Maringotka v Úhornianskom sedle

08.06.19
Pri hrebeňovke Volovských vrchov alebo pri prechode Cesty hrdinov SNP (E8) protagonistov určite poteší znalosť dvoch možností prespania či skrytia pred nečasom, ale najmä výdatného prameňa, ktorý by mal aj v najväčších horúčavách uhasiť smäd.

Nachádza sa priamo na červenej značke, takže nie je možné ju minúť. Od rázcestníka Úhornianske sedlo smerom na Pipitku je vzdialená len asi 100 metrov po pravej strane.

Stav staršej maringotky však nie je najideálnejší, nachádzajú sa tam prične, ale najväčším problémom je chýbajúca výplň strešného okna v zadnej časti. Toho času (august 2018) nevykazovala známky ani len občasného využívania lesnými robotníkmi.

Vodu som v sedle nezaznamenal.

Pútnická nocľaháreň

Oveľa lepším miestom na prespanie je nocľaháreň pre pútnikov poniže Kaplnky Panny Márie Snežnej nad Úhornou, ktorá toho času (august 2018) bola voľne prístupná. Tiež bola mierne zdevastovaná, ale stále s luxusnými podmienkami, aj keď bez nejakého vybavenia.

Najväčšou devízou je tak zrejme prameň liečivej vody pod Javorcom, vyvierajúci pod kaplnkou. Ku kaplnke sa dá dostať po červenej medzi Úhornianskym sedlom a rázcestím Biele skaly, kde asi v polovici treba odbočiť na lesnú zvážnicu, po ktorej sa klesá asi 10 minút. Sklon je veľmi mierny, takže veľká strata výškových metrov nehrozí.

Alebo sa dá dostať ku kaplnke od Úhornianskeho sedla tak, že sa pôjde po asfaltke štátnej cesty smerom na Úhornú a v prvom ohybe cesty sa pôjde rovno po výraznej lesnej odbočke, ktorou prichádzajú autá k pútnickej kaplnke. Obe zvážnice sú znázornené na TuristickaMapa.sk

Keďže je to pútnické miesto, treba dbať na vhodné správanie. Rovnako treba brať do úvahy, že sa tam v prvý augustový víkend konajú púte.

Maringotka v Úhornianskom sedle 08/06/19 00:00 nová téma

Túra Trojdňové jesenné podpolianske lazy a Zákľuky Babie leto roku 2018 bolo ako to lanské, opäť nádherné a dožičilo veľa vhodných dní na túlanie sa Slovenskom. Využil som ho na jesennú trojdňovku Veporskými vrchmi, ktoré som chcel opätovne navštíviť už hneď po prvej návšteve, keď sa mi veľmi zaľúbili Zákľuky. Zároveň som dlhšie rozmýšľal prejsť si detvianske a hriňovské lazy. 05/08/19 Henrich Tomáš Veporské vrchy, Poľana
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň II. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to, činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ aj hlúposti. 29/07/19 Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy
Túra Mýtna – Šoltýska – Utekáč – Tisovec – Muráň I. Oblasť medzi Mýtnou a Muráňom na prvý pohľad nevyniká ničím zaujímavým, len samé lesy, pasienky a lazy. No práve to činí z toho žiadanú lokalitu pre milovníkov nevysokých pohorí a malebných lúk, a dokonca sa tu dajú nájsť aj pamiatky ľudského umu, ale žiaľ, aj hlúposti ľudí. 22/07/19 Henrich Tomáš Stolické vrchy, Veporské vrchy

Skialp Na pásoch cez Železnú bránu a sedlo Váhy Je smutný, dlhý a zasoplený november. Zimné radovánky nie a nie začať. V rámci starostlivosti o spomienkový optimizmus snorím medzi fotkami so snehovými a ľadovými scenériami. A tu, aha, aká pekná skialpovačka z februára roku 2017... dnes Michal Diviak Vysoké a Belianske Tatry
Túra Jaskyňa v Skalke - tip na výlet s deťmi na Spiši Našu trilógiu hľadania verejnosti voľne prístupných jaskýň Belianských Tatier a Spišskej Magury zavŕšime Jaskyňou v Skalke. Ide o poslednú sprístupnenú jaskyňu v rámci danej lokality. Neobmedzený pohyb pri pátraní nám zabezpečí fakt, že sa budeme nachádzať mimo ochranného pásma Pieninského národného parku. včera Roman Matkovčík Jaskyne
Podcast Lofoty: Voda bola úplne všade, aj tam kde sme nechceli Či ide o Aljašku alebo Škandináviu, na severských destináciách fasicuje veľkosť krajiny a počas túr odľahlosť od civilizácie v porovnaní so slovenskými horami, či Alpami. V 13. epizóde HIKING podcastu sa rozprávame o Nórsku, ktoré k severskej odľahlosti pridáva ďalší rozmer – more. Reč je konkrétne o trekkingu na Lofotoch a hosťami sú Kika Miholeková s Palim Olejníkom, ktorí boli na týchto ostrovoch začiatkom septembra tohto roka. včera Ľubomír Mäkký Rozhovory

Maringotka v Úhornianskom sedle 08/06/19 00:00 nová téma
    • Volovské vrchy: v Úhornianskom sedle

• 6 ľudí s vlastou karimatkou v lesníckej maringotke
      15 ľudí s vlastnou karimatkou v pútnickej ubytovni

• trojsezonná (bez vykurovacieho telesa)