Žiar nad Záklapím

01.06.19
Pri jarnej potulke som sa na mnohokrát navštívený skalnatý vrch Klapy vybral inými neznačenými chodníkmi. V lesoch nad Šebešťanovou som natrafil najprv na prameň a o chvíľu na malú lúku Žiar so zanedbanou chatkou. Je síce zamknutá, ale pod lesom stojí prístrešok. Vedomosť o jeho existencii sa môže zísť.

Nachádza sa v južnej časti pohoria, v plytkom sedielku medzi vrchmi Hradište (635 m), Vápenica (608 m) a blízkym vŕškom Žiar (555 m). Asi 400 m poniže prechádza cez samotu Záklapie modro a žlto značený turistický chodník. Z chodníka odbáča pri kríži chodník remízkou do kopca, ponad lúky vchádza do lesa a dostáva sa do sedla pod Hradišťom. K prístrešku treba ísť ešte asi 100 m mierne hore do sedielka pod Vápenicou.

• modrá z Považskej Bystrice (stanica), 2:10 h,
  • žltá z Považského Podhradia, 1:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy), 1:50 h,
  • neznačene zo Šebešťanovej, asi 1,1 km.

Prístrešok je celodrevený, terén pod ním tvorí len udupaná hlina. Pôdorys je asi 5 x 3 metre, šesť stĺpov nesie krov a sedlovú strechu. Je pokrytá asfaltovým šindľom v dobrom stave. V "interiéri" je drevený stôl s lavicami. Keďže podlaha sa mierne zvažuje a stôl s lavicami sú napevno zapustené do zeme, možnosti rozložiť sa na nocľah sú obmedzené.

Na lúčke sa nachádza uzamknutá zanedbaná chatka (asi lesnícka). O jej svetlejšej minulosti svedčí elektrický stĺp, teraz už bez káblov. Stredne výdatný prameň zachytený rúrkou je vedľa lesnej cesty schádzajúcej na šebeštiansku stranu asi 100 m od prístrešku.

Žiar nad Záklapím 01/06/19 00:00 nová téma

Prístrešok Rokoš Ďalšiu možnosť úkrytu pri potulkách Strážovskými vrchmi ponúka prístrešok, vybudovaný pár metrov od vrcholu Rokoša. Jeho výhodou je, že má vytvorený v podkroví priestor pre zopár nocľažníkov (hoci možnosť nocľahu je limitovaná neprítomnosťou vodného zdroja v okolí). 17/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Chata Chata Lesov SR Čierny vrch V južnej časti Strážovských vrchov sa dá prejsť pekným hrebeňom z Uhrovca po Homôľku s kopcami okolo 1000 m (Rokoš, Čierny vrch, Suchý vrch). Nájde sa aj zopár miest, kde sa dá uchýliť pred nepriaznivým počasím či stráviť noc. Jedným z nich môže byť chata (resp. jej terasa) Lesov SR pod Čiernym vrchom. 10/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy
Prístrešok Suchý vrch Na hrebeni Rokoša priamo na vrchole Suchého vrchu vybudovali Lesy SR (v spolupráci s Lesmi ČR) prístrešok. Využité boli prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Pri putovaní Strážovskými vrchmi sa môže hodiť ako úkryt pred nečasom, v núdzi aj na prenocovanie. 03/08/19 Michal Bukvai Strážovské vrchy

Túra Glarnské Alpy – k St. Martin cez Heidelpass Pri jednej návšteve v Salzburgu som si kúpil v miestnom kníhkupectve turistickú mapu od Kümmerly+Frey: Sargasenland, Liechtenstein, 1 : 60 000. Na prednej stránke bola fotka malej osady s kostolíkom v horách. Nič moc, len pár stavbičiek pod skalou. No z obrázku vyžarovalo pre mňa niečo, čo nedokážem popísať. Až raz som náhodou identifikoval miesto a zostal som prekvapený poznaním, že som sa práve ani veľmi ďaleko nevyskytol. Bohyňa príležitosti dala ponuku, ktorá sa neodmieta. dnes Vladimír Mikuš Svet
Túra Slovenskou Saharou - Záhorácka magistrála Na Záhorí som už bol viackrát, ale nikdy s turistickým cieľom. Predsa len táto časť Slovenska nepatrí z morfologického hľadiska medzi najatraktívnejšie a človeka to láka skôr do kopcov. Takéto odsúdenie krajiny je však veľmi povrchné a krásne miesta sa nájdu naozaj všade, len treba mať otvorené oči a vnímať krajinu okolo seba. včera Pavel Forgáč Biele Karpaty, Myjavská pahorkatina, +
Túra Západné Javorníky: Čertov – Vysoká nad Kysucou Východnú časť Javorníkov v okolí Čadce som pochodil vo všetkých ročných obdobiach, pešo, na snežniciach alebo aj na bicykli. Západnú časť, tvoriacu hranicu SR a ČR, som poznal len z lyžovačky na Čertove. Túto osadu Lazov pod Makytou som zvolil ako východisko hrebeňovej túry najmä z dopravných dôvodov – keď piatok bol zároveň sviatkom Sv. Cyrila a Sv. Metoda a autobus z Púchova ideálne nadväzoval na skorý rýchlik z Bratislavy. 18/08/19 Peter Straka Javorníky

Žiar nad Záklapím 01/06/19 00:00 nová téma
    • Javorníky: sedielko medzi vrchmi Hradište a Vápenica, na lúke Žiar

• 2 - 3 osoby s vlastnou výbavou

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa