Predstavenie

Turistické topánky AKU Trekker Pro GTX

05.06.19
Talianska značka AKU je u nás menej rozšírená, no stojí za pozornosť a to najmä ľuďom s úzkymi nohami, ktorým tradičné nemecké značky až tak dobre nesedia, lebo sú im na päte príliš široké. Pritom práve stopercentný fit v oblasti päty je kľúčový v prevencii otlakov. Z množstva modelov, ktoré AKU ponúka, som vyskúšal trekingový model Trekker Pro.

Dizajn a materiály

Model Trekker Pro sa vyrába v troch farebných kombináciách – testovaný variant v čierno-oranžovej kombinácii pôsobí na prvý pohľad tradične. Zvršok je takmer celý čierny, s výnimkou hnedého okraja, ktorý v realite takmer splýva s čiernou. Horský šmrnc pridávajú kontrastné oranžové šnúrky. V tejto farbe je ďalej vnútorný lem komína a malý detail v medzipodrážke v zadnej časti.

Keď sa k zvršku prizrieme bližšie, materiálové zloženie je menej tradičné. Spodný lem je síce zo semišovej kože, ako aj malý diel na špici, no prevažná časť zvršku je z textilného materiálu Air8000, ktorý je čiastočne potiahnutý PU vrstvou. Jej opodstatnenie neviem presne posúdiť – môže zvyšovať pevnosť, odolnosť voči mechanickému poškodeniu, alebo mať dizajnový účel, prípadne kombinácia uvedeného. Na fotkách na priamom slnku tieto prvky vidieť jasne, no inak ich takmer nezbadáte. Preto má topánka na prvý pohľad skôr tradičný vzhľad.

Komín má akurátnu výšku, akú možno očakávať od topánok na turistiku do zmiešaného terénu, čo je účel, ktorý má Trekker Pro určený od výrobcu. Tvar komína je však vzadu prekvapujúco bez zárezu a je tu dokonca vyvýšený. Táto časť je síce z poddajného mäkkého materiálu, no aj tak by som skôr ocenil výkroj.

Špica má okopovú gumu. Zvyšok obvodu topánok je bez ochranného lemu. Je tu však semišová koža, ktorá je odolnejšia ako textil.

Kopyto a tvar

Tvar topánok je veľmi výrazne anatomicky tvarovaný. Päta veľmi dobre zapadne, sú tu viaceré polstrovania urobené tak, aby dobre držala. Od päty sa topánka len mierne rozširuje smerom dopredu a má aj dobrú podporu klenby. Tá nie je dosiahnutá ortopedicky tvarovanou vložkou, ale samotným tvarom zvršku, ktorý je dosť tuhý a svoj tvar si drží. Vpredu sa však topánka až nezvyčajne rozširuje, takže predná časť nohy má dostatok priestoru a prsty sa pohodlne môžu rozložiť. Tento tvar mi veľmi vyhovuje, no je možné, že nebude vyhovovať každému. Preto pri týchto topánkach platí zlaté pravidlo o dôslednom vyskúšaní pred kúpou dvojnásobne.

Šnurovanie a podrážka

Šnurovanie síce nejde k špici tak, ako pri technických modeloch, keď však prihliadneme na trekkingový účel, tak je to nadštandard. Aj tu sa ukazuje, že topánky sú strihané skôr pre úzkonohých, lebo na rozdiel od mnohých iných značiek nepotrebujem šnurovanie výraznejšie stiahnuť. Z toho plynie aj akurátna dĺžka šnúrok, ktoré mi neplantajú kade-tade.

Podrážka s podošvou tvoria jeden spoločný celok, ktorý je od zvršku vizuálne oddelený. Vyzerá to, že je použitá cementovaná technika spojenia, nie metóda vstrekovaného polyuretánu. Topánky by teda mali byť plne prepodrážkovateľné, čo môže ich životnosť výrazne predĺžiť.

Tlmenie medzipodrážky je na veľmi dobrej úrovni, najmä v oblasti päty. Vytlmeniu ešte prispieva aj vložka, ktorá má asi 3 mm vrstvu EVA peny. Celkovo sú však topánky veľmi tuhé a to najmä torzne a ohyb špice je tiež dosť tuhý. Nahrádza sa to tvarovaním, ktoré umožňuje pohodlnú chôdzu napriek tuhosti.

Podošva je od Vibram a má označenie Curcuma. Má výrazný rozostúpený dezén, ktorý naznačuje, že by sa mala dobre cítiť najmä v lesoch a lúčnom, či hôľnom teréne. Vpredu je dezén súce zhustený, no climb zóna tu veľmi nie je. Hory so skalným terénom im budú vyhovovať skôr po turistických chodníkoch ako mimo nich.

Dojmy z krátkeho testovania v teréne

Topánky som trochu prevetral v Malých Karpatoch počas druhej polovice mája. Zaujalo ma na nich najmä veľmi dobré anatomické tvarovanie, ktoré sa hodí mojim úzkym nohám. Nemusel som sa prakticky venovať hľadaniu správneho šnurovania, na prvýkrát to bolo v pohode. Po prvých krokoch som tiež mal pozitívny dojem z vytlmenia medzipodrážky, ale zároveň bez pružiaceho dojmu. Tiež vyzdvihujem tuhosť a stabilitu z toho plynúcu. Vďaka tomu sa topánky hodia najmä na viacdňové túry s ťažším batohom. Jednodňovky v teréne, na ktorý sú tieto topánky určené, chodím skôr v polovičkách. Prekvapujúce pre mňa bolo, že komín v hornej zadnej časti je bez výkroja. Dodáva to na stabilite, no mierne obmedzuje pohyblivosť. V predo-zadnej osi mám však radšej to druhé. To je zároveň jediné mínus, na ktoré som za krátke testovanie narazil. Je to ale subjektívne, pre niekoho iného môže byť táto vlastnosť výhodou.

