Prístrešok Žiar nad Záklapím
Prístrešok Žiar nad Záklapím Zatvoriť

Pri jarnej potulke som sa na mnohokrát navštívený skalnatý vrch Klapy vybral inými neznačenými chodníkmi. V lesoch nad Šebešťanovou som natrafil najprv na prameň a o chvíľu na malú lúku Žiar so zanedbanou chatkou. Je síce zamknutá, ale pod lesom stojí prístrešok. Vedomosť o jeho existencii sa môže zísť.

Javorníky: sedielko medzi vrchmi Hradište a Vápenica, na lúke Žiar
545 m n. m.
2 - 3 osoby s vlastnou výbavou
trojsezónna bez vykurovacieho telesa
prameň 100 m smer Šebešťanová

Nachádza sa v južnej časti pohoria, v plytkom sedielku medzi vrchmi Hradište (635 m), Vápenica (608 m) a blízkym vŕškom Žiar (555 m). Asi 400 m poniže prechádza cez samotu Záklapie modro a žlto značený turistický chodník. Z chodníka odbáča pri kríži chodník remízkou do kopca, ponad lúky vchádza do lesa a dostáva sa do sedla pod Hradišťom. K prístrešku treba ísť ešte asi 100 m mierne hore do sedielka pod Vápenicou.

• modrá z Považskej Bystrice (stanica), 2:10 h,
  • žltá z Považského Podhradia, 1:20 h,
  • žltá z Udiče (cez Klapy), 1:50 h,
  • neznačene zo Šebešťanovej, asi 1,1 km.

Prístrešok je celodrevený, terén pod ním tvorí len udupaná hlina. Pôdorys je asi 5 x 3 metre, šesť stĺpov nesie krov a sedlovú strechu. Je pokrytá asfaltovým šindľom v dobrom stave. V "interiéri" je drevený stôl s lavicami. Keďže podlaha sa mierne zvažuje a stôl s lavicami sú napevno zapustené do zeme, možnosti rozložiť sa na nocľah sú obmedzené.

Na lúčke sa nachádza uzamknutá zanedbaná chatka (asi lesnícka). O jej svetlejšej minulosti svedčí elektrický stĺp, teraz už bez káblov. Stredne výdatný prameň zachytený rúrkou je vedľa lesnej cesty schádzajúcej na šebeštiansku stranu asi 100 m od prístrešku.