Beskid / Beskyd
Beskid / Beskyd Zatvoriť

Túra Beskid, Kasprowy Wierch a Dolina Gąsienicowa v lete

Frekvencia pomenovania Beskyd/Beskydy je tak častá ako napríklad Magura či Poľana. Pod označením Beskydy si môžeme predstaviť pohorie v Poľsku, v severovýchodnej Morave, na Orave či Ukrajine. Avšak my sa vyberieme na hrebeň Západných Tatier, ktorých najvýchodnejší vrchol je Beskid (slov. Beskyd) 2012 m. V jeho blízkosti si nenecháme ujsť dominantnejší vrchol Kasprovho vrchu (Kasprowy Wierch) s vrcholovou stanicou lanovky a meteorologickým observatóriom. Vychádzku zrealizujeme v lete a v druhom pokračovaní článku v zime, kedy bude pridanou hodnotou pohľad na zatvorenú slovenskú krajinu Vysokých a Západných Tatier.

1 deň
leto – 04.08.2018
Tatry - Západné Tatry / Tatry Zachodnie (Tatranský národný park / Tatrzański Park Narodowy)
Chata Murowaniec
Zakopane (vlak, bus, taxi, lanová dráha na Kasprov vrch), Kasprov vrch (lanová drahá)
» č.1096 Západné Tatry (1:50.000)

Východzím miestom je horské mestečko Zakopane, keďže v zime by sme sa na Beskid zo slovenskej strany nedostali. V lete do Zakopaneho prichádzame z Lysej Poľany po prestupe na poľské minibusy premávajúce na trase Morskie Oko (Palenica Bialczańska) - Zakopane.

Kuźnice - Boczań - Skupniów Upłaz - Przełęcz Między Kopami - Sucha dol. Staviańska - Ľaliové sedlo (Przełęcz Liliowe) - Beskyd (Beskid) - Kasprov vrch (Kasprowy Wierch) (dĺžka 9 km, stúpanie 1100 m)

V podstate ide o preskúmanie terénu pred zimným variantom. Túra s použitím lanovky je schodná takmer všetkými vekovými kategóriami, v závislosti od použitia lanovky hore či dole. Je radno počítať so zodpovedajúcim množstvom ľudí, ale netreba sa toho báť. Na miestach koncentrácie výletníkov to nebude väčší dav ako u nás na Skalnatom či Popradskom plese.

Kuźnice - Schronisko PTTK Murowaniec

Vyrážame z časti Kuźnice. Ešte pred lanovkou, za konečnou minibusov sa stočíme vľavo. Vyhneme sa tak blúdeniu. Samozrejmosťou je poplatok vstupu do TPN. Najskôr musíme vystúpať do sedla Przełęcz między Kopami (slov. Sedlo medzi Kopami). Podľa smerovníka máme na výber dve trasy.

V prípade modrej ide najskôr o prudké stúpanie na hrebeň Boczań a Skupniów Upłaz. Odmenou budú skoré výhľady na Zakopane, Gubalówku a Podhalie, skaly Nosala či Wielki Kopieniec. Tiež bájny Giewont, pod ktorým je prístupné malé bralo Sarnia Skala. Za spiacim rytierom sa vypínajú Czerwone Wierchy (slov. Červené vrchy). Na krátku chvíľu zazrieme aj Kasprowy Wierch s budovami na jeho vrchole.

Druhá, žltá alternatíva najskôr prechádza údolím doliny Jaworzynka so zopár starými bacówkami (kolibami). V závere potom čaká strmý výstup do sedla k modrej. Kvôli výhľadom si volíme modrú.

Stúpanie je bezproblémové po cestičke dláždenej kameňmi. Počasie augustové, horúce, ale na hrebeni nás podľa predpovede čaká nárazový vietor. Je ráno, tak zatiaľ dav ide do kopca, schádzať zatiaľ nikoho nestretávame. Hore opúšťame les a pokračujeme po holom hrebienku. Z jeho okraju vidíme okrem spomínaných výhľadov kráčať ľudí po žltej v doline Jaworzynka. V sedle sú lavičky a zábrany proti vstupu mimo chodníka. Ďalej pri lúke Hala Królowej Wyźniej sa otvára pohľad na dominanty Belianských Tatier - Havran a Ždiarsku vidlu. Napokon zvlneným terénom a klesaním sa dostávame k lúkam Królowe Rówieńki. Kde podľa dostupných informácii prechádzala hranica medzi poľanami Królowe Rówieńki a Gąsienicowej Hali. Miesto je významné svojou fotogeničnosťou, ktorú tvoria zachovalé drevenice a “bačovky” s pozadím štítov hradby Orla Perć (slov. Orlia prť). Najmä jedna kolibka sa dá zachytiť ako keby bola sama jediná učupená pod “Matterhornom”, teda v tomto prípade pyramídou pripomínajúcu kostol alebo kostolnú vežu menom Kościelec (2156 m). Len podotknem, že po väčšinu dňa je kompozícia v protisvetle.