Na základe krátkeho testovania odporúčam turistické topánky AKU Trekker Pro na trojsezónne použitie v nižších a stredných polohách pri dlhších akciách a vtedy, keď potrebujete dobrú oporu a stabilitu (napr. s ťažším batohom). Doma budú v zmiešanom teréne – ideálne v lesoch, lúkach či holiach, nezľaknú sa blata či ťažšie priechodného terénu, ani občasných skál, no technické ašpirácie nemajú. Sú tuhé, s dobrou oporou a výborne vytlmené. Majú anatomický tvar, ktorý sa bude hodiť ľuďom s užšími nohami.

Turistické topánky AKU Trekker Pro GTX 05/06/19 00:00 nová téma

Test Ponožky Hanwag Merino Trek, Merino Hike a Trek Bunion Vlnené aj syntetické ponožky majú svoje výhody – jedny vydržia dlho odolávať smradu, druhé zas lepšie odvádzajú pot a lepšie udržia nohu suchú. Veľa turistických ponožiek sa však snaží rôzne ich mixovať a využiť súčasne dobré vlastnosti syntetiky aj vlny. Tak je tomu aj pri Hanwag ponožkách. V priebehu letnej a jesennej sezóny sme vyskúšali viacero modelov – nižšie a tenšie Merino Hike, stredne hrubé Merino Trek a tiež variant pre haluxový palec, Bunion. 22/01/20 Ľubomír Mäkký Obutie
Podcast Kungsleden – turistika vo švédskom Laponsku Kungsleden je diaľková turistická trasa vo švédskom Laponsku. V 15. epizóde HIKING podcastu sa rozprávajú Ľubo s Palim o zážitoch z tejto trasy na sklonku tamojšej jesene. Reč bude o tom, aká je v severnom Švédsku príroda, ako sa tam turistika líši od nórskych Lofotov, aké sú turistické chodníky, značenie, horské chaty a s akými nástrahami sa museli vysporiadať. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Extra Aký bol rok 2019 – návštevnosť a najlepšie články Na konci kalendárneho roka je dobrá príležitosť obzrieť sa, ako vyzeral rok 2019 na stránkach nášho magazínu. Môžeme sa pochváliť, že naša návštevnosť opäť stúpla. Tradične aktívni autori nám aj tento rok venovali svoju priazeň, a privítali sme aj niekoľko nových. Viac sme sa venovali témam ochrany prírody, keďže zachovaná príroda je okrem iných dôležitých dôvodov pre turistov nepostrádateľná aj z hľadiska vykonávania nášho koníčka. Pozrieme sa na najčítanejšie články tohto roka a pridávame tipy aj na ďalšie, ktoré ste možno prehliadli, ale stoja za prečítanie. A na záver nazrieme do najdiskutovanejším tém v našom fóre. 30/12/19 Ľubomír Mäkký Zaujímavosti

Reportáž Ako sme označovali vrcholy pre nový OTO Ak sľúbi niekto niečo spraviť, som tak naivný, že si myslím, že to aj spraví. Po vyše dvoch mesiacoch čakania na označenia vrcholov pre nový OTO 24 vrcholov MK v BSK a zistení, že sľub zostal sľubom, vzal som veci do svojich rúk. Známa mi vytlačila na A4 označenia štyroch kopcov nad Bratislavou, a keďže som mal deň dovolenky, mohol som vyraziť. Kamarátka sa pridala, „lebo ve dvou se to lépe táhne“. dnes Miroslav Svítek Malé Karpaty
Túra Rysy a Kôprovský štít – s búrkou o preteky Na sobotu som mal dohodnutý výstup na Gerlachovský štít a v prípade nepriazne počasia bola v zálohe aj nedeľa. Počasie bolo však dobré takmer celý víkend a pokaziť sa malo až v nedeľu poobede. Najskôr som nemal v pláne ostať aj druhý deň v Tatrách, keďže nie som veľký nadšenec tohto pohoria, ale nakoniec som si povedal, že keď už som tu, tak vybehnem niekam aj v druhý deň. včera Pavel Forgáč Vysoké a Belianske Tatry
Túra Novoročná túra na Velickú poľanu Ako na Nový rok, tak po celý rok, hovorí sa. Nebolo by od veci chodiť na túru každý deň, bavím sa v duchu na tomto porekadle, keď šliapeme z Nového Smokovca mladým lesom. Vybrali sme sa po našej obľúbenej žltej značke, ktorá vedie na Sliezsky dom. Vieme, že aj keď sú Tatry cez sviatky plné, tu budeme mať celkom súkromie. 23/01/20 Soňa Mäkká Vysoké a Belianske Tatry

Turistické topánky AKU Trekker Pro GTX 05/06/19 00:00 nová téma

• 660 g – polpár, informácia výrobcu

• Farebné kombinácie
    • čierno-oranžová, šedo-žltá, čierno-modrá

• anatomické tvarovanie, kopyto vhodné pre užšie nohy, šnurovanie, vytlmenie podrážky v oblasti päty, stabilita v traverze

• Nepáči sa mi
    • strih komína v hornej zadnej časti (vyvýšenina namiesto výkroja)