Prístrešok Žiar nad Záklapím

Žiar nad Záklapím

01. 06. 2019
Pri jarnej potulke som sa na mnohokrát navštívený skalnatý vrch Klapy vybral inými neznačenými chodníkmi. V lesoch nad Šebešťanovou som natrafil najprv na prameň a o chvíľu na malú lúku Žiar so zanedbanou chatkou. Je síce zamknutá, ale pod lesom stojí prístrešok. Vedomosť o jeho existencii sa môže zísť.

Nachádza sa v južnej časti pohoria, v plytkom sedielku medzi vrchmi Hradište (635 m), Vápenica (608 m) a blízkym vŕškom Žiar (555 m). Asi 400 m poniže prechádza cez samotu Záklapie modro a žlto značený turistický chodník. Z chodníka odbáča pri kríži chodník remízkou do kopca, ponad lúky vchádza do lesa a dostáva sa do sedla pod Hradišťom. K prístrešku treba ísť ešte asi 100 m mierne hore do sedielka pod Vápenicou.

• modrá z Považskej Bystrice (stanica), 2:10 h,
  • žltá z Považského Podhradia, 1:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy), 1:50 h,
  • neznačene zo Šebešťanovej, asi 1,1 km.

Prístrešok je celodrevený, terén pod ním tvorí len udupaná hlina. Pôdorys je asi 5 x 3 metre, šesť stĺpov nesie krov a sedlovú strechu. Je pokrytá asfaltovým šindľom v dobrom stave. V "interiéri" je drevený stôl s lavicami. Keďže podlaha sa mierne zvažuje a stôl s lavicami sú napevno zapustené do zeme, možnosti rozložiť sa na nocľah sú obmedzené.

Na lúčke sa nachádza uzamknutá zanedbaná chatka (asi lesnícka). O jej svetlejšej minulosti svedčí elektrický stĺp, teraz už bez káblov. Stredne výdatný prameň zachytený rúrkou je vedľa lesnej cesty schádzajúcej na šebeštiansku stranu asi 100 m od prístrešku.

Žiar nad Záklapím 01/06/19 00:00 nová téma

Prístrešok Pod Paradajsom Keďže zrub pod Kanderkou podľahol zubu času, pri putovaní hrebeňom Tanádu nad Banskou Štiavnicou už neposkytuje miesto na prenocovanie. Ako úkryt pred náhlou zmenou počasia (v núdzi aj nocľah) môže poslúžiť prístrešok pod Paradajsom. 08/01/21 Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Prístrešok Granty Počas poslednej potulky po Štiavnických vrchoch som cestou na Sitno prechádzal povedľa prístreška, ktorý môže poslúžiť ako úkryt pred dažďom, v núdzi aj na nocľah. 03/10/20 Michal Bukvai Štiavnické vrchy
Prístrešok Hrabovník V severozápadnej časti Považského Inovca spája obce Kálnica a Beckov modrá značka. Súbežne je vedený aj Včelársky NCH Jozefa Miloslava Hurbana a jeho budovatelia okrem náučných panelov postavili prístrešok. Pravdepodobne ho nik nebude plánovať na nocľah, ale dá sa využiť ako útočisko pred nepohodou. 15/08/20 Michal Bukvai Považský Inovec

PR 100 rokov časopisu Krásy Slovenska Pred 100 rokmi vznikol časopis Krásy Slovenska – dodnes najstarší kontinuálne vychádzajúci časopis na Slovensku. Časopis je venovaný prírodným krásam a kultúrnym zaujímavostiam Slovenska, turistike, cestovnému ruchu, horolezectvu, jaskyniarstvu, ochrane prírody a tradíciám. dnes sponzorovaný článok Mapy a knihy
Správa Aký bol rok 2020 – návštevnosť a najlepšie články Prelom rokov je dobrá príležitosť na bilanciu. Návštevnosť nám opäť narástla, no minulý rok bol špeciálny kvôli epidémii koronavírusu a preto bol nárast veľmi výrazný. Objavili nás totiž aj ľudia, ktorí bežne do hôr nechodia alebo chodia len príležitostne. Vďaka pandemickým opatreniam však boli iné možnosti rekreácie obmedzené a tak turistika zaznamenala boom. Z pohľadu autorov nám opäť tradične aktívni autori aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Okrem klasických popisov túr ďalej pokračujeme v rozvoji tém ochrany prírody a veľký nárast obľúbenosti zaznamenali aj naše podcasty. 17/01/21 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti
Túra Aladár a Titicaca v Podpoľaní Zákaz cestovať mimo okres určite nepotešil viacerých turistov. Ale v živote to už tak býva, že všetko zlé je aj na niečo dobré. Konečne sme mnohí spoznali aj niektoré zaujímavosti vo vlastnom okrese. A nemusia to byť len kopce. Oko turistu sa predsa rado pristaví aj na krásnej vodnej hladine. Väčšina turistov pozná Štrbské, Hincovo či Popradské pleso, a aj keď pri nich neboli, určite aspoň počuli o Beňatine či Morskom oku. dnes Danka Tomášiková Poľana

Žiar nad Záklapím 01/06/19 00:00 nová téma
    • Javorníky: sedielko medzi vrchmi Hradište a Vápenica, na lúke Žiar

• 2 - 3 osoby s vlastnou výbavou

• trojsezónna bez vykurovacieho telesa