Zimný okruh na Jamské pleso

27.03.19
Predo mnou je vidina voľného dňa v Tatrách, a tak sa rozhodnem pre menšiu túru na Jamské pleso, kde som už dávno nebola v zime. Pridáva sa ku mne aj kamarátka Aďa. Máme v pláne okruh od Jamského plesa po modrej k Bielemu Váhu a návrat na Štrbské Pleso zelenou ponad Cestu slobody.

Štrbské Pleso, TEŽ – Liečebný dom Solisko – Pod Furkotou – Odbočka na Biely Váh – Jamské pleso – Odbočka na Biely Váh – Jambrichovo – Liečebný dom Solisko – Štrbské Pleso, TEŽ

Od stanice sa vyberáme hore poza hotely po mierne stúpajúcom chodníku, ktorý mi pripadá ako trasa pôvodnej parnej zubačky, aspoň podľa tohto článku. Vynárame sa priamo pri rázcestníku vedľa bývalej stanice. Najprv si pozrieme výhľady na pleso so zasneženými štítmi a potom sa poberáme preč z huriavku. Nie že by sme ho inokedy aj my s deťmi nevytvárali, ale ticho v lese je jednoducho lepšie. Predpokladám, že Jamské pleso, hoci v lete je dosť frekventované, nám dnes poskytne trochu pokoja.

Prvú časť trasy kráčame súbežne s upravenou bežkárskou traťou a len ochkáme. Chystala som sa ísť sem túto zimu bežkovať, ale nevyšlo. Dávame si predsavzatia na budúcu. Odskočíme si na susednú trať pozrieť Slepé pleso. Červený chodník následne trate opúšťa a vedie otvoreným terénom s výhľadom na Solisko a Sedielkovú kopu. Modrá obloha sa postupne zaťahuje, čo ma mrzí, ale stále aspoň vidíme, kde sme. Včera tu bola hmla so silným vetrom a snežením.

Ešte raz križovatka s bežkárskou traťou a vnárame sa do redšieho ihličnatého lesa. Míňame odbočku do Furkotskej doliny. Pripadám si tu trocha ako prvýkrát, keďže lesa oproti predchádzajúcim návštevám ubudlo, ale vnímame to tak, že kalamity sú súčasť prírodných procesov v národnom parku.

Pri plese sme sklamané, pretože Kriváň aj Sedielková kopa sú v oblakoch. Ale kým sa najeme v blízkom prístrešku, oblaky začnú ubúdať. Napokon sa nám ukáže dokonca modrá obloha, iba slnko chýba. V prístrešku sú s nami ďalšie dve turistky, ktoré, tak ako my, chceli ísť po modrej značke na Jambrichovo, ale vraj sa to veľmi prebára a nech radšej nechodíme, ak nemáme lyže ani snežnice. Treba dodať, že červená značka bola poriadne vyšliapaná a neprebárali sme sa. No veď uvidíme.

Kým prídeme po rázcestie Odbočka na Biely Váh, vykukne slnko. Všetko zrazu vyzerá nesmierne pozitívne. Odbáčame na modrú. Ej, veru mali pravdu turistky, prebárame sa asi pri každom treťom kroku. Zhodnotíme to však, že maximálne dve hodiny budeme mokré a potom sme opäť na Štrbskom Plese. Počasie akoby nás chcelo odškodniť, slnko hreje ako v lete, krikľavo modrá obloha nad nami, sneh s malými ihličnatými stromčekmi a štíty. Z tých sa, ako klesáme, ukazuje čoraz viac, a tak aj my čoraz viac stojíme a kocháme sa. Naposledy som tu bola v hustom lese, a tak si užívam nové pohľady. Okrem nás tu nie je nikoho, asi väčšina ľudí dáva prednosť návratu na istotu po Tatranskej magistrále.

Cestou míňame odbočku náučného chodníka Rakytovské plieska, kam som sa pôvodne tiež chcela pozrieť, ale teraz to pri pohľade na záveje prehodnocujem. "Aj tak bude pleso biele ako všetko ostatné, príď, keď bude vidieť vodu," argumentuje Aďa. Veru tak, nechám to na jeseň, keď budú všade okolo oranžové smrekovce. Posledná časť trasy vedie po vyhliadkovom hrebienku, z ktorého vidieť všetko od Západných Tatier cez Kriváň, Sedielkovú kopu, Soliskový hrebeň, Patriu až po Tupú a Končistú.

Napokon zbiehame popri Bielom Váhu k rázcestníku. Opäť si dáme pauzu v tunajšom prístrešku a potom sa pripájame na zelenú značku. Pamätám si úzky chodník, ktorý sa krútil po vrstevnici v hustom ihličnatom lese. Dnes sú to teda opäť nové pohľady a výhľady, aj keď v spodnej časti trochu lesa ostalo. Tu sa očividne páčilo aj jednému z miestnych macov, ktorý si to tu cez chodník kamsi namieril. Odfotíme stopy, ľutujem, že nie aj medveďa, čím pohoršujem Aďu a pokračujeme (možno ani ja by som nebola taká hrdinka pri živom mackovi). Neskôr stretávame ďalšie stopy, o ktorých Aďa tvrdí, že sú vlčie, ale nezdá sa mi, že by vlk behal tak blízko frekventovanej cesty. Nie som odborník na stopy, ak niekto viete posúdiť podľa fotky, napíšte do diskusie.

