Ministerstvo chce dať ŠOP právo zakázať plošné výruby

24.05.19
V stredu 29. mája by sa na rokovanie vlády mala dostať novela zákona o ochrane prírody a krajiny. Ministerstvo životného prostredia (MŽP) ňou chce zakázať plošné výruby v chránených územiach od 2. stupňa ochrany. Štátna ochrana prírody (ŠOP) by mala mať rozhodujúce slovo pri plánovanej i náhodnej ťažbe. Novela obsahuje aj záväzok dosiahnuť bezzásahový stav najmenej na polovici územia národných parkov.

ŠOP dnes môže výrubom zabrániť takmer výlučne iba v najvyššom – piatom stupni ochrany. Vďaka novele by sa mala táto ich právomoc rozšíriť na celé územie národných parkov. Čo sa týka chránených krajinných oblastí, ktoré sú v druhom stupni ochrany, tam bude podľa hovorcu MŽP Tomáša Ferenčáka povinný súhlas ŠOP pri plánovanej ťažbe. Pri náhodnej ťažbe, ktorá sa vykonáva po kalamitách, bude potrebný súhlas Okresných úradov, odborov starostlivosti o životné prostredie.

„Naše národné parky dlho trpia tým, že sa nenastavili jasné legislatívne pravidlá. Verím, že teraz sa nám to podarí. A ten desaťročia trvajúci stav otočíme v prospech ochrany prírody. Považujem to za prvý krok, ale viac ako významný,“ vyhlásil podpredseda vlády a minister životného prostredia SR László Sólymos.

Súkromným vlastníkom lesov podľa T. Ferenčáka štát ponúka všetky dostupné možnosti kompenzácií, od prenájmu, ujmy, cez zmluvnú starostlivosť až po odkúpenie. Pre súkromných vlastníkov sa tiež po rokoch vytvorila možnosť čerpať podporu z eurofondov.

Ministerstvo chce dať ŠOP právo zakázať plošné výruby 30/05/19 17:12 19 príspevkov

Túra Náučným chodníkom na Hundsheimer Berg s deťmi Na jeseň sme u našich rakúskych susedov objavili úžasné výhľadové miesta na kopci Hundsheimer Berg, najvyššom vrchole Hainburských vrchov, ktoré patria ešte do Malých Karpát. Tentokrát sme sa s deťmi a s babkou rozhodli navštíviť opačnú stranu rozľahlého kopca. 27/06/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty, Rakúsko
Správa Zajtra začína letná sezóna v TANAP-e Dnešným dňom končí sezónna uzávera v Tatranskom národnom parku, od zajtra tak budú prístupné všetky značené chodníky na území národného parku, s výnimkou niektorých, kde je pohyb obmedzený z iných dôvodov. Zisťovali sme, v akom stave sú chodníky, zabezpečovacie pomôcky a na čo by si turisti mali dávať pozor. 14/06/19 Soňa Mäkká Správy
Túra Veľká Baňa z Rače začiatkom jari Veľká Baňa je neznačený kopec nad bratislavskou Račou s nadmorskou výškou 444 m n. m. Okrem estetického čísla ma na mape doteraz nezaujala, hoci jej okolím sme sa motali veľakrát. Tohtoročnú jar sme ju konečne objavili a asi bude v našich popoludňajších vychádzkach figurovať častejšie. 06/06/19 Soňa Mäkká Malé Karpaty

Túra Pača – Úhorná – Hekerová – Smolník Horské poľany a Volovské vrchy, to je taký trocha oxymoron, keďže v tomto pohorí vo veľkej miere prevládajú lesy. Aj keď notoricky známou je Kojšovská hoľa, dá sa tu nájsť ešte jedna horská lúka, ktorá je možno ešte krajšia ako slávnejšia hoľa. dnes Henrich Tomáš Volovské vrchy
Túra Jesenný okruh Súľovskými skalami Nie – nešiel som tam kvôli dĺžke trasy, nešiel som tam kvôli veľkým prevýšeniam a náročnosti trasy. Tento okruh je v ponímaní slovenských turistov veľmi otrepaný a stokrát prechodený krížom-krážom. To stokrát je samozrejme myslené, len ako metafora. včera Vladimír Popluhár Súľovské vrchy