Maringotka v Úhornianskom sedle
Maringotka v Úhornianskom sedle Zatvoriť

Búda Maringotka v Úhornianskom sedle

Pri hrebeňovke Volovských vrchov alebo pri prechode Cesty hrdinov SNP (E8) protagonistov určite poteší znalosť dvoch možností prespania či skrytia pred nečasom, ale najmä výdatného prameňa, ktorý by mal aj v najväčších horúčavách uhasiť smäd.

Volovské vrchy: v Úhornianskom sedle
999 m n. m.
6 ľudí s vlastou karimatkou v lesníckej maringotke
15 ľudí s vlastnou karimatkou v pútnickej ubytovni
trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)
výdatný (liečivý) prameň pod Kaplnkou Panny Márie Snežnej
Spojenie
Uhorná (bus)

Maringotka v Úhornianskom sedle

Nachádza sa priamo na červenej značke, takže nie je možné ju minúť. Od rázcestníka Úhornianske sedlo smerom na Pipitku je vzdialená len asi 100 metrov po pravej strane.

Stav staršej maringotky však nie je najideálnejší, nachádzajú sa tam prične, ale najväčším problémom je chýbajúca výplň strešného okna v zadnej časti. Toho času (august 2018) nevykazovala známky ani len občasného využívania lesnými robotníkmi.

Vodu som v sedle nezaznamenal.

Pútnická nocľaháreň

Oveľa lepším miestom na prespanie je nocľaháreň pre pútnikov poniže Kaplnky Panny Márie Snežnej nad Úhornou, ktorá toho času (august 2018) bola voľne prístupná. Tiež bola mierne zdevastovaná, ale stále s luxusnými podmienkami, aj keď bez nejakého vybavenia.

Najväčšou devízou je tak zrejme prameň liečivej vody pod Javorcom, vyvierajúci pod kaplnkou. Ku kaplnke sa dá dostať po červenej medzi Úhornianskym sedlom a rázcestím Biele skaly, kde asi v polovici treba odbočiť na lesnú zvážnicu, po ktorej sa klesá asi 10 minút. Sklon je veľmi mierny, takže veľká strata výškových metrov nehrozí.

Alebo sa dá dostať ku kaplnke od Úhornianskeho sedla tak, že sa pôjde po asfaltke štátnej cesty smerom na Úhornú a v prvom ohybe cesty sa pôjde rovno po výraznej lesnej odbočke, ktorou prichádzajú autá k pútnickej kaplnke. Obe zvážnice sú znázornené na TuristickaMapa.sk

Keďže je to pútnické miesto, treba dbať na vhodné správanie. Rovnako treba brať do úvahy, že sa tam v prvý augustový víkend konajú púte.