Obloha sa zase zaťahuje, začína fúkať. Míňame spodnú odbočku na Rakytovské plieska. Na zelenej značke sa prebárame o niečo menej. Máme dobré výhľady do Podtatranskej kotliny, kde sa sneh topí raketovou rýchlosťou, a na nízkotatranský hrebeň. Čaká nás posledná výrazná zákruta, otvorí sa nám Furkotská dolina. Míňame dve striešky s Kacvinského prameňmi, teraz zasypané snehom. Potom len posledný výšľap priamo k Štrbskému plesu. Ešte si dáme obed a spokojne sa poberáme domov.

Zimný okruh na Jamské pleso 28/03/19 17:51 2 príspevky

Túra Jesenné Grinavské jazerá Nie sú to síce žiadne veľhory, ale podhorie Malých Karpát na rozhraní lesa a vinohradov vie byť na jeseň veľmi príjemné na dopoludňajšiu vychádzku. Takto sme sa počas babieho leta s mamou a Maťkom vybrali do obľúbenej lokality nd Grinavou, časťou Pezinka. Okrem farebných vinohradov sa postupne prechádza okolo troch rybníkov. K tomu nás čakajú ešte dve pekné vyhliadky. 05/12/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty
Túra Lago d´Idro s deťmi – tipy na výlety Ako už viackrát, aj letná dovolenka 2018 dopadla tak, že sme sa vybrali do Rakúska a severného Talianska. Podmienkou boli hory, voda a zázemie pre karavan. Vodou nemuselo byť nevyhnutne more, viackrát sme boli pri Lago di Garda a tak sme sa rozhodli, že preskúmame niektoré ďalšie z jazier v oblasti. Potrebovali sme aj ciele výletov priamo v okolí kempu, pretože mladší Maťko ešte sám nebicykloval a do sedačky či cyklovozíka je už ťažký, takže presun z kempingu za atrakciami musel byť pešo alebo hromadnou dopravou. Po niekoľkodňovom prieskume sme sa rozhodli pre Lago d'Idro. 28/11/19 Soňa Mäkká Svet
Reportáž Namiesto ostnatého drôtu voľný pohyb ľudí aj zvierat Pred tridsiatimi rokmi padla Železná opona, ktorá nás oddeľovala od slobodného západu. Na celom úseku železnej opony v rámci ČSSR zomrelo podľa Ústavu pamäti národa 280 civilných obyvateľov. Na slovenskej časti opony bolo pri pokuse o prechod hranice smerom na západ usmrtených 42 osôb zastrelením, elektrickým prúdom, výbuchom mín, roztrhaním psami a inými zákrokmi príslušníkov Zboru národnej bezpečnosti a Pohraničnej stráže. Dnes je režim na hranici absolútne opačný. Vzhľadom na minulosť týchto miest sa v nich zachovala viac alebo menej neporušená príroda, do ktorej sa chodí na túry, cyklotúry či len obyčajné vychádzky. Navyše, s voľným prekračovaním hranice, o ktorej niekedy v poli ani nevieme, kde presne je, a v tej chvíli to ani nie je dôležité. 17/11/19 Soňa Mäkká Publicistika

Túra Važecká dolina s deťmi Uznávam, že názov článku je trochu zavádzajúci, keďže Važecká dolina je jediná z hlavných vysokotatranských dolín, ktorej dnom nevedie turistický chodník. Po jej západnom okraji však vedie chodník na Kriváň, ktorý umožňuje množstvo pohľadov do doliny, dávajúc tak príležitosť dostatočne ju spoznať. V rámci nášho rodinného spoznávania tatranských dolín využívame túto možnosť a v jeden horúci letný deň sa vyberáme do „odľahlejšej“ časti Tatier. Našim cieľom nie je Kriváň, ten je zatiaľ privysoko, skôr ide o to nestratiť v horúcom lete kondíciu a zároveň sa trochu schladiť na nejakom peknom mieste vo výškach niekde nad kosodrevinou. dnes Peťo Nový Vysoké a Belianske Tatry
Podcast O Geocachingu s Matúšom Morongom Geocaching je hra založená na hľadaní skrýš pomocou GPS. Pôvodne išlo o malú komunitnú záležitosť, museli ste totiž mať GPS prístroj, ktorý nebol práve lacný. Tak sa ku Geocachingu dostávali najmä turisti, ktorí mali takýto prístroj kvôli navigácii v horách. Zásadnejší prienik do mainstreamu prišiel s nástupom smartfónov. V dvanástej epizóde podcastu HIKING.SK sme sa rozprávali s Matúšom Morongom, našim autorom. Je dlhoročným kešerom, aktuálne pôsobí ako reviewer a medzi kešermi je známy pod nickom Rikitan. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory
MTB Čiernohuzec - cyklookruh z Levoče Tiché Levočské vrchy predstavujú vďaka dobrým cestám a mimoriadne zaujímavým lokalitám ideálny priestor pre atraktívnu cykloturistiku. Na trase môžeme objavovať ich donedávna utajenú krásu, pričom vyjdeme na tri vrcholy: Jankovec, Chmeľov a Čiernohuzec. dnes Karol Mizla Levočské vrchy

Zimný okruh na Jamské pleso 28/03/19 17:51 2 príspevky
    • Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)

• max: 1476 m n. m. – Važecká dolina

• min: 1225 m n. m. – Biely Váh, mostík pri Jambrichove

• zima

• 02.03.2019

• Štrbské Pleso (bus, vlak, platené centrálne parkovisko)