zver z poľskej strany prirodzene prechádza na našu stranu. Ale je to aj o tom kľude. V Tichej doline sa to dá vidieť, kde lanovka na Kasprov vrch denne chrlí kvantá ľudí. Tá zver je v závere Tichej, je aktívna cez deň, vrátane medveďa. Inde sa zver schováva, lebo sa človeka bojí.”

Oslovili sme predstaviteľov Tatrzańskeho Parku Narodoweho (TPN) s otázkou, či niekedy uvažovali nad podobným systémom sezónnych uzáver, aký funguje v TANAP-e, resp. či je to systém, ktorý by radi implementovali, avšak kvôli popularite tohto NP to nie je možné. Danuta Wojciechowska z TPN hovorí, že TPN sezónne uzávery, ako sú v TANAP-e, neplánuje. “Monitorujeme intenzitu pohybu turistov a vzdelávame ich pomocou rôznych akcií, ktoré vysvetľujú pravidlá v TPN a prečo máme rôzne obmedzenia.”

Ďalej sme sa informovali, či TPN disponuje dátami k údajnej migrácii kamzíkov počas zimnej sezóny z poľskej strany na slovenskú. Tiež či (v prípade kladnej odpovede) považujú za dôvod striktnú sezónnu uzáveru na slovenskej strane alebo lepšie poveternostné podmienky na južnej strane Tatier. “Neevidujeme žiadnu sezónnu migráciu kamzíkov z poľskej na slovenskú stranu Tatier. Pozorujeme mnohé miesta v parku, kde sú počas zimy veľké stáda kamzíkov. Myslíme si, že to, kde trávia kamzíky viac času v zime, závisí oveľa viac od poveternostných podmienok než od tlaku turistického ruchu. Napríklad jedna celkom početná črieda kamzíkov sa často objavuje v oblasti Kasprovho vrchu (Kasprow Wierch), ktorý je najpopulárnejším miestom pre lyžiarov v TPN.”

Pohyb v noci TPN počas zimy povoľuje

Horolezecká a turistická verejnosť v návrhu návštevného poriadku kritizuje aj zákaz pohybu počas noci, najmä v zimnom období s krátkymi dňami, v súvislosti s včasným nástupom na túru. "Nikto tu nechce robiť nočné akcie, ale toto je proti zásadám bezpečnosti," hovorí Igor Koller, predseda Slovenského horolezeckého spolku JAMES. Zákaz pohybu v nočnom čase má aj TPN, avšak nie celoročne, len v období od 1. 3. do 30. 11. “Chceme zvieratám zaistiť počas noci pokoj a možnosť voľného pohybu. Zákaz nočnej turistiky je tiež forma ochrany turistov pred stretnutím s medveďom. Na miestach s vysokou frekvenciou pohybu turistov sa nachádzajú vzdelávacie tabule s vysvetlením, prečo nemajú chodiť v noci po turistických trasách”, hovorí Danuta Wojciechowska.

Verejnosť môže pripomienky k návrhu návštevného poriadku posielať do 21. 3. na adresu Okresného úradu Prešov. Okrem toho prebieha petícia Aj my sme Tatry, ktorú iniciovali horolezecký, turistický, vysokohorský a skialpinistický spolok.