Murowaniec - Dolina Gąsienicowa - Beskid a Kasprowy Wierch

Ani sa nenazdáme a sedíme v chate Schronisko PTTK Murowaniec. Akáže by to bola “poľská” túra bez tunajších dobrôt? Na to ani nepomyslieť! A keďže sa dole chystáme lanovkou, tak si už pred obedom pochutnávame na jablkovom koláči - šarlotke (szarlotka) či kapustovom bigosi.

Napokon sa zdvíhame a žltou pokračujeme Dolinou Gąsienicowa. Prakticky ideme po dne doliny, teda bez stúpania. Otvárajú sa pohľady na hraničný hrebeň s Beskidom a Kasprowym Wierchom. Po pravej ruke míňame stanicu IMGW (Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej). Za plotom sú všakovaké meteorologické prístroje. Z náučnej tabule sa dozvedáme, na čo ktorý slúži. Je tu umiestnená aj kamera, ktorej snímky sa zobrazujú na stránke aktuálneho počasia serveru TOPR. S pribúdajúcim časom začína hustnúť masa ľudí schádzajúcich od lanovky. Pomaly sa približujeme k rázcestníku pri sedačkovej lanovke, slúžiacej v zime lyžiarom.

Čierna pokračuje medzi “stawmi” (plesami) k Świnici (slov. Svinica). Zelená ide do sedla Przełęcz Liliowe (slov. Ľaliové sedlo) oddeľujúce Vysoké Tatry od Západných. Sedlo bolo údajne v 19. storočí využívané pašerákmi tabaku. A napokon žltá smeruje do sedla Sucha przełęcz (slov. Suché sedlo) ležiace priamo pod Kasprowym Wierchom.

Volíme zelenú, čím sa vzďaľujeme od davu. O necelú hodinku sme v sedle Przełęcz Liliowe. Riadne tu prefukuje. Odmenou za príkre stúpanie je pohľad na hraničný hrebeň, Kriváň či do útrob Tichej doliny alebo vrcholky Západných Tatier. Taktiež je impozantná vtáčia perspektíva Gąsienicowej doliny s jej plesami.

Ďalej pokračujeme červenou hrebeňom ku skalnej vyvýšenine menom Beskid. O chvíľu stojíme na ňom. Áno, práve sa mi potvrdil predpoklad, že sa sem určite oplatí zájsť v zime. Ešte prejdeme kúsok po hrebeni a sme v mieste nášho cieľa. Už len chýba obligátne vystúpanie schodmi k meteorologickej stanici. Pozorné oko vidí v diaľke pod Giewontom poľanu Kondratowa Polana so “schroniskom”. Horská lúka Polana Kalatowki s horským hotelom je neprehliadnuteľná. Nakoniec kupujeme lístky na jazdu dole. Veľa výletníkov schádza peši, vďaka čomu je malý rad pri pokladni.

Výhľadom z lanovky dominujú poľany Kondratowa a Kalatowki. Napokon po prestupe jazda o pár minút končí. Ušetrený čas použijeme na prehliadku Zakopaného. Najmä obľúbenej najstaršej časti, ulicu Kościeliska. Pôvodné drevené domy z 19. storočia sú súčasťou Náučného chodníka drevenej architektúry Malopoľska (Szlak Architektury Drewnianej w Małopolsce).

Niečo navyše

Do doliny Dolina Gąsienicowa som v lete ešte raz zavítal. Nedalo mi nevyskúšať si výstup a pohľady z Kościelca. Iba podotknem, že túra má prvky blížiace sa k vysokohorskej turistike a v prípade mokrej skaly je treba byť obozretný. Taktiež sa sem chodí aj v zime.

Spomienky

Prvýkrát som bol v doline Gąsienicowej a na chate Schronisko PTTK Murowaniec v októbri roku 2008. Išlo o poobednú prechádzku na chatu a späť. Vďaka skracujúcim sa dňom nás zastihol súmrak, bolo ľudoprázdno. Už vtedy som vedel, že raz sem musím zobrať moju rodinku a teraz sa to podarilo rovno dvakrát za sebou.

V nasledujúcej časti sa budeme venovať zimnému výstupu.